Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-18, 21:57   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Vovven

Jag är ledsen men det hjälper mig inte. Jag har gjort just på det viset från början.

det är något fundamentalt jag missar och jag har gjort det sedan jag försökt med samma sak på Min dummymodell dvs. jag har kämpat med just detta i en månad nu.

En skiss i sidled som visar hur du satt ut dina dummys och atattchemt points för boggeys är vad som jag tro skulle kunna hjälpa mig förstå nu, snälla.

MVH / Björnl
Björnl,
boggier är en urgammal företeelse i Trainz.

Du måste döpa om xxxx.kin till anim.kin annars fungerar inte animationen,
vad dina dummies heter spelar ingen roll. I hierarkin är "roten", den vi kallar b.r.main den som sätts ut i a.bogX, den kan lika gärna heta b.r.boggi eller b.r.bertil !-).
Det är viktigt att du animerar bara dummies. och att allt har undergått "Reset X-form" innan!

Skickar med lite från V3-loket boggi som kanske hjälper?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg V3_boggi_gmax.jpg (233.4 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg V3_mapp.jpg (36.7 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg V3_boggi_config.jpg (89.1 KB, 114 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 17:48   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Lägger ner projketet

Hej Vovven och LAn

Tack för att ni försöker hjälpa mig men det fungerar inte alls.

Jag tycker att jag gör exakt som ni föreslår. Eg så hade jag gjort så från början så det är ju inte något som jag inte har provat ett antal gånger förut.

Men det blir bara värre.

Status nu är att skuggan för drivboggin inte längre är synkroniserad med boggin och båda ligger fel.

När det gäller framboggin så har den ju alltid legat fel men ny har löphjulet börjat snurra runt skuggan.

Animationerna däremot har alltid fungerat.

Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna.
Björn
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lägg ner.jpg (217.9 KB, 93 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 18:50   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Vovven och LAn

Tack för att ni försöker hjälpa mig men det fungerar inte alls.

Jag tycker att jag gör exakt som ni föreslår. Eg så hade jag gjort så från början så det är ju inte något som jag inte har provat ett antal gånger förut.

Men det blir bara värre.

Status nu är att skuggan för drivboggin inte längre är synkroniserad med boggin och båda ligger fel.

När det gäller framboggin så har den ju alltid legat fel men ny har löphjulet börjat snurra runt skuggan.

Animationerna däremot har alltid fungerat.

Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna.
Björn
Man känner din frustration björnl men det är väl lite radikalt att sluta sådär?
Själv brukar jag börja med något annat när jag kör fast - det är oftast kul att börja med något annat och man kan få tänka på lösningen i bakhuvudet utan att stressa....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 19:13   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Kanske ändå

Det där känner jag väl igen! Om man skall manipulera något i en animation måste man "avlänka objektet" - i ditt fall löpboggin fram - och sen förändra och flytta det, göra "reset X-form" och sen länka det igen till rätt dummy när det är på rätt plats.

Deppa inte! Det är normalt i denna "branch"! Du anar inte vad jag fått jobba för att fatta allt detta - det kommer, jag svarar gärna på frågor!

Man kan inte flytta ett objekt som är länkat, då förstör man hela animationen!
Kanske detta hjälper - testa!
Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna.
Björn[/quote]
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 23:17   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vagn.jpg (197.2 KB, 239 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-04-20 klockan 00:56. Anledning: Den ursprunliga skrivningen lät fel och inte som jag menade
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 09:45   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag hade själv lite problem med mina hjul till N3/NN3-vagnarna innan det funkade.
Så: Har du kollat att animationen fungerar ordentligt i Gmax?
Har du kollat att allt är reset x-format?
Har du kollat att b.r.main är i origo? (den ställde till mycket huvudbry för mig)
Har du attachmentarna i Z=0? (De bör vara där om b.r.main är i Z=0, origo)
Har du kollat att mesherna hamnar rätt om du tar bort animationsfilen ur hjul-asseten? Börja att jobba med att få dem att hamna rätt, sedan kan du försöka få dem att snurra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 09:46   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL
Den där måste du väl ändå haft klar till viss del, om inte så är du väldigt snabb i vändningarna björn! Snyggt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 12:47   #8
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Tack, nej jag byggde dn i ren ilska på ca 4 timmar faktiskt.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 19:11   #9
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile Kopplat greppet

Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg snart.jpg (78.9 KB, 202 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009