Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-19, 01:45   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Polygonbekännelser

För niträknare och andra med polygontrauma kan jag meddela att det totalt kommer att röra sig om ca 20 000 polygoner, varav ca 5 000 kommer att vara utsida, ca 10 000 inredning (dag och natt) och resten boggier, dörrar och grindar mm. Att dela upp en modell på detta vis har visat sig befrämja den s.k. "frame-raten" i spelet. Det tar en stund för Trainz att växla från dag- till nattmesh liksom det tar en stund att rendera hytterna men när det väl är gjort flyter det på bra. Detta är naturligtvis avhängigt av hur mycket annat man har på banan. Jag har märkt att t.ex. LOD-växlingar också kräver en hel del datorkraft.
Bumpmaps (numera Normal-maps) kräver också sin tribut av datorkraft så det har jag skippat, för det mesta går att lösa med bra texturer (referens Ekan).

Godnatt i torp och hängmattor, det är fortfarande sommar !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009