Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-06, 21:55   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Bedrövligt - minst sagt

Tidigare i dag, onsdag, rapporterade jag att min startstation - Mellerud - var klar med undantag av några mindre justeringar.

Sedan dess har fyra av fem semaforer försvunnit - bokstavligt talat gått upp i rök. Samtidigt har samtliga osynligt masters jämte 13 klarare försvunnit - och med dem all konfiguration som styr semaforsystemet.

Vägskydden har havererat - ibland har tillhörande objekt försvunnit, ibland vandrat sin väg.

Att något var på gång erfor jag på eftermiddagen då LAn:s fina lokstall saknade väggar. Jag har rest väggarna på nytt elva ((11) gångar och sparat på olika sätt. Lokstallet finns nu (peppar, peppar) sparat i sessionen. Att spara dom i routen går inte.

Jag har tidigare förvarnat om att lagerhanteringen och framför allt spara-funktionerna i 2010 inte håller måttet när omfattande signalinstallationer. Tror inte att någon har läst inlägget.

Det var tänkt att jag den här veckan skulle lägga ut en ny version av Svensk cab-bana. Allt var fram till onsdag eftermiddag klappat och klart i detalj. Då tänkte jag att är bäst att kolla LAn:s lokstall. Mycket riktigt så fanns inga väggar. Dessutom hade lokstallets spår försvunnit liksom två av "tårtbitarna".

Vad är vad i det här larviga lagerhanteringen som Trainz hittat på? Det heter ju att bygger i routen och lägger signaler i sessionen. Är lokstallet en byggnad eller en signal? Jag lutar åt det sistnämnda eftersom man måste konfigurera in väggarna via en propertyruta.

Ni som jobbar med signaler, bussiga dela med er av era erfarenheter (gäller 2010 och uppåt).

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 22:22   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Var sakerna ligger på beror på vilket lager du har markerat. Alla propertyinfo (inställningar i semaforer, mastarar, lokstall mm.) samt rules för banan sparas alltid i sessionen. Alla andra saker sparas i det lagret du har markerat. Om du öppnar en banas session så är sessionslagret markerat och placerar du ut saker då så hamnar de i sessionen. Sparar du och öppnar därefter bara routen så finns inte de sakerna där, då de ligger i sessionen. Så varje gång man öppnar en banan och öppnar sessionen (vilket man bör göra för att ha alla inställningar laddade) så måste man komma ihåg att byta till routelagret. Själv gör jag alltid så att jag låser sessionslagret och alla andra lager än route-lagret, så när banan öppnas så kan jag inte placera ut någonting, så att jag kommer ihåg att byta till sessionlagret.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 22:29   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ett litet P S: Har tagit en titt på Svensk cab-bana. Ett av LAn:s två lokstall har tappat en vägg, semaforer har försvunnit, liksom klarare och osynliga masters. Kort och gott; signalsyustemet fungerar inte.

Jag har tidigare gått igenom samtliga signaler och sparat dem i session. Nu ligger ett antal signaler i routen.
Nisse D S
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 23:47   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Detta har inget som helst med signalsystemet att göra, det fungerar utmärkt, problemet är att du inte sparar det i rätt layer, annars hade det ju fungerat. Hos mig, Svenolov och alla andra fungerar det felfritt. Kontrollera var du lägger saker och ha alltid en session som är en base-session som du alltid använder och utgår ifrån när du bygger så att alla sessionsaker sparas på rätt ställe. Lås lager du inte använder. Kolla hela tiden vilket lager du arbetar med. Trainz lagerhantering är som du säger helt under all kritik, men bara man håller koll på vad man gör så slipper man flytta nästan alla saker från ett lager till ett annat. - För hand.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 23:55   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Korvtiger; Jag har under de senaste veckorna praktiskt taget enbart jobbat med signaler och därmed i sessionslagret. Lite träd, några hus och ett par övriga objekt har sparats i routelagret. När propertyrutan kommer upp - för mig har det handlat om över 100-talet rutor - får man se upp så att den inte sparas i routelagret. Propertyrutan vill gärna styra konfigurationen dit.

I spara-rutan ställs frågan om man vill spara route och session. Man sedan upptäcker man att sessionen har döpts till Default. Enda valmöjligheten är då att skriva in sessionens rätta namn.

Sen kommer gränsfallsproblemet. En semafor exempelvis är ett föremål som namnges. Semaforens konfiguration sker i osynlig master. Skall semaforen sparas i route-lagret eller i sessions-lagret. För min del är frågan enkel; semaforen är en signal och sparas därefter.

