Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 02-15-2012, 08:26 PM   #36
rapid94
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Malmö, Sweden
Posts: 245
Send a message via MSN to rapid94
Default

Quote:
Originally Posted by spyfrog View Post
Jag har inget emot att någon gör något med DONJ som grund men vi kanske iaf skall hålla oss lite till geografin och lite inom historien?
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad).
Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970.
Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG).

I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet.

1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet...

Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg...
Rent historiskt håller jag med dig, men i detta fallet tror jag det är bättre att inte göra det allt för realistiskt utan även låta fantasin spela en roll. Min tanke med 70-tal var främst att:

- Vi skulle kunna anväda DONJ.
- Samtidigt som 70-talet är en period där jag har fått uppfattningen att vi man täcker en stor skalla fordon med allt från äldre ellok (och även ångtåg?) till dom då toppmoderna Rc loken. Samtidigt som mycket äldre rullade matrial användes.
- Fjärrblockering var på ständig fram marsch, samtidigt som det fanns kvar små charmiga banor med Tåganmälan.
- Ett samhälle föreställande 70-tal skulle ganska enkelt kunna ändras till 2000-tal om man så vill.

Personligen tycker jag ditt förslag med Ostkustbanan såfall mellan Gävle - Söderhamn, som då ansluter till Norrsundet på DONJ. Som en lämplig sträcka att börja bygga någon form av. Vad tycker ni andra?


Det känns som vi får försöka enas om något så detta projekt inte bara blir diskutioner som sedan rinner ut i sanden.
rapid94 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 02:02 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009