Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-16, 23:07   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Det går att fixa om man bygger om alla fordon till smalspårtyperna så att de går "bredvid" den fysiska mitten visuellt sett. Då får du på treskensspåret att normalspåriga lok går som vanligt i mitten och smalspåriga går fysiskt sett på samma spår, men då loket är visuellt förskjutet i sidled så ser det ut som om det följer treskenan. Sedan så får man ju problemet om man vill vända en av smalspårsvagnarna, då kommer den att gå bredvid spåret, på fel sida och hänga i luften... Inga tenderlok här inte som skall vändas.
Genomförbart, men knappast praktiskt, inte praktiskt någonstans skulle jag vilja säga. Jag tror att den som jag kör på nu är det närmaste en realistisk treskena man kan komma i nuläget. Andra varianter lämnad bara massor av extra arbete, special-special vagnar och lok samt spår och dessutom kommer du inte runt problemen med att visuellt förskjuta lok och vagnar i sidled. Som det ser ut nu så fungerar det utan massor av extra arbete, bara det att normalspåriga och smalspåriga fordon inte interagerar med varandra, men det är nog något man kan leva med i jämförelse med allt trassel den andra varianten skulle kräva.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 23:11   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Ok, det visade sig att det funkade att höja upp allt 200mm.
Fast då fick jag göra själva "uppfarten" (eller vad man kallar det) ganska brant så jag kanske måste förlänga den...

test2.jpg

Sen måste jag se till att den funkar som en väg och att man kan fästa vägen i den också... någon som har tips på ett KUID för en fungerande vägövergång som man kan titta lite i config filen på? Jag har lite svårt att hitta någon bra - det finns så många olika modeller.
Jag skulle vilja göra en som används som rälstillbehör, dvs man kan bara snappa på den på rälsen. Typ som en signal, skylt eller liknande också funkar.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 23:19   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

En räls överkant ligger på 300 mm. Så toppen av din övergång bör ligga på 300 mm (3dm) i höjdled (z-axel) i ditt 3dprogram.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 08:58   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
En räls överkant ligger på 300 mm. Så toppen av din övergång bör ligga på 300 mm (3dm) i höjdled (z-axel) i ditt 3dprogram.
Aha, tack så mkt. Av en turlig slump var den redan på den höjden pga Björnl angav 1 dm som höjden av rälsen.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 21:59   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Då var det en beta ute av vägövergången hos baningenjören Björnl då...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 16:53   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Jodå den fungerar bra, se bilden. Bilarna stoppar och startar som dom skall.

Sedan famgår det med all önskvärd tydlighet att våra grusvägar 4 och 5 som är enkelfiliga inte är anpassade till biltrafik då bilarna kör i diket, det kanke man kan fixa.

Men den stora frågan är hur vi skall göra med bilmodelerna för vår DONJ är ju förlagd till 1930-talet. Så bilarnas utsenede stämmer ju inte alls.

Kanske mankunde göra en region "Sweden 1930-tal" men hur får man äldre bilar som fins på DLC att åka på dessa vägar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (104.0 KB, 108 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 17:38   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Jodå den fungerar bra, se bilden. Bilarna stoppar och startar som dom skall.

Sedan famgår det med all önskvärd tydlighet att våra grusvägar 4 och 5 som är enkelfiliga inte är anpassade till biltrafik då bilarna kör i diket, det kanke man kan fixa.

Men den stora frågan är hur vi skall göra med bilmodelerna för vår DONJ är ju förlagd till 1930-talet. Så bilarnas utsenede stämmer ju inte alls.

Kanske mankunde göra en region "Sweden 1930-tal" men hur får man äldre bilar som fins på DLC att åka på dessa vägar.
Ett alternativ är förstås att vi sätter vägarna till att INTE ha trafik på sig alls - iaf de här små grusvägarna. Det var ju inte särskilt tung trafik på dem om man säger.. kanske något fordon/dag.
Vi kanske bara skall ha trafiken påslagen vid den stora riksvägen vilket blir föregångaren till E4:a som passerade vid Åbydal påväg norrut längs kusten? Denna väg skulle också kunna vara belagd med t.ex. asfaltsgrus eller annat "modernt".
Inte ens idag är det ju särskilt tung trafik på vägarna runt t.ex. Jädraås...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 22:41   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Kanske mankunde göra en region "Sweden 1930-tal" men hur får man äldre bilar som fins på DLC att åka på dessa vägar.
Inga problem, ändra bara bilarnas kuidnummer i configen (enligt bilden) till valfria farkosters kuidnr.

EDIT: Som du ser, så går det att välja mellan hö.- och vä.-trafik oxå (taggen ontheright), och på "eran" tid körde väl bilarna på vä. sida
Bifogade bilder
Filtyp: jpg region.jpg (149.5 KB, 281 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-01-24 klockan 22:46.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009