Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-08, 11:33   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Spökbanan måste bort

Spökbanan, som jag berättade för ett tag sedan, har dykt upp och förmodligen ställt till stort trassel för mig och datorn. Försök att ta ner DEM-karta till fortsättningen av min bana har misslyckats skändligt. Ex. Åmål som ligger på cirkus 40 meters höjd hamnar på över 200 meters höjd i den nya DEM-kartan. Datorn har tappat kraft och blivit långsam. M m.

Av en händelse öppnade jag Merge route – och där låg spökbanan. Av någon obegriplig anledning lyckades jag dubblera banorna. I den bifogade bilden är spökbanorna de två översta

Spökbanan heter, så vitt jag förstår, ”Svenska skogar”, banan jag bygger ”Svanskog”. Spökbanorna och en av Svanskog-banorna måste bort.

Problemet är att jag begriper inte ett dugg hur man gör och är rädd för att tappa Svanskog-banan som har kostat mycket arbete.

Kan någon hjälpa mig. Har TRS 2009 ver. 3.3

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Merge 1.jpg (217.1 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg Merge 2.jpg (263.4 KB, 151 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 22:31   #2
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Spökbanan, som jag berättade för ett tag sedan, har dykt upp och förmodligen ställt till stort trassel för mig och datorn. Försök att ta ner DEM-karta till fortsättningen av min bana har misslyckats skändligt. Ex. Åmål som ligger på cirkus 40 meters höjd hamnar på över 200 meters höjd i den nya DEM-kartan. Datorn har tappat kraft och blivit långsam. M m.

Av en händelse öppnade jag Merge route – och där låg spökbanan. Av någon obegriplig anledning lyckades jag dubblera banorna. I den bifogade bilden är spökbanorna de två översta

Spökbanan heter, så vitt jag förstår, ”Svenska skogar”, banan jag bygger ”Svanskog”. Spökbanorna och en av Svanskog-banorna måste bort.

Problemet är att jag begriper inte ett dugg hur man gör och är rädd för att tappa Svanskog-banan som har kostat mycket arbete.

Kan någon hjälpa mig. Har TRS 2009 ver. 3.3

Nisse
En orsak kan vara Auto Save funktionen. Jag har varit med om att gamla versioner som har sparats (utan att jag har märkt det) med den funktionen har dykt upp flera veckor senare. Ta bort (delete) alla autosave sparade filer med hjälp av CM. Jag minns inte vilken kuid dom började med, men det var ett negativt nummer i alla fall. Någon annan kanske vet.

Inaktivera autosave funktionen i Surveyor. Du kan ju alltid välja själv när du vill spara (Menu > Save). Detta tror jag gäller speciellt version 3.3 då den sparar med lager (layer) kompatibilitet. Sen jag inaktiverade autosave funktionen i både T2009 och TS2010 har jag inte haft dessa problem. Många skumma saker hände innan. Och det är faktiskt bättre att själv ha kontrollen över när man vill spara och/eller göra en backup.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 12:18   #3
Nils Blid
Medlem

Standard

Mysteriet tätnar. Körde Extended Database Repair i de två datorer som spökbanan ligger i. Resultetet: Auto-Safe försvann i båda datorerna. Öppnade en tredje dator med spökprogrammet i. Här fanns numret: kuid:489981:1012. Har inaktiverat Auto-Safe i samtliga datorer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 14:14   #4
Nils Blid
Medlem

Standard

Pinsamt - kuid-numret är mitt eget.

Nisse
Gammal 2011-11-09, 19:35   #5
Nils Blid
Medlem

Standard

Än en gång har Forum visat sina muskler – nu i form av Bengan. Han gav sig i kast vid middagstid med den, som jag tyckte, hopplösa Spökbanan. Jag hade faktiskt gett upp hoppat, tänkt skrota min Svanskogbana med spöket och börja på nytt. Fyra timmar efteråt sände han mig samma bana men under nytt namn och, vad jag förstår, minus spöket. Jag kan bygga vidare.

