![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Arkitekten till Wij station gjorde mig en stor otjänst genom att göra ett fönster på övervåningen som tittar ut genom en utbyggnad i taket.
Jag får inte till texturen runt denna - har ni några tips? wij_texturproblem.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håll hela framfasaden som en del på texturen (det ser det ut som du gjort redan)och sedan så mappar du själva huset främre fasad och den lilla utbyggnaden tillsammans, samtidigt så är det inga problem alls.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej spyfrog
Jag har också haft stora problem med att få till en snygg övergång när det finns taksmygar o liknande. Sist på Brattors som var ett lite h***vet att få till med en massa provande och justerade. Sen insåg jag att det enklaste är att ta en skärmdump av en vy i 3d programet (i detta fall famsidan av Wij station) och lägga in det i den blivande texturfilen som/istället för en ritning. Då får du propotionerna absolut rätt. Sedan kan du lägga på bilderna du tagit och passa till dom så att dom får samma propotioner som skärmdumpen/ritningen. Då kommer dom att passa exakt och inte skeva eller så. Om du dessutom mergar ihop huskroppen och fönstersmygen så att de blir till samma mesh så kan du verkligen mappa ut allting på en gång med god presition MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Tack för tipsen både korvtiger och björnl.
Nu tror jag att jag fått ordning på den delen av byggnaden genom att helt enkelt se till att använda måtten jag fått av björn samt se till att ta bort onödiga linjer mellan vägg och utbyggnad så att allt blev en yta istället för tre som tidigare. Nu skall bara taket på samt jag tänkte försöka klämma in nightmode på det här också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
wij_staion.jpg
Det är en del jobb kvar på texturen mm men det artar sig. Eftersom vi (dvs björnl till största delen) höjt nivån lite på utseendet på DONJ modeller här så ska det också till stuprör mm - man måste ju försöka hänga med liksom.... ![]() Jag är dock osäker på om jag skall ha med takbjälkar under takskäggen som björn har - jag vet inte om det bara är textur eller riktig geometri i hans kommande bygge. Wij bruk station är idag på 202 vertices/174 faces. Jag antar att man kan gå upp till 1000 faces utan att direkt döda Trainz - alltså kanske jag har plats för mer detaljer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Ser ut att bli riktigt bra det där
![]() Sen tror jag att du oroar dej lite i onödan över polysar osv. En byggnad som denna, kommer ju bara att finnas uppställd i "ental". Det vore annat om man skulle göra en hel "skog" av samma byggnad ![]() ![]() Och döda Trainz med några ev. poly.stinna byggnader, då måste man nog ha en dator av modell nittonhundrakallt ![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Min blivande Wintjärn med stuprännor och takbjälkar kommer att ligga på 850 polys. Det tycker jag att det kan vara värt. Det ser ju riktigt! bra ut Spyfrog, och texturen på övervåningens fönster är ju perfekt matchad. MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-06-14 klockan 09:46. Anledning: Stavfel |
![]() |
![]() |