![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Förvisso ett vackert bygge men resultatet av min analys ger betänkligheter!? Bilderna får tala!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Det du, det var inte dåligt "inpinkat" det
![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() När man väl fått in modellen i sin 3D-miljö, med alla 300.000+ polygonerna och givet att den är måttriktig så har man ju en suverän bas att snabbt bygga upp en tågsimulatorvänlig ny modell, genom att använda den importerade geometrin som bas och snappa en ny modell till de vertex som redan finns på rätt plats. Det är ganska snabbt gjort. Om texturen är användbar eller inte får man väl ta ställning till från fall till fall, men jag menar att det bör vara en suverän bas för att snabbt få en modell gjord jämfört med att bygga den från scratch. Nu utgår jag från att den importerade modellen håller en hög måttriktighet så man kan ta koordinaterna rakt upp o ner, annars spricker resonemanget. Bara en stilla fundering, utan att själv ha importerat nått o analyserat. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Gjorde ungefär som Mazz antydde med Falköping Central, kollade måttriktigheten och den stämmer väl! En av fördelarna med Sketchup är att det är lätt att sätta ut alla mått och sen ta Screenshot i de olika vyerna (Camera), top, front, back, left och right. Dessa vyer är lätt att göra en buildingbox av i byggprogrammet. Är texturerna bra, vilket dom var i detta fall (tack för det mirko!), så tar man screenshot på alla ytor och kan ta in dom i Photoshop och förfina dom och plocka ihop texturförlagor som sen minskas ned så mycket det går.
För bilder och ytterligare info följ denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32124
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-03-02 klockan 14:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
|
![]()
Hej!
Har gjort nu ett eget litet objekt men vilket program andvänder ni för att exportera till Trainz? Hörde att det inte var via Blender man exporterade eller har jag fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |