Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-30, 00:02   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard Resgodsvagn Litt. F1

Nu när ni fått en massa teakvagnar att köra runt med så behöver ni ju en passande vagn att lasta enbart resgods i, vilket också Ekan påpekat för mig och jag avslöjade då att jag faktiskt väldigt länge har haft planer på att bygga om min G3/Gs vagn till en resgodsvagn littera F1 och den kommer nu här.

Resgodsvagnar med detta littera fanns i mängder och i olika utföranden med lite olika stora konduktörskupéer och fönsterplacering. Jag kommer enbart att bygga denna, som är av 1902 års modell. Just denna typ fanns i 159 exemplar den 1:a juni 1930 och totalt fanns det inte mindre än 267 vagnar med liknande utseende baserade på 1898 års modell på täckt godsvagn littera G3 (senare Gs) med littera F1. Till det kommer 75 littera F4, som hade liknande utseende, men hade spröjsade fönster och dörrar på gångjärn istället för skjutdörrar.



Efter att ha fått in vagnen i Blender så märker man verkligen skillnad i programkvalitet från Gmax, som inte var något vidare program (och då med en mindre erfaren modellerare bakom tangenterna) Jag har fått städa en del efter konstigheter från det gamla programmet, men vissa saker (mycket mappnings konstigheter beroende på att jag inte var lika duktig på det och mappade och texturerade på ett annat sätt, med andra tekniker då) har jag fått låta vara kvar och får jag plåstra över så gott det går. Jag orkar inte bygga om hela vagnen från grunden. En hel del hjul och bromsdetaljer har jag kunnat ta från N3/NN3, vilket har snabbat upp och höjt utseendet en hel del.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-11-30 klockan 00:03.
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 00:37   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Toppen Korvis ..
Oxå får man väl tacka för att du uppfyller en massa önskemål som man har haft, men som man knappast har varit ensam om, skulle jag tro .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 09:34   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Stiligt Tomas.

Ännu ett härligt tillskott, att se fram emot.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 19:21   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det går undan på järnvägen, har redan fått upp vagnen på spåret. Sedan sist så har en del smådetaljer kommit på plats, massor av texturefixar i form av fejkskuggor och en enkel interiör. Nu skall bara materialen fixas, de glänser lite väl i solskenet, attachments för resgods ska dit, texturer skall göras samt en liten testrunda. Lagom till jul kanske?


__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 19:36   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Vore verkligen en trevlig julklapp, men stressa inte, vi har tid att vänta om det behövs.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 21:28   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Instämmer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 21:36   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det går undan på järnvägen, har redan fått upp vagnen på spåret. Sedan sist så har en del smådetaljer kommit på plats, massor av texturefixar i form av fejkskuggor och en enkel interiör. Nu skall bara materialen fixas, de glänser lite väl i solskenet, attachments för resgods ska dit, texturer skall göras samt en liten testrunda. Lagom till jul kanske?


När du sätter på fejkskuggor - hur gör du då? Renderera du den i Blender och använder du bilden får ut då? eller sätter du ut skuggorna manuellt?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 23:32   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det är en blandning faktiskt, men för det mesta är det handgjort, man får bättre kontroll då. Men jag brukar göra ambient, eller texture-bakningar för att se var saker är mappade och för att på skuggorna se hur saker sitter i förhållande till varandra. Undantag finnes, på vattenhästen (som ej är släppt än...) och på vevapparaten som båda goda exempel på hur jag har gjort en ambient bake och sedan bara lagt på en solid färg, vips färdigt! 1 minuts arbete och ett fantastiskt resultat!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 23:36   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det är en blandning faktiskt, men för det mesta är det handgjort, man får bättre kontroll då. Men jag brukar göra ambient, eller texture-bakningar för att se var saker är mappade och för att på skuggorna se hur saker sitter i förhållande till varandra. Undantag finnes, på vattenhästen (som ej är släppt än...) och på vevapparaten som båda goda exempel på hur jag har gjort en ambient bake och sedan bara lagt på en solid färg, vips färdigt! 1 minuts arbete och ett fantastiskt resultat!
Om du någon gång får tid över så vore det intressant med en beskrivning mer exakt av hur det går till praktiskt (hur man gör det mao).
Själv är jag ju inte så van vid Blender och använder det mest för själva exporten till Trainz och då kör jag dessutom 2.6 som du ju inte använder.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 15:07   #10
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

bra gjort.

1) när kommer den ut till downoad
2) det passar till ånlok litt : E, J och B
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 15:16   #11
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
bra gjort.

1) när kommer den ut till downoad
2) det passar till ånlok litt : E, J och B
1) Den kommer väl när den blir klar helt enkelt. Ingen mening att stressa på det.



I övrigt: Super snyggt bygge Korvtiger!
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 23:15   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Spyfrog:

Är det bake du är nyfiken på?
I princip fungerar det såhär:
1. Gör modellen
2. Mappa den (Automappning fungerar utmärkt, lite margin mellan bara)
3. Slå på Ambient Occlusion,(under menyn World) Factor 1 och Add. Du kan få jusera Factorn något för att få rätt ljushet. Ta även bort den automatiskt utsatta lampan, så att det bara är AO som lyser upp scenen.
4. Gör en testrender för att kolla att set ser bra ut. Justera därefter i fliken Gather (under menyn World fortfarande) och dra eventuellt upp samples om rendern blir grynig, experimentera lite med Distance.
5. När du är nöjd, gå över till menyn Render, fliken Bake och välj där Bake Mode: Ambient Occlusion, sedan kan du välja om du vill ta bort margin, som lägger till en kant runt varje face på texturen, för att undvika texturblödning, dessutom har du clear som gör hela bilden svart som inte har några mappningar, denna skall kryssas ur om du har ett objekt som är uppdelat på flera delar som måste bakas för sig.
6. Tryck bake och vänta.
7. Kolla UV-editorn och spara som en ny fil (eller skriv över texturen)

I PS eller liknande grafikediterare så är det sedan bara att göra ett nytt lager och lägga in AO-bakningstexturen där, göre ett till lager där du färgar de olika ytorna till den grundfärg de ska ha, sedan mixar du ihop lagerna med multiply eller liknande, och justerar lite tills du får det som du vill ha det.

Du kan också använda Bake Mode: Full Render om du vill baka samtlig information på facen, även skuggor orsakade av lampor, reflektioner(tror jag) färger orsakade av lampor och av indirect lightning mm. mm. Har dock aldrig använt det själv då det tar en fruktansvärd tid (i alla fall i 2.49b) men det torde ge slående resultat om man är duktig på att sätta upp scener och material, men dock så kommer det ju att vara rätt stelt och tråkigt i Trainz, då reflektionerna är döda och skuggorna inte ändras med ljuskällan/orna, men så är det ju med AO/fejkskuggning också, även om den oftast används på ställen som i princip alltid är skuggade.

Detta finns beskrivet i min Blenderguide del III, dock då för 2.49b.

(Jag kör för övrigt både 2.49b och 2.59, och kommandona är tagna ur 2.59, vilket bör motsvara de i 2.60.)
Jag skulle kunna fixa lite bilder ur 2.59 om du inte förstår riktigt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 18:29   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vagnen är nu släppt, för er som är nyfikna så är den skapad i gMax som en G3/Gs och sedan ombyggd till F1 i Blender v2.49b. Tack till Lan för konverteringshjälpen! Texturerna är gjorda av mig och två stycken med hjälp av Ekan (de två snyggare...) En del fejkskuggning har livat upp den gamla modellen och massor av småsaker har fixats till. Passade även på att utnyttja gamla modeller och lånade hela underredet rakt av i princip från N3/NN3-vagnarna, mycket effektivt!

Lite skötselråd om vagnen kanske:
Passar i alla tåg mellan 1902 och 1950-tal, kanske senare ändå på små banor. Vagnstypen fanns även på privatbanorna (men med annan märkning då såklart). Vagnen kopplades in i princip alla personförande tåg, och användes som konduktörskupé. Som alla resgodsvagnar skall den alltid gå ytterst i tåget, alltså närmast lok, eller sist för att det ej skall springas genom den låsta resgodsavdelningen. Ofta så kunde två F1: or gå i samma tåg, eller en F1 + en G3/Gs (minst en F1:a för konduktörskupén), även F1 plus en personvagn med resgodsavdelning var vanligt. På 30-40-talet så var den nog ovanligare i snälltågen, utan man ville ha boggievagnar där för att hålla nere friktionen och därmed kunna hålla höger farter.
Lite exempel:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32688
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55445
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93991
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93891
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 18:51   #14
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Man får tacka, för ännu en trevlig i vagnsparken.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 20:02   #15
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Vacker trävagn som förtjänar ett bra slut men denna eller liknande vagnar fanns som redskaps eller personalvagnar på många stationer. Gråmålade och skitiga med skadade väggar. Skulle kanske inte vara helt fel att släppa lös allas vår smutspelle Ekan med hinkar med färg litervis med olja på dessa vagnar

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009