![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag håller med LAn om att Y- och X-serien skall köras i cab-mode. Jag vill dock uttrycka med lite skarpare; ser det som en förbrytelse att köra i Driver-läge.
Som förare kommer man närmare spåret och banan. Det gör att signaler – växellycktor, lutningar, kilometertavlor etc - syns tydligt. Beroende på fart kan det vara svårt att läsa lutningsvärdena men vingarna är mycket tydliga i 60 kilometers fart. Att bromsa rätt kan vara knepigt, vilket dock övervinns med lite träning. Det som mest slog mig vid körningen var att stigningar påverkade på ett häftigt sätt – jag fick dra på ordentligt för att om möjligt hålla farten. I detta har Korvtiger gjort ett jättejobb. Spyfrog har klagat med rätta på lutningsverktyget Get gradient. Med Y-vagnarna har man ett komplement. Med lite träning tror jag att det är fullt möjligt att kontrollera Get gradients värden med hur Y upplever lutningen. Så bra är Y-serien. Man kan göra lite småanmärkningar, men dem vägrar jag att ta upp. Varför klaga på sånt som är så bra. Helhetsintrycket: BJ O-loket har fått övermäktig konkurrens. Jag tror LAn förstår mig. Nisse |
![]() |
![]() |