Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-25-2011, 02:37 PM   #1
Mawkish
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Uppsala
Posts: 562
Lightbulb Svenska vägar(en möjlighet?)

Så för att starta upp funderingarna om vad som skulle behöva tillverkas så börjar jag med en grov uppdelning med lite underrubriker för vidare diskussion

1. Landsvägar
2. Stadsgator
3. Motorvägar
4. Cykel- och gångbanor

Gemensamma underrubriker
x.1 Antal körfält
x.2 Beläggningstyper
x.3 Korsningar,Avfarter
x.4 Vägmarkeringar
x.5 Vägren,trottoarer,mitträcken,refuger
x.6 Kringutrustning(skyltning,reflexer,snökäppar,belys ning,trafikljus etc.)

Detta har ju en tendens att svälla och bli hur stort som helst om man skulle göra alla olika kombinationer men vad är ett absolut minimikrav för er?
En tanke är att försöka i största möjliga mån att bygga modulärt t.ex. en stadsgata som ett objekt, trottoaren som ett annat och belysning som ett tredje osv. istället för en massa variationer av samma gata där allt sitter på plats. Det skulle bli lättare att få de kombinationer man tycker passar på respektive väg men nackdelen är att det blir "meckigare" att bygga med en massa loftade delar och lösa objekt som ska passas ihop.

Finns det någon som helst standard kring måtten på vägbanor, trottoarer, skyltar, belysning etc. och var hittar man sådan information om det finns?

Sedan är det ju hela biten med rörlig trafik på vägarna? Jag är helt allergisk mot att se engelska dubbeldäckare glida fram i ett svenskt landskap så detta är också något som borde fixas men det får nog bli en mycket senare fråga om man inte kan återanvända t.ex. någon färdig tyskt trafikvariant som är mindre avvikande än vår egen.

Mja det var väl lite tankar och funderingar från min sida, spåna gärna vidare själva!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 04-25-2011, 03:07 PM   #2
Andreas13
Medlem
 
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
Default

Här kan man nog hitta något http://www.trafikverket.se/Foretag/B...nderhalla/Vag/
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-25-2011, 07:36 PM   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Jag skulle nog vilja se landsvägar utan nått, stadsgator med trottoarer och belysning, motorvägar med mitträcke och belysning.

Sen två versioner av dom, en med och en utan biltrafik (man vill ju inte ha trafik överallt!). Fast motorväg kan vara med trafik bara!

Motorvägsavfarter, rondeller och vägmarkeringar, kan vara lösa objekt...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-25-2011, 10:37 PM   #4
Basse
Medlem
 
Join Date: Jun 2004
Location: Stockholm
Posts: 797
Default

Landsväg helt klart, 1 och 2 fält är väl standard. Referensmaterial borde inte vara allt för svårt att få tag på. Textur skulle gå att få genom att stå på en bro och fota rakt neråt.
Lite mått på det finns även här: http://www.trafikverket.se/PageFiles...psektioner.pdf

Körbana 1,2 fält med trottoar är inte dumt, men kanske inte lika användningsbart om man vill lägga korsningar etc. Då ser jag hellre trottoaren som en egen del, kan dock bli jobbigt som nämnt om de är flera olika lofts på samma ställe. Kanske en väg som är med bussficka skulle vara passande?
Trafikljus och skyltar (tänk Centrum, Station, info skyltar) bara som objekt för att placera ut vart man vill.
Jag vet inte hur det fungerar, men skulle inte en väg loft avslutas med en textur som är ett vitt streck/trianglar för korsning? Som du Mawkish har på en av tunnelvarianterna att det avslutas med berg? Eller bara att alla de strecken ligger i en korsning/rondell-pusselbit.

Håller med om att engelska bilar inte är allt för roligt att ha på svenska vägar. Vet inte om det går att kombinera in t.ex. newS lastbilar som är riktigt snygga istället och börja fila på lätta "svenska" bilmodeller.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-26-2011, 01:34 AM   #5
Mawkish
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Uppsala
Posts: 562
Default

Tackar för länkarna det finns en hel del måttskisser som blir användbara

Jag kommer starta med landvägsbiten när jag har skissat och läst på. 1+1 och 2+2 varianter med plankorsningar som troligtvis blir lösa objekt där man hakar på vägen ala kuju conc modell om jag får det att fungera. Varianter för testning dyker upp så fort jag har fått ordning på modeller och blueprints för att få en vettig feedback istället för att bara visa bilder som inte säger något om funktion.

Vet ej om newS snygga lastbilar går att länka in i en traffic blueprint utan att ha orginalfilerna men det är ju helt klart värt ett försök. Basse är du sugen på att ge dig i kast med de lätta bilvarianterna?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-26-2011, 10:17 PM   #6
Mawkish
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Uppsala
Posts: 562
Default

Så var det startat..ett litet testlandskap med frön till landsväg modell mindre och kantstolpar.
Attached Images
File Type: jpg 1.jpg (172.3 KB, 385 views)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-26-2011, 10:21 PM   #7
Basse
Medlem
 
Join Date: Jun 2004
Location: Stockholm
Posts: 797
Default

Galet! Riktigt bra jobbat
Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-26-2011, 10:30 PM   #8
Mawkish
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Uppsala
Posts: 562
Default

Quote:
Originally Posted by Basse View Post
Galet! Riktigt bra jobbat
Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf.
Härligt! Det krävs ju inte direkt massor av olika modeller heller någon Volvo, någon Audi och nåt japanskt i olika kulörer sen är väl 80% av svenska biltyper täckt(vågar inte nämna SAAB längre)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-26-2011, 10:39 PM   #9
Andreas13
Medlem
 
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
Default

Skitsnyggt!

Jag skulle gärna vilja se volvo och saab.

Är det newS lastbil jag ser på bilden?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com

Last edited by Andreas13; 04-26-2011 at 10:42 PM.
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-27-2011, 12:34 AM   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Mycket snyggt!!!! Blir ju bara fel med tyska eller engelska vägar i en svensk rutt...

Hmm...är Volvo egentligen svenskt längre???? Men helt klart vore det fint med både nån Volvo och nån Saab!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-27-2011, 05:14 PM   #11
KMW
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Karlstad, Sverige
Posts: 988
Default

Ser strålande ut!
En SAAB finns redan i RailWorks.
Bland standardgrejorna finns det en gammal tvåtaktare!

KMW besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-28-2011, 12:36 AM   #12
newS
Medlem
 
Join Date: Dec 2007
Location: Ostfreesland/Tyskland
Posts: 588
Default

Looks very good.
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-28-2011, 12:36 AM   #13
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default

Riktigt bra jobbat
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-28-2011, 12:45 AM   #14
Mawkish
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Uppsala
Posts: 562
Default

Tackar! Har gett mig på en t-korsning och tror mig i vilket fall listat ut hur det ska konfigureras för att kunna kopplas ihop med 3 vägar ibland är RWtools den bästa dokumentationen När väl korsningen är klar och fungerar så kommer en testversion så att jag kan rätta till det som behövs innan jag går vidare.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 05-05-2011, 06:53 PM   #15
Andreas13
Medlem
 
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
Default

Hur går det?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 01:18 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009