Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Visa resultat för omröstning: Hur bör Saltsjöbanans framtid se ut?
Den bör behållas som järnväg och utan förändringar medan byte till Tvärbanan kan ske i Sickla 3 15.79%
Den bör behållas som järnväg med ett extra spår i Slussen medan byte till Tvärbanan kan ske i Sickla 7 36.84%
Den bör bli spårväg runt gator på Södermalm och till en dyr Slussenterminal, kopplad med Tvärbanan. 9 47.37%
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-06, 23:47   #1
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Det är ett faktum att järnväg är snabbare än spårvagn.
Inte i det här fallet. Tvärbanan håller högre hastighet (80) än Saltsjöbanan (70) så varför inte bygga om den korta Saltsjöbanan till snabbspårväg ungefär som man har gjort nere i NL?

Den före detta järnvägen mellan Den Haag och Rotterdam har byggts om och är nu en modern snabbspårväg som är ihopkopplad med Rotterdams metro. Jag har själv åkt där och det var en mycket trevlig bekantskap med moderna och bekväma vagnar. Saltsjöbanan kan gott och väl bli en sådan spårväg.



Tillägg: Angående "Värmdöbanan". Man tänkte bygga järnväg en gång i tiden, men det blev inte av. Busshållplatsen "Viks central" finns som minne av det hela.

Senast redigerad av Kristian den 2011-09-06 klockan 23:58.
Kristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 19:23   #2
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Inte i det här fallet. Tvärbanan håller högre hastighet (80) än Saltsjöbanan (70) så varför inte bygga om den korta Saltsjöbanan till snabbspårväg ungefär som man har gjort nere i NL?

Den före detta järnvägen mellan Den Haag och Rotterdam har byggts om och är nu en modern snabbspårväg som är ihopkopplad med Rotterdams metro. Jag har själv åkt där och det var en mycket trevlig bekantskap med moderna och bekväma vagnar. Saltsjöbanan kan gott och väl bli en sådan spårväg.

Tillägg: Angående "Värmdöbanan". Man tänkte bygga järnväg en gång i tiden, men det blev inte av. Busshållplatsen "Viks central" finns som minne av det hela.
Kan inte Cx köra 90 km/h? Jag har för mig att man har begränsat hastigheten på just Saltsjöbanan men fixar man spåren så att de klarar av 90 km/h borde man kunna köra det. Och även om man bara kan köra C10 i 80 så är kapacitetten betydligt bättre liksom komforten hos C10 vagnarna än A32.

Annars kan man köpa nya järnvägståg då järnväg har mycket större potential för snabbare tåg. Jag vet en bana i Rom som är av samma typ som Saltsjöbanan och deras tåg ser man här:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mo..._(binari).jpeg

Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-09 klockan 19:34.
  Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 21:26   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Kan inte Cx köra 90 km/h? Jag har för mig att man har begränsat hastigheten på just Saltsjöbanan men fixar man spåren så att de klarar av 90 km/h borde man kunna köra det. Och även om man bara kan köra C10 i 80 så är kapacitetten betydligt bättre liksom komforten hos C10 vagnarna än A32.

Annars kan man köpa nya järnvägståg då järnväg har mycket större potential för snabbare tåg. Jag vet en bana i Rom som är av samma typ som Saltsjöbanan och deras tåg ser man här:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mo..._(binari).jpeg
Har du inte redan fått allt detta förklarat för dig på SSS's forum? Dessutom anser jag en A32 som riktigt bekväm, det höga ryggstödet gör mycket.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 19:43   #4
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Har du inte redan fått allt detta förklarat för dig på SSS's forum? Dessutom anser jag en A32 som riktigt bekväm, det höga ryggstödet gör mycket.
Jag har inte fått förklarat, varför man skall skrota en bantyp som kan utvecklas åt oändligt många håll med t.ex. betydligt snabbare tåg. Med spårväg kommer utvecklingen till ett stopp. I långa loppet kan aldrig spårväg som bantyp vara bättre än järnväg. Och dessutom, hur ofta kommer A32 upp i 80 km/h? Uppenbarligen väldigt sällan då jag har åkt Saltsjöbanan och den har kört snabbare än A32 på både Tvär,- och Nockebybanan.
  Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 21:42   #5
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Jag har inte fått förklarat, varför man skall skrota en bantyp som kan utvecklas åt oändligt många håll med t.ex. betydligt snabbare tåg. Med spårväg kommer utvecklingen till ett stopp. I långa loppet kan aldrig spårväg som bantyp vara bättre än järnväg. Och dessutom, hur ofta kommer A32 upp i 80 km/h? Uppenbarligen väldigt sällan då jag har åkt Saltsjöbanan och den har kört snabbare än A32 på både Tvär,- och Nockebybanan.
Jag satt just och pratade med en f.d. spårvagnsförare, man kommer upp i 80 på flera platser längs Tvärbanan, bland annat mellan Valla torg och Linde. Det beror helt och hållet på banan, inte på fordonen. Med tanke på hur kurvig stora delar av Saltsjöbanan är så kommer några högre hastigheter än just 70 eller 80 knappast att vara aktuella. Då är det bättre att köra spårvagn eftersom de accelererar snabbare än ett tåg.

Och egentligen, vad blir det för vits med en isolerad järnväg som är lika lång som Tvärbanan? Det vore mer praktiskt att köra spårvagn så att man kan använda samma fordonstyp på tre sammankopplade banor.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 18:39   #6
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Jag satt just och pratade med en f.d. spårvagnsförare, man kommer upp i 80 på flera platser längs Tvärbanan, bland annat mellan Valla torg och Linde. Det beror helt och hållet på banan, inte på fordonen. Med tanke på hur kurvig stora delar av Saltsjöbanan är så kommer några högre hastigheter än just 70 eller 80 knappast att vara aktuella. Då är det bättre att köra spårvagn eftersom de accelererar snabbare än ett tåg.

Och egentligen, vad blir det för vits med en isolerad järnväg som är lika lång som Tvärbanan? Det vore mer praktiskt att köra spårvagn så att man kan använda samma fordonstyp på tre sammankopplade banor.
Men återigen, kapaciteten eller framförallt sittkapaciteten kommer ta stor smäll. Och dessutom, vill man ha bra byte med Saltsjlbanan kan man ju faktist förlänga Tvärbanan till Sickla som ändå är så nära Sickla udde. Dessutom skulle Saltsjöbanan som spårvagn ta längre tid från Slussen då man kör runt gator på Södermalm istället för på nolltid i en egen tunnel. Samtidigt som du betalar en massa för den nya terminalen etc. Är det verkligen värt det när man kan förlänga till Sickla och anornda bytesmöjlighet där?

Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-14 klockan 18:41.
  Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009