![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nu har jag stött på ett problem med GMax som jag inte lyckas lösa på egen hand. Framsidan på mitt lokstall har aldeles för många polygoner när jag har fått till formen den skall ha. Det var den boleanska klippmanövern när jag klipte bort dörrhålen med de böjda överstycken som ställde till det. Bortsett från att det i sig inte är bra blir det nästan omöligt att texturmappa denna yta då. Så hur slår man samma polygoner/patchar (som denna bild visar) det måste ju gå, eller? MVH / Björnl |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Under "edit mesh" finns det en knapp som heter wield, den gör det som du vill
![]() Du väljer de vertex (punkter/hörn) som du vill ha ihopslagna, sen trycker du på wield. Du måste se till att avståndet (finns innan knappen) är rätt, annars blir den sur och tvär och vill inte slå ihop dom ![]() (även bra att minska om vertex ligger nära varandra)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Ehj Loj
Tack för ett snabbt svar :-) Jag provar på olika sätt men jag får hela tiden det felbesked du ser i bilden. I detta fall har jag provat att markera de vertex:ar som utgör begänsning mellan två patchar/ytor/poygoner och sedan väljer jag Wield/Selected med en mängd olika avståndsvärden men jag får alltd samma svar. "No vertices within wield threshold". Vad gör jag för fel? MVH / Björn L |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
De finns en liten ruta under weld-kategorin där du kan ändrat avståndet som "svetsningen" sker inom, står för närvarande på 0,01m vilket är lite snålt.
Annars så brukar weld vara lättare att använda i "editable poly"-läget. Förstår inte varför alla envisas med att köra i mesh-läget, men de är väl bara jag.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Sealpower
Tack! nu funkar det till slut. MVH / Björnl |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
@sealpower
kan du förklara din taktik/sätt? ![]() alltid kul att få lära sig nya saker, så får man hitta det som är bäst ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |