Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-05, 09:41   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Jag håller med Korvtiger. Om du vill minska på detaljeringsnivån är det nog inte dessa hål som bör tas bort för de ger mycket utseende för polygonerna.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 23:14   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Kört fast

Hej

Jag har tyvärr kört fast lite pga håltagningen för lättningshålen i ramen.
Jag bestämde mig för att göra om hålet för att spara lite polygoner samt se till att varje vertex blev kopplad till en kant för renderingen, så här:
hole_q1_operation.jpg

Problemet är att den här gula kanten inte skapas samt att hålet inte är som det skall (det andra hålet är ok, men dock inte det där den här linjen jag håller på att skapar är). Nu har jag lagt ner bra lång tid på att försöka fixa till det här problemet - tyvärr har mitt 3D program en tendens att hänga sig pga felet.
Så innan det är fixat lär inte jobbet gå framåt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 17:48   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej spryfrog

Hur många polygoner sparar du på detta, mao är det värt besväret?

Är det inte bättre att låta det vara som det var från början.
så skulle jag resonera i alla fall.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 21:46   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej spryfrog

Hur många polygoner sparar du på detta, mao är det värt besväret?

Är det inte bättre att låta det vara som det var från början.
så skulle jag resonera i alla fall.
Hej björn

Problemet är att det inte blir något hål i den gamla versionen. Så det var inte primärt för att spara polygoner utan att få dit hålet.
Nu har jag dock fått hjälp från ett annat forum så frågan är löst - det var enklast att göra om objektet.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 23:36   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Efter att ha sett de senaste bilderna på Mallet loket som Björnl gör så inser jag att detta projekt ligger ljusår efter och inte alls var nära att bli klart som jag tänkt mig. Jag har nu börjat titta på möjligheterna att lägga till mer detaljer överallt.

bild_18_mer_detaljer.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 23:10   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Detaljer

Eftersom Björnl gjort en så fantastiskt snygg tender till Mallet loket så känner jag att detaljerna på Faluloket måste ökas också. Därav uppdatering av detaljer på tender mm.

Först ut blev därför lagerboxarna som i min gamla version mest var ett antal fyrkanter. Efter någon timme utgående efter en bild på Mallet lagerboxen jag fick från Björn samt en bild på Thors lagerbox från sidan så hade jag något sådant här:
bild_19_lagerbox_fel.jpg

Tyvärr upptäckte jag nu att från en annan vinkel så ser man att Falulokets tender lagerboxar INTE är lika Malletlokets. Det blir alltså att slänga det här jobbet och gå tillbaka till ritbordet. Nåja, övning ger färdighet sägs det ju.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009