Men kvar står den viktiga frågan: Var har allt mitt sparade arbete tagit ivägen?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 08:25   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja du Nisse,
Lagerhantering är tänkt som ett sätt att hålla reda på sina objekt men för din del verkar det vara tvärt om !? Jag har vant mig vid Lagerhantering och har inga problem med det. Dina objekt måste ligga i något lager om du inte deletat dom eller raderat ett lager med de objekten i. Jag skrev ihop en liten PDF hur jag jobbar med lager och jag tycker Lager är ett utmärkt verktyg men man måste veta vad man gör !

Hoppas du får fram dina objekt !!!
Bifogade filer
Filtyp: pdf Lagerhantering.pdf (1.44 MB, 38 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 10:06   #7
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Så här gör jag, det fungerar nästan alltid

Hej Nisse!
Vad jag skriver här gäller bara min version av Ts10, 44088. Jag har valt att inta en defensiv och avvaktande hållning till Ts10 möjligheter till "lagerhantering".

I route-läget (eller lagret) lägger jag in nästan alla fysiska objekt. Alla spår, signaler, byggnader, växter, portaler - rubbet. Det enda som jag lägger in i sessionen är lok och rullande materiel. Observera att man mycket väl kan lägga ut rullande materiel i routen, men då kommer dessa att följa med i varje nyskapad session - och det kanske man inte vill. Jag använder aldrig olika lager i route eller session - det är för farligt - misstag kan lät göras. Precis som för dig Nisse har mycket gått upp i rök för mig när jag försökt mig på lagerhantering. Under uppbyggnadsarbetet av en bana använder jag endast 2 grundfiler. Om banan kallas för, låt oss säga "Svea" så kallar jag routen för "SveaR" och grundsessionen för "SveaS1"

Sammanfattning:
Routen
I "SveaR" lägger jag ut alla fysiska objekt (utom rullande materiel). Jag namnger alla viktiga objekt som signaler, stationer, växlar mm. När jag sparar i TS10 väljer jag bort "Spara session" (om jag redan har en fungerande grundsession), annars får man bara massa extra sessioner att hålla reda på. För vissa objekt, exempelvis många objekt i luftleningspaketet från STW, bör property-rutan fyllas i när man är i routen. Det vanligaste är att property-värden ifylls och sparas i sessionen.
Grundsessionen
I "SveaS1" lägger jag bara ut lok och vagnar och skriver i alla property-rutor för signaler och stationer mfl. När jag sparar så sparar jag endast i sessionen "SveaS1"
Några påpekanden.
1. Om man gjort en testkörning av sessionen och efter denna vill göra ändringar så se till att du inte lägger in några nya objekt. Dessa objekt kan bli sparade i embart sessionen och kan eventuellt vara "borta" när du kollar i routen. Du kan emellertid flytta (och ta bort) tidigare , i routen, inlagda objekt när du är i sessionen.

2. När man är i session och vill spara (sessionen) vlll Ts10 att man, ibland, ska spara/skriva över routen också (fast jag begriper inte helt varför). Då accepterar jag detta, med viss bävan, och det tycks inte medföra någon skada på routen. Men, om du lagt ut andra lok eller vagnar i sessionen vid detta tillfälle då Ts10 vill spara routen också, inträffar det ofta att de nya lokent eller vagnarna hamnar i routen (där jag kanske inte vill ha dem).

3. Om man använder Portaler så finns det några trix.
  • Lägg alltid ut portalen i routen. Namnge den, men ändra inget i propertyn
  • När du går till sessionen och försöker ändra i property-rutan så går det inte. Rutan vill inte bli öppnad.
  • Kör ett tåg i sessionen - det behöver inte äntra portalen. Avbryt.
  • Gå till portalen och ändra property-värden. Nu går det bra. Detta är också ett mysterium.
  • Spara session och route. Se punkt 2 ovan.
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 17:10   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det kanske är på plats att informera vad som har hänt:

Det handlar om två olika banor (varav den ena inte har öppnats) i vilka samtliga konfigurationer inklusive de fasta objekten sopats bort.

