![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Snyggt!
Var fick du tag på loken?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Tack!
Loken? Ingen aning, dom bara fanns där... ![]() http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=21820&page=4 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
![]() Har nog väl utvecklat sinne för att skjuta saker framför mig också... Shaders... Mummel. Nu måste jag ändå få till det där eländet. Använder bara TexDiff nu och det blir ganska blekt i simulatorn... Försöker få TrainBumpSpecEnvMask att fungera... Eller ja, alltså... Att jag fattar hur jag ska sätta upp det hela. Snart så. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
För slot1(diffuse textur med specular map i alfakanalen) så sätter jag UV-argument1 till 32,0 och specular power till 2,5 det brukar vara en hyffsad grund till målad plåt. För slot 2(normal map) så brukar jag utgå från en helt plan normaltextur(fylld med RGB-färg 127,127,255) för att lättare få glansen rätt till att börja med. Sedan om man vill få saker att sticka ut som nitar etc så kan man ju alltid skapa en ny sedan. slot 3 lägger jag bara samma textur som i 1 eftersom den ersätts av spelmotorn i vilket fall Specular delen i alfakanalen är det som brukar trilskas mest(ser ut som man har vaxat vagnen/loket med 10 lager vax). Men en god start kan vara att ta en gråskale variant av din vagnstextur och mecka med nivåer i gråskalan tills det känns ok(mycket provande och testande). RGB 127,127,127 på de områden du vill ska glänsa mest är väl kanske en god tumregel och mörkar på resten. Det kan också hjälpa att multiplicera på ett lager med svagt brus ovan på detta för att få bort eventuellt ränder och annat konstigheter som kan dyka upp i glänsandet. Mycket yrande detta och vet inte om det hjälper ett dugg!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Mycket lite yrande och mycket bra hjälp!
![]() Stort tack! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Det var som tusan! Ja någongång ska väl vara den första som man lyckas vara halvtydlig(Basse har nog en hel del skräckhistorier ;D). Varsågod!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Ska du komma med DU loket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Jo men det blir när som helst. Plötsligt händer det.
![]() Senast redigerad av Mazz den 2014-05-30 klockan 18:25. Anledning: Läste frågan fel, korrigerat till bättre svar... :-) |
![]() |
![]() |