|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  2011-09-24, 17:49 | #76 | |
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   Citat: 
  Har nog väl utvecklat sinne för att skjuta saker framför mig också... Shaders... Mummel. Nu måste jag ändå få till det där eländet. Använder bara TexDiff nu och det blir ganska blekt i simulatorn... Försöker få TrainBumpSpecEnvMask att fungera... Eller ja, alltså... Att jag fattar hur jag ska sätta upp det hela. Snart så. | |
|   |   | 
|  2011-09-24, 18:21 | #77 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   Citat: 
 För slot1(diffuse textur med specular map i alfakanalen) så sätter jag UV-argument1 till 32,0 och specular power till 2,5 det brukar vara en hyffsad grund till målad plåt. För slot 2(normal map) så brukar jag utgå från en helt plan normaltextur(fylld med RGB-färg 127,127,255) för att lättare få glansen rätt till att börja med. Sedan om man vill få saker att sticka ut som nitar etc så kan man ju alltid skapa en ny sedan. slot 3 lägger jag bara samma textur som i 1 eftersom den ersätts av spelmotorn i vilket fall Specular delen i alfakanalen är det som brukar trilskas mest(ser ut som man har vaxat vagnen/loket med 10 lager vax). Men en god start kan vara att ta en gråskale variant av din vagnstextur och mecka med nivåer i gråskalan tills det känns ok(mycket provande och testande). RGB 127,127,127 på de områden du vill ska glänsa mest är väl kanske en god tumregel och mörkar på resten. Det kan också hjälpa att multiplicera på ett lager med svagt brus ovan på detta för att få bort eventuellt ränder och annat konstigheter som kan dyka upp i glänsandet. Mycket yrande detta och vet inte om det hjälper ett dugg! 
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | |
|   |   | 
|  2011-09-24, 19:13 | #78 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   
			
			Mycket lite yrande och mycket bra hjälp!    Stort tack! | 
|   |   | 
|  2011-09-24, 20:27 | #79 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   
			
			Det var som tusan! Ja någongång ska väl vara den första som man lyckas vara halvtydlig(Basse har nog en hel del skräckhistorier ;D). Varsågod!
		 
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | 
|   |   | 
|  2011-09-24, 20:41 | #80 | |
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   Citat: 
  Som t.ex. just om detta. Bra jobbat Mazz och lycka till med glänsandet   
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | |
|   |   | 
|  2011-09-30, 02:49 | #81 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   
			
			Så värst vidare med glänsandet har det inte gått...  aptråkigt dessutom när det inte vill sig...  vad göra?  Jo, ingen lösning kanske, men det ska ju vara roligt också. Länge sen man började på nått nytt...     | 
|   |   | 
|  2011-09-30, 03:35 | #82 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   
			
			Hehe känner igen det där.  Är mer eller mindre i samma sits så började idag med lite nytt: 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | 
|   |   | 
|  2011-09-30, 14:14 | #83 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   Citat: 
  Snygga nya projekt både Mazz och Basse! 
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | |
|   |   | 
|  2011-09-30, 15:55 | #84 | 
| Tidigare v10 Reg.datum: Nov 2005 Ort: Halmstad 
					Inlägg: 2 513
				 |   
			
			Snyggt Mazz! Basse: Ser bra ut, är den en regina boggie kanske ? | 
|   |   | 
|  2011-09-30, 16:18 | #85 | |
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   Citat: 
  Ursäkta Mazz att jag lånade din tråd lite. Efter smått pill idag blev även den främre boggin klar: 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | |
|   |   | 
|  2011-09-30, 16:25 | #86 | 
| Medlem |   
			
			Boggie till Y31/Y32?    | 
|   |   | 
|  2011-09-30, 16:41 | #87 | |
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   Citat: 
 X60? Nä, ingen Regina, för den ser ju ut ungefär såhär. Modellen är SST:s. | |
|   |   | 
|  2011-09-30, 16:56 | #88 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   
			
			Javisst är det tanken att det ska bli X60:
		 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | 
|   |   | 
|  2011-09-30, 17:20 | #89 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2008 Ort: Lidköping, Sweden 
					Inlägg: 908
				 |   
			
			Allting är riktigt snyggt   
				__________________ Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com | 
|   |   | 
|  2011-09-30, 18:38 | #90 | 
| Tidigare Traindriver94 |   
			
			MUMS    
				__________________ Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! | 
|   |   |