Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-21, 19:42   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Det ser mycket lovande ut.

LBJ var mycket längre än jag trodde den skulle vara.

Jag har provkört dina boggies lite mer och jag får väl lämna lite feadback hoppas jag.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna göra själva rörelsen mindre,
(hälften faktiskt) så att vagnarna inte gungar fullt så mycket när man gör ett tåg med dom i lite högre fart.

MVH / BjornL

PS själv väntar jag på trafikverkets ritningar av sunnebron DS
Rätt BjornL,
har märkt detta själv, man får finlira med utslagen i animeringen. Om man halverar utslagen kan det bli bra, vi får väl prova oss fram. 600mm vagnar är ju rätt små och kränger och wobblar väl mer än 1435 dito, så här gäller det att finslipa och synka mot vagnens anim-dist. Eftersom både boggier och vagnar kommer att ha rörelse lite hit, dit, upp och ned så gäller det att få det att stämma och se naturligt ut.

Men vintern är lång och våren avlägsen så vi får väl experimentera framöver!

L
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 19:58   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Var LBJ nästan 3mil i 600mm spårvidd? Det var långt för att vara 600mm...
Sen så fattar jag inte riktigt vad den blåa färgen i google earth är till för? Märker den ut spåret?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 20:23   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Var LBJ nästan 3mil i 600mm spårvidd? Det var långt för att vara 600mm...
Sen så fattar jag inte riktigt vad den blåa färgen i google earth är till för? Märker den ut spåret?
Jodå LBJ var 29 km lång, väl en av de längsta i Sverige, tack vare Albert Bergströms insats.
Den blå färgen är cyan (RGB 0,255,255) och märker ut bansträckningen på ett ungefär. Den används av HOG för att ta bort "Boards" som ligger oönskat långt från spåret (går att ställa in). Att den är samma i Google Earth är för att jag satt den till det när jag la ut banan i GE för att testa bl.a. stigningar. Gult däremot ingår inte i de färger som HOG kan behandla så dom visas inte, bara de 63 s.k. HOG-texturernas färger kommer att visas. Bild på det misslyckade försöket att markera broarna med gult, finns i texturen men HOG ignorerar dom vid genereringen av mapfile.gnd. Rött är ännu värre, då tar HOG helt sonika bort texturen och visar rutnätet under. Men utmaningar är väl till för att antas och motståndet övervinnas, eller hur?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg cyanid.jpg (27.0 KB, 84 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 20:39   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110822 Åter till ämnet

De senaste inläggen av mig borde ha postats i den tråd jag öppnat under Landskaps-Design Trainz för Lindfors Bosjöns Järnväg! Om nån vänligt sinnad moderator kan flytta dom dit vore jag tacksam!

Nu till 3D-design:
Har skannat, riktat upp och måttanpassat ritningarna ur Staffan Mörlings bok Skogsbana. Detta är Bosjöbanans samlade vagnpark. Ritningarna är inte detaljerade men det skall nog bli vagnar vad det lider (hela hösten är räddad - att sitta och kura framför datorn under mörka, regniga höstkvällar och bygga små "mysiga" 600 mm vagnar det är väl gôtt?
Den sista Tendern från 1937 kommer i nästa post. Utvecklingen är progressiv: Allt eftersom Albert Bergström förbättrar boggierna kommer nya versioner av gamla vagnar, på slutet har nästan alla vagnar den fjädrande boggin med förbindelselänk mellan hjullagren. En sådan boggi lär finnas som staty vid Lindfors gård för att ära minnet av Ingenjör Bergström, den boggin var tydligen en mycket lyckad konstruktion!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (98.6 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (67.6 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (91.6 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (106.1 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 5.jpg (169.0 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 6.jpg (107.0 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 7.jpg (74.1 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg 8.jpg (87.9 KB, 87 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 20:44   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Den sista Tendern från 1937. Alla tendrar hade tydligen högersida utan lucka för att underlätta flyttning av kol till lokens "eldarsida"!? Här ser man AB's fjäderboggi med förbildelsearm tydligt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 9.jpg (82.4 KB, 85 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 21:10   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Vad transporterade man främst på LBJ? Var det virke? Varför så många koltendrar? Eller var det snarare många versioner?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 23:52   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu saknas ju sidovyer för ritningarna, men om jag minnsboken rätt så hade vagnarna beroende på tillverkningsår lite olika bredd, titta i texten så bör det framgå där.

Vad gäller tendrarana så var det flera generationer mer eller mindre lyckade tendrar till de två loken. Däremot fraktades det en del träkol, i särskilda kolskymmen dvs trälådor som man ställde på flakvagnarna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009