![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
Likadant med huvudljussignalerna som ger två gröna om växeln inte tillåter hastighet >80. Många krav, jag vet. ![]() ![]()
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
En fråga till när jag ändå är i farten, kan det bli eventuella problem om jag vill blanda semaforerna med nya signaler? Något att tänka på vid namngivning, speciell användning av markers etc?
Tänker på en bana som har signaler in mot stationen men från nästa station semaforer, ett tänkt skede när semaforerna byttes ut mer och mer mot ljussignaler. Även om det är något att tänka på om det är linjeblockering in mot stationen men TAM ut från stationen.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
En liten fråga till, om jag vill ha en växlingsdvärg på samma stolpe som en hsi, skall dom ha varsin master eller hur döper jag objekten om dom delar på en master?
svenolov, återkommer med förtydligande angående tidigare fråga.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Dom ska ha varsin master, för det är två olika signaler. Du placerar växlingsdvärgens master ca 1 meter framför hsi-mastern. Kombinationen ger automatiskt samma funktion som en huvuddvärg.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-28 klockan 04:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-28 klockan 17:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
![]()
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Ja, var det inte det jag sa i inlägg #74?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
Jodå, såg bara att mitt citat som korvtiger citerade var lite missvisande/dåligt skrivet. Därför ett förtydligande.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:
När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det. När semaforen visar stopp tänds ljuset. Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel? Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen. Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta? Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna. Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna. Men det är häftigt med trevingade semaforer. Nisse Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt. Nisse Senast redigerad av svenolov den 2011-09-12 klockan 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
Det är därför jag önskar en koppling till hastigheten på banan eller tillfällen då hastigheten är nedsatt, t.ex genom en växel. Är hastigheten under 80 kan hdvsi bara visa signalbilderna till vänster, dom till höger är spärrade. Hoppas min förklaring blev bättre och tydligare nu?
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |