Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-13, 18:20   #1
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Södra Inlandsbanan 1935.

Året är 1935, året innan andra världskriget bryter ut. Vår vän (för så var det vid denna tid) Adolf Hitler rustar för fullt för framtida angrepp på andra länder. Inte många insåg denna fara eftersom de fortfarande återhämtade sig efter det första världskriget. Sverige som klarat sig bra under kriget har under ett antal år sett vikande konjunktur. Nu verkade det dock som om en vändning var på gång. Tyskland var väldigt intresserade av att köpa tackjärn från Sverige och hade sina ögon på Persbergsgruvan ovanför Filipstad. Järnväg har funnits mellan Persberg – Kristinehamn sedan 1875. Så långt verkligheten.

Vår bana i Trainz skiljer sig lite från Verkligheten då vissa bansträckningar är modernare än vad som fanns 1935. Stationernas bangårdar är byggda efter kartor från 20-talet och målet är att kunna färdas hela sträckan från Persberg till Kristinehamn på en bana som lämpar sig för multiplayer. Till min hjälp har jag använt Bengolles DEM kartor som finns på Download Station (DS). Kartor på stationerna har jag hittat på Stig Lundins historiska hemsida ( http://www.stiglundin.se/ ) Signaler, fordon och annat letas upp på DS eftersom jag vill kunna ha multiplayer. Det innebär att ni inte kommer att få se fina bilder på svenskt material som vi annars är så bortskämda med på detta forum. Jag får improvisera och ’köpa in’ utländskt material för att kunna sköta persontrafik och godstrafik. Här har vi fått god hjälp av vår diplomat i Tyskland Curt Juhlin-Dannfelt som förmedlat europeiskt material men även material från andra sidan havet har kommit eller kommer att komma hit.

Mer kommer...
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 19:51   #2
Hobo
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Härligt att höra! Bor Ju i Filipstad och 8 kilometer från Persberg. Precis som du skriver har här alltid funnits järnväg, både för lok och häst. Inte att förglömma "abborrbergsbacken", det stora "lutande planet" som var unikt i världen. En brant konstgjord backe där malmvagnar drogs nerför/uppför med hjälp av vagnarnas egen tyngd.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 20:43   #3
stina
Medlem

Reg.datum: May 2004
Smile Intressant Pursche...

Ska följa ditt bygge med intresse.. du tar ju upp ett ämne som är ytterst aktuellt.. och detta i "Trainz-form"!.. berättandet till en bana är viktigt.. särkilt den du bygger.. fortsätt Pursche..! Låter givande..!
Gammal 2011-05-16, 13:10   #4
Pursche
Medlem

Standard

Vår Historia är alltså följande:

Tyskland återhämtar sig efter första världskriget och bygger upp landet. De vill köpa tackjärn från Sverige och i Persbergs Gruva har man bedrivit gruvbrytning sedan medeltiden. Det skall fraktas med tåg till Nykroppa järnverk för att sedan fraktas ned till Kristinehamn för vidare färd med tåg eller båt mot Tyskland. I Storfors finns ett rörverk dit vi skall frakta tackjärn för att göra rör som sedan skickas vidare till Tyskland. Till detta kommer en ökande persontrafik mellan Kristinehamn – Persberg då det behövs arbetskraft. Som om inte det var nog så finns järnvägen mellan Kil – Daglösen – Hällefors som bedriver sin trafik och Värmlandabanan från Laxå – kristinehamn – Karlstad – Kil med mycket genomgående trafik. Samtidigt finns det intresse att frakta timmer från Morabanan som alltså anknyter till vår bana i Persberg och skall ta sig hela vägen ned till Hamnen i Kristinehamn. Som ni förstår blir det full fart på Inlandsbanans södra sträckning och då banstandarden inte är i bästa skick så måste även spåren underhållas så hur skall vi klara av detta?

