Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-20, 09:55   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kolla först att hjulen står på x-axeln så du inte råkat använda y = -1 som x-axel (har hänt mig, och det tog tid att komma på). a.bog0,1 har väl inte hoppat ner 1 m ?

Om det inte är det kan det vara att du "glömt" göra Reset X Form på boggien. Avlänka allt och gör Reset X form och collapse all på alla delar och dummies, och länka ihop det hela, exportera och prova om det hjälper !
Lutar åt det senare eftersom hjulen hamnar där dom gör!
Jo, tanken har slagit mig med.
Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form..
Men problemet kvarstår..

Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012..

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-05-20 klockan 10:07.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 11:29   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jo, tanken har slagit mig med.
Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form..
Men problemet kvarstår..

Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012..
Om du skickar max-filen till mig skall jag kolla i min gamla version av max (om jag kan läsa den?) Skicka gärna en 3DS-fil också så kan jag läsa in den och animera den om max-filen inte går att läsa.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 12:23   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu har jag inte koll på max men precis det där brukar hända mig i Blender och jag lägger på modifierare typ skalning och förflyttning utan att applicera dem på modellen. Jag vet inte om det finns något liknande med modifiers i Max som kan spöka, eller om det egentligen är samma grundtips som Lennart kom med.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 14:10   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Nya problem..
När jag försöker läsa in min ny exporterade Mesh för loket, så får jag följande meddelande!
"Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 100009\tb.im'"
Försökt med allt jag kan komma på, och inget löser problemet, några förslag?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 14:24   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Nya problem..
När jag försöker läsa in min ny exporterade Mesh för loket, så får jag följande meddelande!
"Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 100009\tb.im'"
Försökt med allt jag kan komma på, och inget löser problemet, några förslag?
Installera en tidigare version av exportern än den beta du använder och se om det fungerar då !?

Du har väl rätt version till din dator Win32 eller x64 (bara en tanke!)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-05-20 klockan 14:30.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 14:43   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Installera en tidigare version av exportern än den beta du använder och se om det fungerar då !?

Du har väl rätt version till din dator Win32 eller x64 (bara en tanke!)
Jodå, problemet är dock att jag måste installera en helt ny version utav 3Ds max då.
Det är väldigt underligt, eftersom det bevisligen fungerande fint innan att exportera loket..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 15:28   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jodå, problemet är dock att jag måste installera en helt ny version utav 3Ds max då.
Det är väldigt underligt, eftersom det bevisligen fungerande fint innan att exportera loket..
Måste man det? Har du provat att att bara lägga JetExporter.dle för 2011 i stället för 2012. Fungerar det inte då ?

Eller nåt kan ha blivit korrupt, har du provat att lägga in exportern på nytt? Om det funkade förrut så måste ju nåt ha hänt!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-05-20 klockan 15:40.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009