Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-15, 02:17   #1
herlev
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: China
Inlägg: 72
Standard Signals

Hej.
I am missing those 2 kuid numbers for the signals.
where can i find them?
Unknown Location: <kuid:36713:1074>
Unknown Location: <kuid:36713:27335>
Hilsen.
Tonny. [ herlev ]
herlev besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:01   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

I guess you will find what you're looking for here:
www.nikson.se/stw/STW_Vagskydd_12.zip
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 23:09   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Vad är rätt?

Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).

Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?

Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekv_20120906_0001.jpg (123.6 KB, 634 visningar)
Filtyp: jpg ekv_20120906_0002.jpg (123.3 KB, 636 visningar)
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 11:33   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.

Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.

Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 17:27   #5
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 23:44   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
Skicka din epostadress till mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 15:48   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
Robert, jag får återkomma till din fråga senare. Just nu (i nuvarande version) vet jag inte exakt var gränsen går. När det gäller blocksignalerna så är också klareraren (TKL) en viktig detalj. Betatestarna borde veta då jag har upplyst dom när nya versioner blir tillgängliga för dom. Men i nuläget har jag tappat kontakten med mina betatestare, så jag får väl gå tillbaka något år eller så och se vad jag skrivit till dom.

Dokumentation och tester får man tydligen göra på egen hand, fortsättningsvis.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-01-03 klockan 22:25.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 14:42   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Efter åtskilliga månaders darorstul - kostnadsineffektivt dessutom - försöker jag nu komma ikapp tiden. Har installerat STL-Aktuellt igen och läst igenom. Upptäckte till min stora förvåning att "JVS Trackside signaler" försvunnit. Dock finns ju filerna kvar i Forum/Downloads.

Och nu till frågan: Hur påverkar de äldre JVS-filerna de nya i STL-Aktuellt? Skriver de äldre versionerna över de nya eller läggs de in i Content vid sidan av STL-Aktuellts? Vad händer med STL Vägskydd?

I Content ligger just nu vägsignalerna och äldre semaforsystemet. När det gäller det sistnämnda saknas f ö (för övrigt) försignal. Avsiktligt ...?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 15:05   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).

Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?

Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
Svar fråga 1: Ja det är bra om du följer samma princip som huvudsignalerna, men när det gäller växlingsdvärgar så kan man ha en egen nummerserie (ex. 101, 102, 103, etc.) för dom. Huvudsaken, när det gäller dessa, är att tpl-signaturen är densamma och att de följer udda/jämn principen.
EDIT: Det är riktigt som du skriver. I huvudtågspår så ska du beteckna dom som om dom vore mellansignaler.
Mitt exempel om en annan nummerserie kan med fördel användas på en bangård och/eller växlingsspår.

Svar fråga 2: Dvärgen ska alltid placeras före huvudsignalen. Avståndet ska vara 0.5 till 1.5 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.

Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.

Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.

Nisse
Signaleringsprinciperna som signalsystemet stöder, sträcker sig från den äldre principen (semaforer) till den moderna principen. Det är framför allt tre distinkta numreringsprinciper som används, och som INTE ska blandas på en och samma trafikplats (station). Dessa är som följer (beskrivs i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf):

Modern signaleringsprincip. Beteckningarna kan följa principen spårnummer-snedstreck-signalnummer (äldre ställverk) eller den modernare numreringen som numera används (se också BVF 544.20002).

Äldre signaleringsprincip. I denna princip använder man bokstäver (versaler) för signalbeteckningarna. Obs. att det gäller både semaforer och ljussignaler.

ekv, jag vet inte vad Nisse menar (att han är förvånad av att du har två mastersignaler?). Jag tycker att det ser helt rätt ut. Har man två scenerysignaler så ska man naturligtvis också ha två mastersignaler.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-12-19 klockan 15:31.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009