Första Etappen som jag bygger på är DEM-kartan Filipstad som går från Persberg till Storfors. Då jag är nybörjare och har både jobb och familj så kommer detta inte att gå på en vecka utan det är långsiktligt arbete när jag sitter på hotellrummen mellan jobben som jag kan jobba med detta. För att få igång trafiken så har det inköpts 2 st lok, 20 godsvagnar och 6 tyska personvagnar. Mer är pågång.

Vi behöver lämpligt lok och vagnar som lossar och lassar Iron och coal från nämda tid och från DS. Har ni några bra förslag?
Gammal 2011-05-16, 13:16   #5
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Vår Historia är alltså följande:

Tyskland återhämtar sig efter första världskriget och bygger upp landet. De vill köpa tackjärn från Sverige och i Persbergs Gruva har man bedrivit gruvbrytning sedan medeltiden. Det skall fraktas med tåg till Nykroppa järnverk för att sedan fraktas ned till Kristinehamn för vidare färd med tåg eller båt mot Tyskland. I Storfors finns ett rörverk dit vi skall frakta tackjärn för att göra rör som sedan skickas vidare till Tyskland. Till detta kommer en ökande persontrafik mellan Kristinehamn – Persberg då det behövs arbetskraft. Som om inte det var nog så finns järnvägen mellan Kil – Daglösen – Hällefors som bedriver sin trafik och Värmlandabanan från Laxå – kristinehamn – Karlstad – Kil med mycket genomgående trafik. Samtidigt finns det intresse att frakta timmer från Morabanan som alltså anknyter till vår bana i Persberg och skall ta sig hela vägen ned till Hamnen i Kristinehamn. Som ni förstår blir det full fart på Inlandsbanans södra sträckning och då banstandarden inte är i bästa skick så måste även spåren underhållas så hur skall vi klara av detta?

Första Etappen som jag bygger på är DEM-kartan Filipstad som går från Persberg till Storfors. Då jag är nybörjare och har både jobb och familj så kommer detta inte att gå på en vecka utan det är långsiktligt arbete när jag sitter på hotellrummen mellan jobben som jag kan jobba med detta. För att få igång trafiken så har det inköpts 2 st lok, 20 godsvagnar och 6 tyska personvagnar. Mer är pågång.

Vi behöver lämpligt lok och vagnar som lossar och lassar Iron och coal från nämda tid och från DS. Har ni några bra förslag?
Lan har väl en MAS vagn på gång? Det är ju helt klart vagnen för malm. Korvtiger har ju en N vagn - bra för träprodukter men även grus mm för banarbete.

Vi bakom DONJ projektet sammarbetar gärna med er kring hus mm - det är ungefär samma tidsperiod som vi arbetar emot så vi ser gärna ett sammarbete på den fronten.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 17:39   #6
Pursche
Medlem

Standard

Problemet är att om jag skall kunna köra multiplayer måste det finnas på download station....
Gammal 2011-05-16, 18:18   #7
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Kul att en gammal räv, som du Pursche, har återkommit till Trainzvärden ! Att ladda upp de saker ni behöver till DLS är ett litet problem, bara hör av dig om vad!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 21:00   #8
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Problemet är att om jag skall kunna köra multiplayer måste det finnas på download station....
Lugn. Alla DONJ saker, ifall du vill använda något därifrån, kommer att läggas upp på DLS på sikt har Björn och jag kommit överrens om.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 06:58   #9
Pursche
Medlem

Standard

Det låter riktigt bra. jag har gjort Persbergs station och Gruvan och skall nu börja med Filipstad som är nästa station på vägen mot Kristinehamn. Jag är dålig på att göra omgivningar och annat så jag satsar på spår och körbarhet, player och AI, i första hand. Det är ändå inte så illa som det låter eftersom jag använder DEM-kartan och har 'viss' grundtexture liggande.
På önskelistan finns semafor för 'kör 40' in på station, S-tavlor som visar var tågvägen tar slut samt svenska växelklot.
Sedan försöker jag lära mig hur animated junctions fungerar. I manualen står det som följer:

