Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-26, 15:52   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink 111026 Boggier och meshplockande!

Gjort klar boggierna och då måste man testa i Trainz, så man plockar ihop stommen till loket med delar från N och Y, justerar in bottenplåt, gångbord och panna någotsånär efter ritningen, sen är det nagelbitande tills Trainz behagar vakna till.
Med förvåning noterar jag att inte en del i boggi och animering har några grova fel - minsann, jag börjar bli noggrann !-}
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111026_0000.jpg (101.9 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111026_0001.jpg (94.0 KB, 135 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 16:33   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Enligt JVM så är det avställt pga läckage i rundpanna.
Senaste uppgift om att den var i drift är ifrån 2004:
http://jvmv.se/arkiv/jvm_2004/rh_ugj_stallet.jpg
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 16:44   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Enligt JVM så är det avställt pga läckage i rundpanna.
Senaste uppgift om att den var i drift är ifrån 2004:
http://jvmv.se/arkiv/jvm_2004/rh_ugj_stallet.jpg
Aha, ungefär som på Lennarts ovanstående bilder.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 17:16   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Gjort klar boggierna och då måste man testa i Trainz, så man plockar ihop stommen till loket med delar från N och Y, justerar in bottenplåt, gångbord och panna någotsånär efter ritningen, sen är det nagelbitande tills Trainz behagar vakna till.
Med förvåning noterar jag att inte en del i boggi och animering har några grova fel - minsann, jag börjar bli noggrann !-}
Erkänna att du gör det här så bra och fort mest för att retas med oss som knappt får häcken ur och kan UV mappa en tender...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 17:31   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

en annan orkar ju inte ens mappa en bit väg ><
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 18:25   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool 111026 Kvällning!

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
en annan orkar ju inte ens mappa en bit väg ><
Jag har ju förmånen att ha gått i pension för ett tag sen och disponerar numera min tid som jag vill. Ni som arbetar skall inte förfasas över min framfart. Så länge jag tycker detta är kul och får den uppmuntran jag behöver från er så flyter det på!

Processen att sno delar från andra lok ser ni resultat av här:

Gjort en textur W.tga som bygger på N-lokets textur, långt från färdig men -

när jag "mergar" en mesh från ett annat lok så lägger jag genast på denna textur och mappar om om så behövs. Sen är det scale, move och vertexjustering tills delen är på plats. OCH naturligtvis Reset X form för säkerhets skull! Det är något som sätter sig i ryggmärgen när man gjort ett antal slidstyrningar!!!

Ibland får jag öppna paintprogrammet och göra ändringar på texturen men det blir ren rutin efter ett tag.

Kolbox och baktank från Sb, panna m.m. från Ke, en del från N och en del från Y. Det är så jag jobbar!

Ni ser det nyinförda slutljusglaset som stackars Svenolov kämpar med att få bort i färdriktningen, baktill fungerar det perfekt.

Alla animerade mesher från Y skall arbetas om, flyttas eller tas bort - men som sagt, jag känner att jag nu har bra koll på hur man skall göra!

Bilderna visar dagsläget:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111026_0000.jpg (111.5 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111026_0001.jpg (91.6 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 19:49   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Herregu' va snabbt det går för dig Lennart! Kanonsnyggt! Måste ju verkligen fixa en bana snart, att köra alla dina lok att köra på när dem släpps!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 14:34   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile 111027 Snart klart....

W snart klar att gå till betatest, det som fattas nu är en fix till slutljusen av Svenolov och riktiga enginespec. av Korvtiger, samt lite småfix.

Tre bilder på "Wansinnige Wolfgang":-)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111027_0000.jpg (75.2 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111027_0001.jpg (81.7 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111027_0002.jpg (101.4 KB, 96 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 15:04   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
W snart klar att gå till betatest, det som fattas nu är en fix till slutljusen av Svenolov och riktiga enginespec. av Korvtiger, samt lite småfix.

Tre bilder på "Wansinnige Wolfgang":-)
Det har ju ändrats mycket med just enginespec mellan 2.7 och 2.8 i Trainz filformatet - har ni lyckats klura ut hur en 2.8 spec skall se ut ännu eller håller ni er till 2.7?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009