Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-24, 11:14   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Normal och bump är samma sak..

Eller normal är en metod för att uppnå bump

såvitt jag vet går det att både använda gråskala och färgad, de fyller samma funktion
Finns mer exempel på sidan, typ där man gör en vagn, hittar den inte nu.

Det jobbiga sättet som du beskriver: ??
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...al_maps_in_Max

Kan visa exempel när jag kommer hem
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-03-24 klockan 11:20. Anledning: skrev om lite
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 11:20   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Normal och bump är samma sak..

Eller normal är en metod för att uppnå bump

såvitt jag vet går det att både använda gråskala och färgad, de fyller samma funktion
Finns mer exempel på sidan, typ där man gör en vagn, hittar den inte nu.

Du kan kolla på http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...al_maps_in_Max

Kan visa exempel när jag kommer hem
Nej, i 3D program är normal maps och bump maps inte samma sak.
Bump maps är svartvita (du kan använda färg men då konverteras de internt till svartvit för effekten) medan normal maps är i färg.
Bump maps lägger du dessutom bara till med en textur på ett enkelt sätt - det normala med en normal map är att man först skapar ett högupplöst objekt och sen "bakar" en textur av detta som man sedan applicerar som normal map på ett lågupplöst objekt.
I princip alla 3D program har stöd för bump maps men normal maps är nyare och stödjs inte av alla - mitt 3D program stödjer t.ex. inte normal maps men däremot bump maps. Blender stödjer båda.

Läs här vad Blender skriver:
http://wiki.blender.org/index.php/Do...nd_Normal_Maps
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 11:37   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Det exemplet med normal mapping jag var ute efter
http://en.wikibooks.org/wiki/Trainz/...pping_(TRS2009)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 17:41   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nej, i 3D program är normal maps och bump maps inte samma sak.
Bump maps är svartvita (du kan använda färg men då konverteras de internt till svartvit för effekten) medan normal maps är i färg.
Bump maps lägger du dessutom bara till med en textur på ett enkelt sätt - det normala med en normal map är att man först skapar ett högupplöst objekt och sen "bakar" en textur av detta som man sedan applicerar som normal map på ett lågupplöst objekt.
I princip alla 3D program har stöd för bump maps men normal maps är nyare och stödjs inte av alla - mitt 3D program stödjer t.ex. inte normal maps men däremot bump maps. Blender stödjer båda.

Läs här vad Blender skriver:
http://wiki.blender.org/index.php/Do...nd_Normal_Maps
Ska du ha riktigt bra kvalitet på bumpningen så ska du baka från ett högpoly-objekt i båda fallen men man kan få ok resultat genom att skapa bumpningen via texturen för hand. Detta gäller dock inte bara för gråskalevarianten, du kan skapa en normal map utifrån det du kallar bumpmap(heightmap displacement map...kärt barn har många namn).

Bifogar ett exempel på ett plan med någon slags stentextur.
1. Diffuse textur
2. Bumpmap eller vad vi nu kallar det
3. Normal map skapad med programmet jag länkade ovan
4. Resultat i RW(vänster utan bumpning)

Resultatet är ju inte bra(kan bli mycket bättre om man lägger ner mer tid än 2min ) men det är i vilket fall bumpat.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg normalmaps.jpg (119.3 KB, 47 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009