Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-03, 11:37   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Hoppar av tåget - och på igen

Så har jag kommit till vägs ände – och börjar om på nytt. Har installerat 2010 på två datorer. Ingen av datorerna orkar med 2010 trots Aurans glada budskap vid installationen att allt är OK. Att köra 2010 innebär för mig enbart frustation. Som banbyggare hittade jag inte heller något nytt.

Jag har nu lagt in 2009 SP 3 i ena datorn. Detta innebär att jag inte kan installera mina banor. De är nämligen byggda i SP 4, vilket inte accepteras av Auran. Den i flera steg planerade uppdateringen av cabbanan blir inte av.

Cabbanan, som tagit år att bygga, har installerats i 2010-datorn. Resultatet blev en drastisk ökning av spåravbrotten. I en av bangårdarna, som tidigare var ”ren”, ligger nu tre spåravbrott.

Jag får rätta munnen efter matsäcken och börja om på nytt – dock med lite fler kunskaper i bagaget. Någon ny kraftfullare dator syns inte bakom horisonten.

Men planer finns; nämligen att bygga DVVJ (Dals Västra Värmland Järnväg) med start i Melleruds stora bangård och mål i Bengtsfors. Håverud blir den stora utmaningen. Lan kommer att känna igen många av sina objekt. Han är välkommen med fler.

När den är färdig är jag nog rätt nära 80-årsgränsen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 12:22   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Så har jag kommit till vägs ände – och börjar om på nytt. Har installerat 2010 på två datorer. Ingen av datorerna orkar med 2010 trots Aurans glada budskap vid installationen att allt är OK. Att köra 2010 innebär för mig enbart frustation. Som banbyggare hittade jag inte heller något nytt.

Jag har nu lagt in 2009 SP 3 i ena datorn. Detta innebär att jag inte kan installera mina banor. De är nämligen byggda i SP 4, vilket inte accepteras av Auran. Den i flera steg planerade uppdateringen av cabbanan blir inte av.

Cabbanan, som tagit år att bygga, har installerats i 2010-datorn. Resultatet blev en drastisk ökning av spåravbrotten. I en av bangårdarna, som tidigare var ”ren”, ligger nu tre spåravbrott.

Jag får rätta munnen efter matsäcken och börja om på nytt – dock med lite fler kunskaper i bagaget. Någon ny kraftfullare dator syns inte bakom horisonten.

Men planer finns; nämligen att bygga DVVJ (Dals Västra Värmland Järnväg) med start i Melleruds stora bangård och mål i Bengtsfors. Håverud blir den stora utmaningen. Lan kommer att känna igen många av sina objekt. Han är välkommen med fler.

Nisse
Alltså, du måste ha otroligt stor otur.
Jag har kört Trainz 2010 på tre olika datorer.

En QuadCore E6000 med 8Gb ram och ett ganska kasst grafikkort - det flöt på sådär

En i7 QuadCore bärbar - 8gb ram med ett för då hyfsat mobilt grafikkort - flöt på ganska bra

Kör nu på en i7 QuadCore med 16 gb ram och ett ok grafikkort - det flyter på ganska bra.

Den enda version av Trainz jag har haft problem med är Trainz 2006an - den ville inte alls på den första av de nämnda datorerna.... content managern dvs. Övrigt funkade..
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 13:22   #3
lenfas
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Hej Nils.

Här ser du hur mitt system ser ut. Trainz 2010 fungerar. Enda problemet är att bildvisningen är långsam Fraps kryper långt ner, nästan stillbildsvisning, ibland..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Datorsystem.JPG (44.8 KB, 141 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 14:00   #4
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg

Nisse
Det är BRA Nisse, att du inte ger upp trots alla motgångar.
Misstänker att din/dina datorer kanske är lite för klen för vissa vers. av Trainz, eftersom du råkar ut för så mycket besynnerliga problem ibland.
Och att tro på Aurans/N3V's miniumkrav på en dator, är som att tro på tomten.
Dom krav man påstår ska räcka till, är möjligen gilltig om man har alla inställningar i spelet på MINIUM (och det här gäller nog alla speltillverkare överlag), och det är tveksamt ändå om man får en vettig spelupplevelse med dessa inställningar.

Själv är jag inte ett dugg intresserad av att uppdatera från TS2009 än så länge.
Men det kanske beror på att jag mest är intresserad av att köra svenska (och till viss del amerikanska) tåg, även om dom är tillverkade för Trainz första utgåvor.
Det här med fladdrande trän', Multiplayer, layers, etc, lockar inte mej till att måsta välja bort sådant material jag använder i dag, och som mycket av blir oanvändbart i nyare vers.
Men så använder JAG spelet för MITT eget höga nöjes skull, och har slutat bry mej så mycket om allt annat tjafs.
Gammal 2012-04-04, 03:10   #5
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Det behöver inte vara datorn som är klen. Men däremot klin (cleen, ren på engelska, fritt översatt) behöver den vara. Jag kör TS2010 på en laptop!! och det fungerar utmärkt.

Det är svårt att utreda ditt problem, Nils, när det dyker upp nya trådar här och där. Jag tror att det handlar om vissa inställningar i Trainz. Du har fått en del råd från oss användare, men nu undrar jag om du ignorerar dom frivilligt och att du helt enkelt har konstaterat att Trainz är skit.?! Jag tror inte det, men som sagt...
undrar gör jag.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-04 klockan 03:24.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 10:03   #6
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Svar Svenolov: För ett tag sedan tog jag initiativet till en tråd om just vikten av dator-städning. Just städning är viktigt. I går, exempelvis, tog jag ner en DEM-bana från Radio Mobile i sju avsnitt. Jag avslutade kvällen med att ta bort 467 mb småfiler. Använder man Trainz dagligen får man räkna med att 50-100 mb småfiler skapas – varje dag. Dessa städas bort dagligen.

Då och då brukar jag svara i tråder ”den råd lyder är vis”.

Grafikkortet är nog ett problem. Jag har en åtta år gammal platt XP-multimediadator. Ett nytt kort kostar från 1.600 kr och uppåt.

I min ålder är det datortekniska kunnandet begränsat. Det är normalt. Minnet är begränsat, det är också normalt. Det gör det också svårt att hänga med i svängarna. I Forum används undervisande bilder ofta. Sånt begriper jag.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när i 2010 objekten i hela Content blandades om huller om buller och att objekten i picklistan – mitt värdefullaste arbetsredskap – togs bort. Detta skedde i samband med Trainz-scanning.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 22:42   #7
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Cool Trainz i Jämmerdalen

Nisse,
små (tidsödande) trick jag tar till ibland är följande:

1. Ta en kopia på localmappen (½ timme)
2. Defrag av hårddisken (1 timme)
3. RegClean (eller likvädigt) med defrag av registret (½ timme)
4. Omstart !
5. Återskapa localmappen (½ timme)
6. Kör igång CM och gör en Extended Database Repair (EDR) 1½ timme.
7. Starta om datorn och kör CM och låt den jobba klart (½ timme).

Om det inte funkar efter det säger du bara "Adios Trainzoz" och övergår till Railworks och får ännu värre problem än vad du kan ana!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.