Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-22, 22:02   #28
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tyvärr uteblir det en bild för rapporten av dagens arbete.
Hur som helst ska jag istället skriva en kort redogörelse för vad jag gjort, och hur jag gått till väga.

Jag började dagen med att korrigera rutorna, då dom bara ska ligga strax innanför plåten, och ha en gummi list runt sig, så jag "klistrade" ihop verticier i ramen, för att bilda listen, och sedan korrigerade jag placeringen utav själva rutan i förhållande till kanten av plåten.
När jag gjort detta för alla rutor på loket, så gick jag vidare till uv mappningen.
Och har i dag hunnit med i stort sett hela loket.

Så jag valde då att dela upp det som följande.
Jag började med att mappa fronten av hytten, för att ha en bra riktlinje gällande skala på olika saker, då jag kan passa in taket efter skalan på fronten, sedan kan jag passa in sidan av huven till skalan på taket, osv osv.
Sedan mappade jag siddan av hytten, följt av sidan av huven, båda två mappades med en planar map i x-leden för att jag skulle få önskat resultat.
Efter det så sydde jag ihop uv listerna för hytten och huven, så att jag får en sömlös textur.
Detta repeterades för båda sidorna av loket.

Sedan satt jag en lång stund och funderade på hur vida jag skulle sy sömmarna för sidan av hytten, till fronten av hytten.
Men bestämde mig för att strunta i det steget, så jag antagligen skulle få felaktiga texturer, till följd av lutningarna i meshen, som ej representerades i mappningen.

Sedan satt jag och städade upp olika spökande ytor jag hittade i Uv editor i Maya, för att reda ut vart dom fanns, och ifall dom skulle finnas kvar.

Så nu är i stort sett hela loket mappat och färdigt.
Kvar att göra nu är en interiör, samt att göra en normalmapp med alla luckor.

Dagens arbete tog förövrigt runt en tre och en halv timme att genomföra.
Hoppas att det varit intressant läsning för någon där ute, ställ gärna frågor om ni har något ni undrar.

/Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009