| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			1909 beslöt SJ att låta konstruera ett lokaltågslokomotiv med enmansbetjäning, säkert föga populärt bland lokförarna som nu skulle agera både förare, eldare och konduktör. Loket är rätt originellt såtillvida att vattentanken låg mellan ramarna, kolförråden i hörnena baktill i hytten, detta för att medge en dörr mitt bak på hytten och passage längs pannan för personal. övergångsbryggor fanns både fram och bak och handräcken längs gångborden. Slidstyrningen var av typ Gölsdorf, ett österrikiskt patent med mycket låg friktion. Den korta pannan (2,2 m mellan plåtarna). 
		
		
		
			Varför jag bygger Y-loket? Jo Säröbanan hade ett (5")! Har lagt in en "buildingbox": 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Du är då makalös. 
		
		
		
		
		
		
			Här kommer det ena roliga ångloket, efter det andra. ![]() Det är så, att man inte finner några ord. Kan bara säga läckert. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack Bengan, 
		
		
		
			om du bara visste hur kul det är att bygga! Det är som Meccano men billigare och resultatet blir bättre! Jag väljer en lämplig del i min "bygglåda = massor av delar" och infogar den, vrider, vänder och skalar och flyttar på plats. En bild på Louis Adolf Gölsdorfs slidstyrning i vardande: 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag var nog lite fel ute när det gäller konstruktören av denna slidstyrning, det var nog inte pappa Louis Adolf utan sonen Karl Gölsdorf som stod som konstruktör och innehade patentet, men "farsgubben" var nog med på ett hörn? Nå iallafall, arbetet går vidare: 
		
		
		
			Excenterrörelsen är lika lång som kolvslaget eftersom excenterstången är fäst i samma punkt som koppelstänger och vevstakar och rörelsen överförs till sliden via främre och bakre försprångsstänger, mm. På första bilden är det blå excenter-försprångsmekanismen och det gula själva slidmekanismen. Den andra bilden visar hela drivet där hjul, koppelstänger, vevstakar, kolv och tvärstycke är animerade och klara, så nu gäller "booning" för att få slidrörelsen trovärdig! Det är små rörelser som sliden gör. Tyvärr kan man inte animera den "raffinerade" omkastar-mekanismen eftersom den styrs av färdriktningen och det har Auran/N3V (ännu) ej implementerat i "Kind Bogey". Kuriosa är att slidstyrningen fick namnet JOY, kanske för att den innebär sån glädje att konstruera??? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Här ser Yngve verkligen ynklig ut, men det är bara för att testa boggin, och se den fungerar utan ett enda fel (kors i taket!). Själva bodyn är endast golvplåten, resten av virrvarret är från Ke som jag klonat:
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Börjat "merga" in delar från andra lok, förträdelsevis från Ke. Hytt och massor med detaljer fattas ännu men det är ett ganska enkelt jobb, Sen skall ju en ny textur göras av Kes och då blir det en del att göra med ommappningar och annat, men i rena glädjen att Gölsdorfboggin fungerade direkt kunde jag inte låta bli!
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Någon större brist på fina svenska ånglok, lär vi nog inte lida av, tack vare dej  
		
		
		
		
		
		
			 .
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Nä, det går av bara farten nu! Jag vet att du har en förkärlek för att åka "öppet" så jag visar några bilder på Litt Y Cabriolet, när hytten är gjord blir den en Sedan. Men detta ger ett utsökt tillfälle att kolla att förarn inte hänger i luften t.ex, sen skall man väl egentligen ha en snygg böna som "eldare" när man kör Öppet och då sitter det inte fel med en sen kvällstur, eller hur ?-) 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Den saknade hytten gjorde att lokföraren kom ner på jorden (eller iallafall på golvet)! 
		
		
		
			Nog tjôtat för idag! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Plockat på och mappat hela dan, nu återstår kollasten, fixa skuggan och en plausibel axeltrycksskylt  på fredag. Nu ser inte Yngve så ynklig ut längre, eller hur?
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag har följande uppgifter: 
		
		
		
		
		
		
			Y 989-992 Axel I: 13.3 ton Axel II: 14.3 ton Tot vikt: 27.6 ton Vatten 2.4 kbm Kol 0.8 ton Y 993-998 Axel I: 13.5 ton Axel II: 13.4 ton Tot vikt: 26.9 ton Vatten 2.4 kbm Kol 0.65 ton Slidstyrningen, enligt Gölsdorfs modell visade sig mindre hållbar, så alla lok förutom nummer 995 skrotades mellan 1933-1938. Samtliga lok byggdes 1909, så karriären blev inte så lång för dem. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack Korvtiger, skall just till att justera littskylt och axeltryckskylt så det kommer lägligt. 
		
		
		
		
		
		
			Nej, Y blev ju ingen favorit, kanske mest för enmansbetjäningen men också för en dåligt underhållen Gölsdorfstyrning, som i Österrike fungerade väldigt bra! Sen var nog Yngve lite klen att dra längre lokaltåg som ju behövdes mer och mer. Lustigt nog var Säröbanans 5:a i drift till 1955 och tycks ha fungerarat bra in i det sista när ledningen insåg att enmansbetjäning blev tvåmansbetjäning, Lokförare + Eldare/konduktör. Skickar lite data till dig ur boken om Säröbanan: 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nää, nu ser det lika propert ut som alla dina andra ånglok gör, skitsnyggt m.a.o.  
		
		
		
		
		
		
			 .
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#14 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 När det gäller modellen så är den ytterligare en fantastisk modell på rekordtid.  
		 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#15 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det tar sig. Y var ju SJ's klenaste loktyp och med sina futtiga 290hk kan jag förstå att de slopades tidigt. Jag är dessutom förvånad att loktypen klassas som tåglok och inte växlingslok. Det kanske var där som slidstyrningen gav vika, att man mot slutet satte in dem i växlingstjänst vilket sliter mycket på slidstyrningen som länkas om mellan sina ändlägen ständigt.  
		
		
		
		
		
		
			Sprang för övrigt på en sen bild på Y 990, tagen 1932 då loket bara hade 4 år kvar till slopning: http://www.sikasbulletinen.se/res/In.../loket1932.jpg 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |