Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-21, 17:01   #151
vovven47
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nu skall bara allt kollas igenom och en beskrivning av vagnarna skall skrivas (är det någon som haft någon användning av den till etapp I vagnarna, eller skriver jag helt i onödan?) sedan släpps dem!
Låt det ta den tid det tar......
För min del ligger en stor del av nöjet att också ta del av objektens bakomliggande historia!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 17:55   #152
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Idag är det exakt två år sedan jag startade denna tråden och det måste vi ju fira! Det gör vi på bästa möjliga sätt, nämligen genom att dela glädje (delad glädje är ju dubbel glädje, ni vet...) och genom att jag släpper mitt teakvagnsprojekt etapp II med gavelplattformsvagnar på boggier.

Denna etapp började jag att snida på för lite mer än 5 månader sedan och har nu resulterat i 6 stycken nya vagnar. Vagnarna ligger på mellan 11000-13000 polys och projektmappen tar upp enbart 512 MB på disken, bara lite mer än en tredjedel av första etappen.

Två nya typer av avdelningar har kommit in i bygget, resgodsavdelningen samt postavdelningen. Resgods har naturligtvis attachments för att kunna visa den last du väljer, antingen en stor last centrerad, eller flera små som är utspridda.

Nu väntar den tredje och troligtvis sista etappen av teakvagnsprojektet, det kommer att bli C3-vagnar av alla dess slag, en väldigt vanlig och användbar vagn, men innan dess så har jag lite småprojekt på gång.
Gammal 2011-11-22, 19:04   #153
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Thumbs up Applåder!!!

Dessa vagnar är riktiga pärlor! Ett orosmoment är att jag inte blir klar med värdiga dragare till dessa, men jag får väl ge mig på revisionen av B- och F-loken igen, för det vore ju skam att dra dessa delikatesser med en Y-maskin??? Men en Nicklas för växling är väl OK, och ett B-lok för linjetjänst vore väl önskvärt ?

Bravo Korvtiger!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111122_0000.jpg (82.2 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111122_0001.jpg (139.6 KB, 178 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 19:57   #154
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Verkligen snygga vagnar, Korven
Tackar allra ödmjukaste för dessa.

Har haft en massa funderingar tidigare. Hur SJ och andra bolag, brukade hänga på vagnarna efter ett ånglok. Hade dom någon speciel standardmetod som t.ex. 1.klass närmast ångloket eller tvärtom, längst bort från ångloket, med tanke på rök och sot. Har mina misstankar, att 3:klass-vagnar hamnade på dom mest utsatta platserna. Där det var mest risk att drabbas för röken och sot, men vilken ände är egentligen mest utsatt. Närmast loket eller en bit bortanför?
Gammal 2011-11-22, 21:25   #155
lan
Veteran

Standard

Det är klart att förstaklasspassagerare skulle skonas från livets realiteter i möjligaste mån! Men det bleve väl en konflikt mellan rökfri miljö och långa gångavstånd. Ankomst till de stora städernas säckstationer krävde snabb avstigning och vidaretransport, en rökfri miljö innebar det motsatta. Ett dilemma för dåtidens logistiker kan jag tro?

LAn
Gammal 2011-11-23, 16:17   #156
korvtiger
Medlem

Standard

Mig veterligen så såg det ut såhär:
Resgodsvagn och Postvagn placerades alltid i ena änden på tågsättet, med den nämnda avdelningen vänd utåt om den även hade kupéer för passagerare. Detta av praktiska skäl för att folk inte skulle springa igenom dessa utrymmen som dessutom var låsta.
På 40-talet så infördes regler om s.k. skyddsutrymme, att om vagnvikten översteg ert viss tal för en viss hastighet så fick inte den del av vagnen, (upp till en halv boggievagn, eller en hel tvåaxlig vagn) upplåtas för resande. Undantag om vagnen var en rammsäker vagn, vilket i princip alla stålvagnar var. Anledningen till detta var att den delen av vagnen närmast loket var den som skadades allvarligast vid en kollision. Senare uppkom regler(tror jag) även för hur trärams och stålvagnar fick blandas. Vid kollisioner så brukade det nämligen sluta så att stålvagnen klarade sig hyfsat bra, men träramsvagnen före stålvagnen bara var kaffeved kvar av.
På handbromsens tid så var vagnsplaceringen ibland beroende av om vagnen hade broms eller ej, det fanns regler för hur det där fungerade. Dock så gällde det nog inte persontåg så mycket då nästan alla sådana vagnar hade handbroms och vakuumbromsen infördes rätt tidigt.

Innan skyddsutrymmets tid så placerade man nog andra och tredjeklass vagnar lite hur som i tågen. Dock så samlade man nog gärna tredjeklassvagnarna för sig. Vanligast var att andraklasskupéerna fanns i en BCo-vagn. Rena andraklassvagnar förekom nog mestadels bara i de större tågen på stambanorna. Dock verkar det som om man gärna hade resgods och postvagnar närmast lok och om inte det tredjeklassvagnar. Kanske är medvetet, kanske inte, det har jag faktiskt ingen koll på.

