![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Jag har en liten tankeställare gällande kopplen på loket!
Som ni ser på följande bild, så sticker plogarna ut en bit framför själva buffert balken, och bromsslangarna går in bakom, och hänger i en kedja. http://www.jarnvag.net/images/bild/l...000MBlstor.jpg Men i Trainz, om jag utrustar loket med STL koppel, så går dessa rakt igenom själva plogarna, och jag är inte riktigt säker på hur jag ska lösa det på ett bra sätt.. så jag vill veta vad ni tycker, ska jag modelera om plogarna, eller kanske rentav plocka väck dom och bara köra gardjärn? eller ska jag modelera egna bromsslangar, fast utan funktion ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Jag är inte så insatt i deras script, men om man tänker lite så borde det gå att lägga till en egen bromsslang, så får scriptet använda sig av den istället för dess inbyggda.
Genom att du bara lägger till en attachmentpoint där slangen ska sitta, sen i config-filen så länkar du just den punkten till en mesh av en bromsslang. Det finns en guide någonstans på forumet, nu hittar jag den inte. Där är det beskrivet hur man gör med exempelvis egna bryggor osv, det borde gå att tillämpa mot en bromsslang också
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Tack för tipset, ska undersöka saken!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det är fullt möjligt att modellera och animera egna bromsslangar och koppla ihop dem via STL-koppel. Ta kontakt med Lan för mer information om hur många frames, och hur de skall kopplas i höjd och sidled, så att de passar ihop med STLs standardslangar. Kasta också gärna ett öga i min guide om det hela som Leoj snackar om, den ligger i downloadtråden i samma tråd som STL-koppel (den är fästad högst upp på sidan om jag inte missminner mig.)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Liten lägesrapport från verkmästare D.Yngve & Co.
Låter meddela att arbetet framskrider i sakta mak. Notera att det är både målade å riktiga ledstänger här å där. Dom målade ska flyttas (och en hel massa annat ![]() Å lite toning på rutorna har det blivit ![]() Som synes, så är det MYCKET jobb kvar än, men det går framåt i.a.f. ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Ser bra ut!
Värt att notera är att det inte finns någon ventialtion på b-huven så där ska vara helt slätt på kortsidan. ![]() Som synes här: http://olaviahokas.com/trainstuff/t23120/21.jpg Glömde säga det, skickar snart en ny version, antagligen under kvällen, den innehåller alla detaljer som ska vara med på loket, som fanns på alla lok, det gäller då stegar och ledstänger. ![]() Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2011-04-01 klockan 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Jo'rå, har full koll på det här med ventilationen, har bara inte hunnit "ta bort" den på B-huven än. Både front och bakdel ska såklart fototextureras dom med ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Haha, nu var du rolig! (apropå förebildens tillverkare och dess hastighet...)
__________________
/ Dalle |
![]() |
![]() |