Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-25, 13:03   #1
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Okey, det kan stämma och det gör det möjligt till att den skulle hänga ned, men av praktiska skäl så tror jag snarare att den hängde rakt ut då, tänk dig själv om du skulle koppla av ett sådant koppel, du lossar sprinten på det andra kopplet lyfter öglan och sätter i sprinten igen. Du lossar inte den andra sprinten och hänger ned öglan i kopplet och sätter i den igen. Jag skulle inte göra så i alla fall!
Nu kan jag inte riktigt hålla mig längre, eftersom jag växlat en hel del (DONJ-) smalspårsvagnar med hästskokoppel.

Kopplet består i huvudsak av 5 delar (vilka samtliga är i stål, gjutjärn i ett koppel skulle bli för sprött):

- Själva hästskon, eller bufferten.
- 2 grova plåtar fastnitade mot bufferten, i vilka hål för
- Koppelsprinten finns.
- Den fyrkantiga dragstången i vilken kopplet är fäst.

Öglan är, då den inte är kopplad alltid fälld uppåt-bakåt. Att Jan-Olov som ritat ritningarna du använder ritad den nedåt är för mig ett mysterium. Eftersom koppelsprinten alltid, oavsett om vagnen är kopplad eller ej, sitter i sina hål skulle du enbart lyckas med att antingen knäcka kopplet eller bryta av öglan om du växlar med öglan fälld framåt.

Den koppeltyp Lok-Kalle visar bild på är Klemmings tvåkammarkoppel. Det är en modell som var vanlig i södra Sverige, däremot har den aldrig funnits på DONJ (vilka körde med hästskokoppel 'til the bitter end 1971)
Json besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 16:25   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det förklarar en del, tyckte också att det var skumt att ha den hängande nedåt, i en uppåtvänd hästsko. Men fick det plats två öglor bredvid varandra i ett koppel, jag menar, när man kopplade då måste man alltså ha använt båda öglorna, eller hur?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 22:33   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Ok. Så om jag fattar allt rätt skall öglan riktas uppåt på ej kopplad vagn?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 18:22   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, uppåt, liggande bakåt, mot vagnen, stödd mot buffertkammarens bakkant och när den kopplas skall den fällas ned. Detta skulle man kunna animera och använda med STL-koppel om du vill det, hör med Lan om hur det skall animeras i sådana fall, har ingen koll på antal frames.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 20:51   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Efter lång tid så tänkte jag försöka ta upp min vagn och loket igen så det blir klart någon gång.
Men jag oroar mig för att jag fått alldeles för många polygoner... se bild.
Förslag på hur man kan banta modellen? Problemet är ju att det saknas golv så man ser ju igenom....

oroande.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 19:41   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Skulle någon kunnig person vilja ge mig en kommentar kring den här polygon räkningen? Är det för mkt? Det är alltså EFTER triangulering som Blender visar här. Skulle vilja ha lite feedback innan jag går vidare så jag inte har för mkt polygoner...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 19:58   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tja, det finns alltid polygoner att ta bort här och där, men börja att titta på ställen som förekommer ofta, som stolparna, vilka jag dock tycker ser ut att vara lämpliga redan, annars så är det runt hjulen, lager, gafflar, osv samt kopplet som käkar polygoner. När du tar bort polygoner, tänk på att det oftast inte syns att man tar bort, det är sällan man saknar detaljer, även om det kan verka som om det blev väldigt tomt. Ta också bort sådana saker som kan visas i 2D på texturen istället. Leta också runt efter ytor som inte syns, men som har en polygon. Där brukar man kunna spara in en 50 polys om man är duktig. Saker mellan ramarna brukar man kunna banta, men här kan det vara svårt iumed att vagnen inte har något golv, därav får du räkna med lite flera polygoner. Runda former är an annan känd tjyv, som brukar dra en hel del, kedjor, slangar och sådant kan alltid bantas, men man måste hitta balans där, vilket kan vara mycket svårt. Lättast är att kolla olika delar av vagnen och se var som det används mycket polygoner, men som jag sagt så tror jag att runt kopplet och hjulupphängningen så kan du hitta mycket som kan förenklas eller tas bort.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009