Vanliga tågsammansättningar för mindre tåg var:
Resgodsvagn(ar) ev. med postkupé, BCo + en tredjeklassvagn. Ex:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93891
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55445

Vid blandade gick gods och passagerarvagnarna var för sig. Godsvagnarna verkar oftast vara tillkopplade mellan lok och personvagnar dock inget som jag vet om att det fanns regler om.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=24924

Sök gärna runt på jvmv, välj Fotografier och sök på "Tell", samt en plats, eller ett littera("B-lok", t.ex.), eller något annat så hittar du massor av fotografier och vykort som Thomas Tell har lagt upp där som han brukar kommentera med vad det är för vagnstyper och ofta ungefärligt årtal.

Andra exempel:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=30611
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...d=39889#p39910

Hoppas att det svarade på några frågor!
Gammal 2011-11-23, 16:58   #157
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Standard

Tack, Tomas.

Då fick man lite mer kött på benen eller var det fett.

Näst sista länken, gav en massa nostalgi-vibbar hos en. Den viadukten, tyckte jag var så häftig att åka på. När jag åkte som en liten grabb, till mina morföräldrar i Helsingborg. Först genom pålsjöskog, bland alla bokar (speciellt på hösten) och sedan avslutningen på viadukten, ner till färjelägret.
Gammal 2011-11-24, 17:20   #158
vovven47
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Bockar djupt för dina fina teakvagnar OCH den intressanta vagns historien. Du fick mig intresserad av littera beteckningarna, vilket jag aldrig tidigare fördjupat mig i!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 20:20   #159
korvtiger
Medlem

Standard

Då öppnar vi det nya året med den tredje och sista etappen i mitt teakvagnsprojekt. Denna gången blir det de tvåaxliga vagnarna som står på verkstadsgolvet. Har 3 ritningar på vagnar som skall byggas, kanske blir någon mer efter det.

Först ut är i alla fall C3d:
Gammal 2012-01-02, 20:26   #160
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Underbart .

Nu behöver man ju inte nöja sej med att sitta å dreggla över Mazz fina vagnar längre .
Gammal 2012-01-02, 20:47   #161
Hawk
Veteran

Standard Rw3

Hej
GÔfFINA
Kommer dom här godingarna att släppas till RW ?
Hoppas de

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 21:04   #162
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
GÔfFINA
Kommer dom här godingarna att släppas till RW ?
Hoppas de
Vem som släpper dom till RW tror jag beror på vem som kontaktar Korvtiger, han är säkert beredd att dela med sig, men jag tror inte han kommer att göra det själv!!!!

LAn
Gammal 2012-01-02, 21:09   #163
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Då öppnar vi det nya året med den tredje och sista etappen i mitt teakvagnsprojekt. Denna gången blir det de tvåaxliga vagnarna som står på verkstadsgolvet. Har 3 ritningar på vagnar som skall byggas, kanske blir någon mer efter det.

Först ut är i alla fall C3d:
Gud vad snyggt, Korven.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 21:10   #164
lan
Veteran

Standard Efterlängtat !!!

Nu blir många av oss väldigt glada, C3-vagnarna ligger oss gamlingar varmt om hjärtat. Sen är väl steget inte långt till dubbelvagnen C???4?? med Jacobsboggi mellan vagnarna ? Man bara njuter!

LAn
Gammal 2012-01-02, 22:33   #165
Hawk
Veteran

Standard Volvo eller Saab !

Hej
Saab är dött (läs Trainz)
Jag håller med dig Lan fullständigt, det finns "många" gamlingar här som njuter av dessa skönheter, inklusive mig själv.

Synd att det måste väljas, nu när Saab är borta, så finns ju bara Volvo (RW3) kvar

Jag är som alla förstår MSTS-freek, men jag börjar så smått att ta RW3 till mitt hjärta.
Jag har jag provat att "tycka om" Trainz, men jag har misslyckats, tyvärr.
Jag har alla versioner av Trainz, men ingen på mina datorer.
RW3 tycker jag är strålande med fysiken mm, men den kräver en jä**a dator, det har jag fått bli varse.
4000 spänn, hjälpte inte !
Nytt grafikkort som inte ens finns ännu kanske kan hjälpa, syftar på
Radeon HD5970 OC, eller kanske ännu värre 5990.....(är inte fött ännu)

!!!(runt 5-8000)
Jag kommer aldrig att ge mig, RW3 skall flyta som smällt smör, om jag så måste sälja min skjorta har rätt många skjortor som jag växt ur, dom säljer jag gärna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520556
'
Hjälper inte det, så får det bli en helt ny dator-plattform

Oj oj vilket svammel

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:27.