![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
boggier är en urgammal företeelse i Trainz. Du måste döpa om xxxx.kin till anim.kin annars fungerar inte animationen, vad dina dummies heter spelar ingen roll. I hierarkin är "roten", den vi kallar b.r.main den som sätts ut i a.bogX, den kan lika gärna heta b.r.boggi eller b.r.bertil !-). Det är viktigt att du animerar bara dummies. och att allt har undergått "Reset X-form" innan! Skickar med lite från V3-loket boggi som kanske hjälper?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Vovven och LAn
Tack för att ni försöker hjälpa mig men det fungerar inte alls. Jag tycker att jag gör exakt som ni föreslår. Eg så hade jag gjort så från början så det är ju inte något som jag inte har provat ett antal gånger förut. Men det blir bara värre. Status nu är att skuggan för drivboggin inte längre är synkroniserad med boggin och båda ligger fel. När det gäller framboggin så har den ju alltid legat fel men ny har löphjulet börjat snurra runt skuggan. Animationerna däremot har alltid fungerat. Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna. Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Själv brukar jag börja med något annat när jag kör fast - det är oftast kul att börja med något annat och man kan få tänka på lösningen i bakhuvudet utan att stressa.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det där känner jag väl igen! Om man skall manipulera något i en animation måste man "avlänka objektet" - i ditt fall löpboggin fram - och sen förändra och flytta det, göra "reset X-form" och sen länka det igen till rätt dummy när det är på rätt plats.
Deppa inte! Det är normalt i denna "branch"! Du anar inte vad jag fått jobba för att fatta allt detta - det kommer, jag svarar gärna på frågor! Man kan inte flytta ett objekt som är länkat, då förstör man hela animationen! Kanske detta hjälper - testa! Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna. Björn[/quote]
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig. MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-04-20 klockan 00:56. Anledning: Den ursprunliga skrivningen lät fel och inte som jag menade |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag hade själv lite problem med mina hjul till N3/NN3-vagnarna innan det funkade.
Så: Har du kollat att animationen fungerar ordentligt i Gmax? Har du kollat att allt är reset x-format? Har du kollat att b.r.main är i origo? (den ställde till mycket huvudbry för mig) Har du attachmentarna i Z=0? (De bör vara där om b.r.main är i Z=0, origo) Har du kollat att mesherna hamnar rätt om du tar bort animationsfilen ur hjul-asseten? Börja att jobba med att få dem att hamna rätt, sedan kan du försöka få dem att snurra. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Spyfrog
Tack, nej jag byggde dn i ren ilska på ca 4 timmar faktiskt. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen. Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd. Skall beskriva hur jag gjorde senare. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |