![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Har införskaffat en häftig dator (Win 7) som tillägg till min ångmaskin (XP). Det har varit en minst sagt frusterande upplevelse. Tvingades hyra in ett datorproffs för att ta över mina epostadresser; 300 kr back. Det tog nästan en timme. Bl a kunde jag få läsa att Outlock Express är utkastat och att ”ni får söka ersättning på annat håll”.
Att föra över min DVVJ-bana var inte lättare. Spåren har förvandlats till färgglada trasmattor. Resultatet detsamma i såväl DirectX 11 som OpenGL Har någon ett tips hur en totalt obegåvad datornörd med minnesförlusr som främsta tillgång skall tvätta trasmattorna till spår. Som tur är har jag en XP-dator kvar som tillåter fortsatt byggnation trors dess tekniska begränsningar. Men det är väl tämligen bedrövligt att ha investerat 11.000 kronor i en dator – till ingen nytta. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Nisse.
Ett tips kan också vara detta. det har med Directx att göra. Själv gjorde jag som du köpte en nyare bättre dator. Men trainz blev inte mycket bättre för det. Tydligen är trainz beroende av en version som heter DirectX 9.0c. Även om har en högre version av DirectX. Så är är det inte säkert att, denna versionen finns med.Det finns en tråd på engelska forumet http://forums.auran.com/trainz/showt...c-how-to-do-it Själv hämtade jag den versionen som heter, "Redist version - Recommended for Windows Vista/7 systems and for users that have not yet installed DirectX 9.0C(Also use if you have DirectX 10/11 installed)" och finns på denna länken http://go.microsoft.com/fwlink/?link...11&clcid=0x409. För min del gjorde det en hel del skillnad. Men vad det gäller dina trasmattor till spår, har nog bengan rätt.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hoppas på en gladrapport i morgon, måndag.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... att du börjat väva "trasmattor", men vad skall vi ha dom till i Trainz ???
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Tack grabbar för all hjälpt – det har hjälpt!
Jag har kört hela programmet enligt era tips. Det är helt rätt att alla objekten måsta installeras på nytt och committas. Jag har ett hundratal objekt som först samman till sex cdp-packs. Det visade sig dock att Content tog bara emot knappt hälften och det blev bara att köra en omgång till plus kompletteringar. Vid ett par tillfällen försvann banan ur route-listan. Trasmattorna har försvunnit – förmodligen till Lans glädje. Jag gillar heller inte trasmattor i Trainz – dom skall vara under fötterna. Ett extraproblem var att Björns brädstapel hade tjäerats eller, ännu värre, kreosotsbehandlats. Brädstapeln tvättades ren med hjälp av en icke obsolete-fil. Egentligen borde de här mycket värdefulla tipsen läggas fast i Forum, exempelvis under Starthjälp Problemen kommer säkert tillbaka till Forum. . Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ja, så börjar ett nytt kapitel i det här mindre trevliga äventyret. Datorn har fyra hårddiskar och två av dem har försvunnit. I en av rymlingarna ligger TRS 2010 med samtliga objekt.
Enda möjlighet att få tag i de två hårddiskarna är att ominstallera datorn. Adjö Trainz på ett tag. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Ajdå, det var tråkigt! Du la mycket jobb och pengar till nya dator. Hopplöst!
Märkligt att Trains har problem med olika versioner. Det var jag såg i olika inläggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Kort lägesrapport: Datorn ominstallerad, TS 2010 inlagt, helt patchad kl. 18.48. Nu börjar liret.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Nisse.
Jag håller alla tummarna för dig att det lyckas. Och som en fotnot. Du måste var den mest envisa och tålmodigaste människan jag känner till. Med allt strul du har haft med datorer, banor och layers i dina projekt. Och ändå fortsätter du med dina byggen. Vet i tusan om jag haft det tålamodet. Strongt ![]()
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Tack Björn!
Det där med tummmarna gillar jag - dom behövs, förmodligen framöver också. Visst har det varit struligt ibland men det har jag överlevt - mest tack vare det stöd som Forumet ger. Och att skapa något är så förbaskat roligt. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
Själv brottas jag med vägskyddet som inte fungerar hos RW.
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2012-07-31 klockan 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Totte (och alla andra): Problem är till för att lösas. Det lärde jag mig som pensionär av en snickarlärling som drog ur en rostig spik baklänges i en tvåtumsplanka - med hammare.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Där slog du huvudet på spiken Nisse
![]() En fråga utanför ämmnet. Hur i hela friden ficka han ut en spik baklänges med hammare ur en tvåtums planka. ![]() Det brukar vara tufft nog att få ut dom rätt håll.
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Björn och alla andra: Bra fråga utanför Forum. Jag begrep inget men stod med gapande mun. Hans kommentar förstod jag däremot - och den passar bra i Forum: Så överlever man iTrainz.
Nisse |
![]() |
![]() |