Mitt tack för denna insats kan bara bli, att jag försöker göra något gott för andra Forum-medlemmar.

Slutligen vill jag uppmana alla Forum-medlemmar att läsa vad Svenolov skriver ovan – och följa hans råd.
Inaktiveringen finns i Surveyor/Options.

Nisse
Gammal 2011-11-09, 19:56   #6
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Slutligen vill jag uppmana alla Forum-medlemmar att läsa vad Svenolov skriver ovan – och följa hans råd. Inaktiveringen finns i Surveyor/Options.

Nisse
Har man som jag, dåligt minne, så är det ingen bra ide att avaktivera Autosave.
Det har räddat mitt byggande åtskiliga gånger.
Något att beakta kanske, inte så lätt att tänka på att spara lite då och då, när man är helt inne i sitt byggande alla gånger.
Gammal 2011-11-09, 20:56   #7
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard TS12 fortsätter att spöka

Någon "spökbana" har jag inte råkat på.

Mina spöken består mest av vägar som dyker upp på ställen man minst önskar sig. Dessa är svåra att få bort. Jag provar med deleteknappen på alla möjliga ställen på vägen och i alla (två) lager jag har, utan resultat.
Dessutom dyker det upp ett och annat som något spöke lagt in. Exempelvis lägger ett svs-objekt i stadsparken, några spåravståndsverktyg mitt i perrongen eller tar bort strömavtagaren på mina lok !

Vete fasiken hur detta har gått till.....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Spökväg2.jpg (114.4 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg Varärströmmen.jpg (97.2 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg svs i stadsparken.jpg (118.4 KB, 70 visningar)
Gammal 2011-11-09, 23:07   #8
Nils Blid
Medlem

Standard

Mycket tjusig blomsterplantering du gjort, Benkegbg. Triggen livar upp det hela på sitt sätt. Du har nog också spöken att tampas med. Jag tar för givet astt du kollat lagerhanteringen.

Ekan:Jag kan garantera dig, med ålderns rätt (min käpphäst), att mitt minne är betydligt sämre än ditt. Att spara varje dag är en rutinfråga, inte minnesfråga. Å andra sidan sett har jag förståelse för dig med tanke på din stora och förnämliga produktion.

Nisse
Gammal 2011-11-09, 23:41   #9
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ekan:Jag kan garantera dig, med ålderns rätt (min käpphäst), att mitt minne är betydligt sämre än ditt. Att spara varje dag är en rutinfråga, inte minnesfråga. Å andra sidan sett har jag förståelse för dig med tanke på din stora och förnämliga produktion.

Nisse
Hehe, jaa, det här med minnet är ju tyvärr inget som blir bättre med åldern (har jag märkt).

Att spara varje dag, det håller jag med om, att det kanske man kan göra till en rutin (t.o.m. jag har lyckats med det).
Tänkte mer på att spara under byggandets gång.
T.ex att man sitter en timme i sträck, utan att komma ihåg att spara lite då och då (och har Autosave avslagen), och plötsligt händer det något som gör att Trainz slutar funka/stänger ner.
Då har allt byggande gått förlorat.
Har man däremot Autosave aktiverat, och inställt på att spara var 20:e minut (som jag har), då förlorar man ju inte allt i.a.f.
Gammal 2011-11-09, 23:46   #10
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Talking Autosave my memory!

Låt oss se om jag fattat detta rätt?

Autosave stänger man av om man har bra minne och ju sämre minne man har desto oftare ställer man intervallet för Autosave, om man kommer ihåg det ?-)

Hur mycket minne skall man ha? Räcker mina 3 byte tro?-)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 01:33   #11
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Annars kan du väl ta dina tre Bytes och lämna in dem på bytes och få en hårdisk i stället!

Stickanw med ungefär lika stort minne.

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.