"These junctions differ from normal junctions in that they are predefined fixed track pieces and have animated components. As an animated junction is a pre-defined fixed track piece, extra detail like guide rails can also be present in an animated junction.
Animated junctions are added and manipulated on the Surveyor baseboard in the same way fixed track pieces are. Note: You will find the animated junctions in the “Fixed Track”
category. The names of all animated junctions included with TS12 are prefixed with “Turnout”. "¨

Grejen är bara det att jag inte kan 'snappa' ihop dessa med vanlig räls. Två av tre fungerar men inte 'rakspåret'. Jag jobbar dock på saken för dessa skall användas på banan så man ser hur spåren ligger.......
Gammal 2011-05-17, 12:29   #10
Pursche
Medlem

Standard

http://www.historiskt.nu/diverse/kal...nder_2011.html

Det finns en riktigt rolig baggrundsbildskalender på historiskt.nu som ger mig lite nostalgiska tankar om vår bana och hur den skall se ut. Internet är som vanligt en guldgruva när det gäller att hitta bakgrundsfakta.

Om jag förstått saken rätt så var de flesta stationer vid denna tid utrustade med en semafor ( nymodighet från 20-talet ) vid infarten och sedan S-tavlor vid slutet av spåren. I trainz kan man tänka sig att ha en 'stop and go' vid S-tavlan och innan tåget får fortsätta så skall det ha avgångstillstånd. I tidtabellen bör det stå om det ör ev tågmöten. Letar information om det var så på den tiden eller om allt ansvar låg hos tågklareraren.

Bilder på gamla lok och annat från Bengt Dalbergs hemsida.

http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/

Senast redigerad av Pursche den 2011-05-17 klockan 12:56.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 15:36   #11
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ett tåg måste ha fått avgångssignal från tågklarerare, eller utfartssemafor för att få köra ut från en station, såvida inte lokföraren har ett skriftligt godkännande på att fara igenom stationen, (antingen enligt tidtabellboken eller från trafikansvarig). Dock så måste ju självklart, signaler fortfarande visa på kör för att detta skall få ske.

För att få ge en avgångssignal så måste dock inte tåget stå still, utan får röra sig, men skall då hålla en hastighet varifrån tåget med tanke på tågvikt kan stanna utan att passera S-tavla, eller första hinderpinne i utfartstågvägen( vilken gällde som slutpunkt i infartsstågväg om ej S-tavla fanns uppsatt) utifall att tågklarerare ej ger klarsignal med sin signalstav. Om tåget har ett fast uppehåll i tidtabellen så hålls ju hastigheten nere, för att kunna stanna, där tågklareraren ger stoppsignal med signalspaden, eller vid S- eller U-tavla.

En film som starkt rekommenderas:
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=85

Dessutom kommer detta och mycket mer att beskrivas i min signalsäkerhetsguide som kommer med semaforer och U- tavlor m.m, m.m.
Gammal 2011-05-17, 17:14   #12
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Tack för den länken Körven, den klargjorde en hel del som man funderat över. Mycket bra film tycker jag även om den var gammal.

Stickanw

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 19:40   #13
Pursche
Medlem

Standard

Det är snart dags för några bilder, en fråga bara..... Bör jag använda LARS och PRoLARS för industrierna?
Gammal 2011-05-19, 08:00   #14
Pursche
Medlem

Standard

http://www.stiglundin.se/jarnvag/181.../persberg2.htm

Ungefär så här ser Persberg ut. Gamla sträckningen är för mig okänd varför jag får dra banan efter 'nya' sträckningen som finns på DEM-kartan.
Gammal 2011-05-19, 20:39   #15
Hobo
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Det är ju förbenat också! Jag försöker få några bilder från min mobiltelefon i datorn, då jag har lite bilder från Filipstads järnvägsstation och bangård. Men den jäkla telefonen funkar dåligt ihop med windows 7. Tänkte du kanske behövde bilder därifrån.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.