![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Hur bör Saltsjöbanans framtid se ut? | |||
Den bör behållas som järnväg och utan förändringar medan byte till Tvärbanan kan ske i Sickla |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 15.79% |
Den bör behållas som järnväg med ett extra spår i Slussen medan byte till Tvärbanan kan ske i Sickla |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 36.84% |
Den bör bli spårväg runt gator på Södermalm och till en dyr Slussenterminal, kopplad med Tvärbanan. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 47.37% |
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
|
![]()
Inte i det här fallet. Tvärbanan håller högre hastighet (80) än Saltsjöbanan (70) så varför inte bygga om den korta Saltsjöbanan till snabbspårväg ungefär som man har gjort nere i NL?
Den före detta järnvägen mellan Den Haag och Rotterdam har byggts om och är nu en modern snabbspårväg som är ihopkopplad med Rotterdams metro. Jag har själv åkt där och det var en mycket trevlig bekantskap med moderna och bekväma vagnar. Saltsjöbanan kan gott och väl bli en sådan spårväg. ![]() Tillägg: Angående "Värmdöbanan". Man tänkte bygga järnväg en gång i tiden, men det blev inte av. Busshållplatsen "Viks central" finns som minne av det hela. Senast redigerad av Kristian den 2011-09-06 klockan 23:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]() Citat:
Annars kan man köpa nya järnvägståg då järnväg har mycket större potential för snabbare tåg. Jag vet en bana i Rom som är av samma typ som Saltsjöbanan och deras tåg ser man här:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mo..._(binari).jpeg Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-09 klockan 19:34. |
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Jag har inte fått förklarat, varför man skall skrota en bantyp som kan utvecklas åt oändligt många håll med t.ex. betydligt snabbare tåg. Med spårväg kommer utvecklingen till ett stopp. I långa loppet kan aldrig spårväg som bantyp vara bättre än järnväg. Och dessutom, hur ofta kommer A32 upp i 80 km/h? Uppenbarligen väldigt sällan då jag har åkt Saltsjöbanan och den har kört snabbare än A32 på både Tvär,- och Nockebybanan.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
|
![]() Citat:
Och egentligen, vad blir det för vits med en isolerad järnväg som är lika lång som Tvärbanan? Det vore mer praktiskt att köra spårvagn så att man kan använda samma fordonstyp på tre sammankopplade banor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]() Citat:
Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-14 klockan 18:41. |
|
![]() |