Svensk cabbana, fullsignalerad och fem mil lång, gjordes i 2009 vers 3.3. Eftersom jag fått signaler om att signalsystemet inte fungerade tillfredsställande hos dem som laddad ner banan, inhandlades 2010 i avsikt att uppdatera banan. Så har skett. Orienteringsskyltar har installerats till hastighetsskyltarna. Inga skyltar är kvar – inte ens i minimappen. Semaforsystemet har uppgraderats. Flertalet semaforer och försignaler är helt väck – både i sessionslagret och routelagret.
När banan var helt klar provkörde jag den i Session drive vilket fungerade över förväntan. I Route drive fungerade ingen signal. Banan placerades sedan i malpåse i väntan på att läggas ut. I onsdags blev jag misstänksam och upptäckte då att Lan:s lokstall saknade väggar och i ett fall spår samt delar av byggnaden. I dag är banan i praktiken raserad.

Den andra banan, DVVJ, med station Mellerud och dess komplicerade signalsystem, fungerade bra fram till middagstid då blixten slog ner från klar himmel och skyfflade bort en stor del av arbetet jag gjort. Det enda jag gjorde då, vad jag minns, var att jag ominstallerade två växlar med signalljus.

När jag läste Trainz manual om lager blev jag undrande. När jag sedan upptäckte att det finns två Drive-system (session och route) blev jag misstänksam och ordentligt förbryllad när jag upptäckte att det finns fyra, kanske fem, spara-alternativ.

Jag betraktar lagerhanteringen som en illasinnad bug.

Korvtiger, Lan och framför allt ekv: Ni skall ha stort tack. Vad jag förstår av inläggen är att när jag lägger in en orienteringsskylt så ska det ske i routelagret. Sen ska jag skifta lager för att skriva in texten i property-rutan. Och så tillbaka till routelagret, lägga in nästa objekt, byta lager och konfigurera o s v.

Undrar hur länge objektet ovanför axlarna står ut.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 16:58   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Vad hamnar var?

Till Nisse och alla andra som inte har koll på lager. Korvtiger och ekv har ju redan förklarat en del fakta, men här får ni mera fakta som beskrivs på ett annat sätt.

Nedanstående bild talar väl för sig själv, men något som man kan poängtera ytterliggare är som följer.

Det finns saker som man inte kan påverka var dom ska hamna någonstans. Man kan också säga att det finns ett tredje lager, där alla inställningar i propertyrutorna hamnar. Men det är egentligen inget lager - det är en gemensam databas. Alla dessa inställningar sparas alltid i sessionen, oavsett i vilket lager objektet ligger i.

Saker du inte kan påverka:
1. Marktexturer hamnar alltid i Route filen.
2. Regler och kör/driver kommandon sparas alltid i Session filen.
3. Alla inställningar i propertyrutorna (utom namnet på objektet) sparas alltid i Session filen.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Layers.jpg (178.9 KB, 114 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-06-09 klockan 11:37. Anledning: Reviderad bild
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 09:35   #10
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Länge sedanjag skrev här på forumet, men känner för ett litet inlägg som kanske passar här, eller kanske inte.

Jag tänker kort och gott som så, när jag bygger i trainz, att jag först tillverkar själva världen. Så här ser världen ut, och såhär går alla banor.

Sedan hamnar i sessionen, de olika scenariorna som jag tänkt mig, samt alla dess regler, inställningar och specialer.

Vill jag bygga något annat scenario, tex, en liten tidsepok med bara ånglok och andra scheman/tider, utgår jag återigen från min grundvärld, men i e ny session, lägger jag alla gällande regler, specialer och scheman.

Jag tänker redan när jag bygger min grund värld, att den skall innehålla "kulisser" som passar till mångas olika ändamål och scenarior.

Jag använder inga lager alls. Så tänker och bygger jag, med framgång.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 16:14   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Thumbs up Läs vad Hobo skriver!

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
....
Vill jag bygga något annat scenario, tex, en liten tidsepok med bara ånglok och andra scheman/tider, utgår jag återigen från min grundvärld, men i e ny session, lägger jag alla gällande regler, specialer och scheman.
....
Tack Hobo för att du delar med dig dina erfarenheter och en bra arbetsmetod. Din "grundvärld" är alltså en session där du gjort alla grundinställningar i propertyrutorna för alla ingående objekt i din bana.

När du sen vill göra en ny session så börjar du med att öppna din "grundvärld" (session) och sparar den med ett nytt namn, innan du börjar modifiera den!

Perfekt! Om alla anammar din metod så är problemen reducerade till nästan noll. Det är det vi försökt säga i många år nu. Och det kan kanske inte förklaras på ett tydligare sätt, så att alla förstår?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-06-13 klockan 16:37.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009