![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Jag brukar uvw unwrapa, men jag har aldrig gjort det på ett tåg förut.
För att man ska få bättre kvalitet på texturerna antar jag att man kan unwrapa olika delar på tåget separat? Jag har kollat på olika tutorials på nätet men jag fattar inte riktigt hur man unwrapar olika delar. Finns det något bättre sätt? Ursäkta för den röriga förklaringen.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Är ingen skillnad att göra det på ett tåg än på någon annan modell bara att det är lite mer detaljer.
Gå lugnt och metodiskt tillväga så går det bra. Jag brukar lägga en del mindre detaljer som räcken och liknande på gemensamma ytor på texturen men annars försöka hålla så mycket som möjligt på egna unika ytor på texturen för att underlätta ommålningar. Det är trist t.ex. när samma yta har använts på båda långsidorna eftersom det då är omöjligt att lägga på text eller osymetriska målningar. Hur UVW-mappningen gör på lättast sätt beror väldigt mycket på vilket verktyg du bygger i. Olika verktyg har väldigt olika stöd för UVW-mappningen så du behöver tips från någon som använder samma verktyg. Ofta kan man mappa rakt på i vyn som man tittar på modellen eller olika typer att veckla ut ytorna (cylindriskt, sfäriskt, kub osv). Ibland finns det också intelligenta UVW-mappningar som lägger ut varenda yta på modellen på din textur på ett effektivt sätt så att ingen yta delar textur med en annan yta. Nackdelen med dessa är att det kan vara väldigt tidsödande sedan att identifiera var allt har hamnat på texturen. Som med allt annat så handlar det om att övning ger färdighet. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
Ju bättre kvalitet du vill att en ytas textur ska ha desto större yta/textur ska du använda. Normalt kan man välja olika ytor på modellen och texturera dom separat från modellen i övrigt. /æ |
|
![]() |
![]() |