![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Normal och bump är samma sak..
Eller normal är en metod för att uppnå bump såvitt jag vet går det att både använda gråskala och färgad, de fyller samma funktion Finns mer exempel på sidan, typ där man gör en vagn, hittar den inte nu. Det jobbiga sättet som du beskriver: ?? http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...al_maps_in_Max Kan visa exempel när jag kommer hem
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2011-03-24 klockan 11:20. Anledning: skrev om lite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Bump maps är svartvita (du kan använda färg men då konverteras de internt till svartvit för effekten) medan normal maps är i färg. Bump maps lägger du dessutom bara till med en textur på ett enkelt sätt - det normala med en normal map är att man först skapar ett högupplöst objekt och sen "bakar" en textur av detta som man sedan applicerar som normal map på ett lågupplöst objekt. I princip alla 3D program har stöd för bump maps men normal maps är nyare och stödjs inte av alla - mitt 3D program stödjer t.ex. inte normal maps men däremot bump maps. Blender stödjer båda. Läs här vad Blender skriver: http://wiki.blender.org/index.php/Do...nd_Normal_Maps |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Det exemplet med normal mapping jag var ute efter
http://en.wikibooks.org/wiki/Trainz/...pping_(TRS2009)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
Bifogar ett exempel på ett plan med någon slags stentextur. 1. Diffuse textur 2. Bumpmap eller vad vi nu kallar det 3. Normal map skapad med programmet jag länkade ovan 4. Resultat i RW(vänster utan bumpning) Resultatet är ju inte bra(kan bli mycket bättre om man lägger ner mer tid än 2min ![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |