Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-14, 13:35   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag håller med LAn om att Y- och X-serien skall köras i cab-mode. Jag vill dock uttrycka med lite skarpare; ser det som en förbrytelse att köra i Driver-läge.

Som förare kommer man närmare spåret och banan. Det gör att signaler – växellycktor, lutningar, kilometertavlor etc - syns tydligt. Beroende på fart kan det vara svårt att läsa lutningsvärdena men vingarna är mycket tydliga i 60 kilometers fart. Att bromsa rätt kan vara knepigt, vilket dock övervinns med lite träning.

Det som mest slog mig vid körningen var att stigningar påverkade på ett häftigt sätt – jag fick dra på ordentligt för att om möjligt hålla farten. I detta har Korvtiger gjort ett jättejobb.

Spyfrog har klagat med rätta på lutningsverktyget Get gradient. Med Y-vagnarna har man ett komplement. Med lite träning tror jag att det är fullt möjligt att kontrollera Get gradients värden med hur Y upplever lutningen. Så bra är Y-serien.

Man kan göra lite småanmärkningar, men dem vägrar jag att ta upp. Varför klaga på sånt som är så bra.

Helhetsintrycket: BJ O-loket har fått övermäktig konkurrens. Jag tror LAn förstår mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009