![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Dödmansgreppet satt på handtaget, se inlägget 109 från Lan, på bilden ser man att körreglaget har en liten guld/sandfärgad ring, ett mellanrum och därefter en platt metallknapp högst upp att ha handen på. När denna knapp släpptes så fjädrades spaken tillbaka till nolläget. Man har ju hört om lokförare som fuskade med det där och satte dit gummisnoddar runt handtaget för att slippa att sitta och hålla handen på det hela tiden.
Nötningen på pedalen på golvet kommer med största sannolikhet från den långa rad av lokförarkängor som trampat ned på den, för inte har den med luftpumpen att göra inte. Sandning är jag också väldigt tveksam till, skulle snarare säga att sandningshandtaget satt vid bromsventilen, eftersom den drevs av tryckluft från bromssystemet i vanliga fall. Det sitter en ganska kraftig röd spak nedanför bromsventilen som jag är rätt säker på har inget med bromsen att göra, vilket mycket väl skulle kunna vara till sandningen. Vad pedalen är till för dock. Måste ha någonting med den vanliga körningen att göra med tanke på placeringen och att den sitter på golvet och inte som en spak, alltså något som man måste kunna trampa ned när man ha höger hand på gasen och vänster på bromsen. Frågan är om det är någon typ av kopplingspedal. Ser på bilder att Da hade en liknande pedal på golvet, så det borde ju vara något åt det hållet. N: o 101 skall ha blivit överlämnad till SJvM 1972 som ett Dg-lok, men ska ha blivit ombyggt/litterat till Ds på 80-talet enligt svenska-lok.se(Troligtvis ett missförstånd). Dock så säger både hastighetsmätare och skylten i taket att detta är ett Dg-lok. (1936 så höjdes maxhastigheten på Dg från 70 till 75km/h och på Ds från 90 till 100km/h) Den har dessutom Dg-växellåda så det är en Dg.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Lite nya texturer på G också, till Ds och Dg (Dg klonad Ds, med annan enginespec från korven).
Bland annat Tomas (korvtigers texturer från teakvagnarna) överflyttade till loken, så att dom passar ihop med varandra + nerskitning av flera. I nuläget, samma texture på nästan alla lok. Bara att dom är upp och nedljusade, hit och dit. Så att samma mönster träder fram, när dom står brevid varandra. Blir till att flytta om plankbitar hit och dit, på dom olika texturerna, så att inte samma mönster träder fram hela tiden.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... att försöka bestämma vad de är till för. Alla är välkommna att hjälpa till ! En av pussgurkans utmärkta bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... har fått hyfsad form och färg, De trodda lamporna utbytta till tryckknappar:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
1. Direktbromskran/ventil. Lokbroms helt enkelt.
2. Snabblossningsventil, lossar bromsarna på loket, utan att resten av tågets bromsar berörs. 3. Sandningsventil, är min gissning som sagt. 4. Någon form av avstängningskran för bromssystemet, har du någon bild där man ser den bättre på och kan se vilket rör den sitter på? Skulle även kunna vara en strypkran för att växla mellan snälltåg/persontågs broms och godstågsbroms, men jag tycker att den sitter lite på fel ställe för det. 5. En pedal kopplad till något som har med tryckluft eller hydraulik att göra. 6. En likadan pedal som på högersidan om pulten?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Jag skulle nog säga som så att 5:an är sandningen och att 3:an är för att blåsa ur huvudledningen om man kollar på placeringen utav dom olika komponenterna.
För pedalen sitter lättåtkomligt även om du skulle luta dig ut vid växling. |
![]() |
![]() |