|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Citat:
.Antar att du menar att den är för "matt" i gämförelse med loket!!?? Loket å tedern bör väl ha ungefär samma patina. I så fall är det nog bättre att sänka gaman lite, öka kontrasten, och dutta i en aning blåton i stället. Tog mej friheten att labba lite lätt på din bild. Sen finns ju även möjligheten att göra normalmapps-texturer med PEVSofts program "Images2tga" oxå (men det kanske du visste redan).
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Normalmappen har egentligen inget med exporten ifrån 3d programmet att göra. Om exportern går över XML fil så behöver du bara lägga till en rad i den för att få en textureslot som kan användas som normalmap. Sedan måste du förståss skapa själva normalmappen också.
Det är smidigt med specularity som finns i alpha kanalen för normalmappen dvs man kan styra hur blanka olika delar av objektet skall vara. Personligen hatar jag för övrigt alla objekt som blänker och har sig, det verkar vara en sjukdom i Trainz att allt skall vara blankt. Man kan delvis komma runt det genom att skruva ner solbelysningen i environment inställningarna för sin rutt, men egentligen borde man gå igenom vart enda objekt och sätta om specularity värdena, alldeles för ofta 1.0,1.0,1.0 . Jag har till och med hittat buskar med dessa värden och det ser naturligtvis inte bra ut.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej LAn , Ekan och Bear
Jag labbar på och provar era råd. Nej som loket (Aurans FULA PB 15) skall tendern inte alls se ut, hu. Men jag vill hitta en marginell ökning av reflektion på tendern så att den blir som i GMax, i trainz är den lite mattare. Men som sagt det blir knappt synbart det jag vill åstadkoma.
__________________
MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej
Med ca 8800 polys exl. boggie så är ju tendern en bra kandidat för LOD. Jag har av någon anledning tvekat att testa LOD men nu har jag tagit steget och det var hyggligt enkelt att få till. Bilden visar low poly modellen och det är enkelt att bara strippa bort saker från high poly modellen så det gör snabbt att göra denna variant. Jag valde att bara ha två LOD nivåer för att inte tvinga Trainz att skifta mesh så ofta (och av lathet). Nu till det fina, low poly modellen har 748 polys, dvs. mindre än 10% av high poly modellen. Efter att ha twekat när (avståndsmässigt) bytet sker så kan man inte se när det händer, och det sker ändå ganska snabbt. Nu skall jag ge mig på markskugga.
__________________
MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Jag ändrade mig, ingen markskugga just nu.
Istället har jag börjat med att textruera hytten. Det som är knepigt här är att hitta en balans mellan hytt och tender så att de ser ut att höra till samma lok. Just nu är hytten lite anorlunda än tendersidorna. Lite mattare och lite mindre blåaktig. Vad tycker ni, funkar det ihop?
__________________
MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
Ser bra ut!
Men hade nog belönat sig att leka runt lite med olika värden i textur filen för tendern för att få det lite jämnare i nyansen. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Citat:
Hur menar du då, mellan de olika delarna på tendern eller mellan tendens sidor och hytten?
__________________
MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Citat:
.Tycker nog att det ser ganska bra ut, lite småjusteringar (i färgton bl.a) kanske, så blir det helt perfekt = samma patina. Vet av egen erfarenhet att det brukar bli mycket justerande hit å dit, även när man använder fototexturer, det är inte "bara" att klippa å klistra. T.ex olika bilder på en å samma tender, lok, eller vad det nu kan vara, kan bli helt tokigt "olika", beroende på när, var, och hur dom är tagen (i skugga, i solljus, etc, etc).
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... av bjornls karriär som mästerbyggare, det började med några enkla, och snygga, byggnader. Nu producerar han lok av Mästarklass.
Det vore kul om andra kunde lära av bjornl. Det är mycket "blod, svett och tårar" och vägen kan synas lång och snårig - men titta vad bjornl kan åstadkomma idag!!!! Bara att lyfta på hatten och låta sina få kvarvarande gråa hårstrån fladdra i fartvinden !!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() :a pplad:![]() ![]() ![]() ![]() :tumm e_upp:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|