Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-14, 10:24   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

I händelse att någon bryr sig så har jag nu gjort om mina isolatorer till en typ som liknar de leoj har, vilket minskade polygon antalet....
Jag jobbar nu på att få mina två texturer att bli en till antalet för att ytterligare spara på CPUn samt få de att funka med LOD enligt nya sättet för splines - kan tillägga att detta är ganska krångligt eftersom det inte finns några bra beskrivningar från Auran. Inte ens på forumet får man någon hjälp.

Jag måste också ändra från genomskinlig textur till riktig mesh för själva tråden, liksom marmar har.
Men där är jag lite osäker på hur meshen skall se ut - enligt forumet så behövs det bra "two faces" tycker jag mig fatta det som, vilket väl skulle bli ett upp och nervänt V som form. Problemet är att jag inte kan skapa ett sådant utan det jag kan åstakomma är ett V med ett sträck längst ner, dvs en pyramid.... vet inte om det blir mkt polygoner pga detta.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 22:42   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Den nya looken på isolatorerna.
Jag har nu fått ner det hela till 616 vertices.
render_ny_isolator.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 22:45   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Det där ser riktigt bra ut .
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-03-14 klockan 22:47.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 21:03   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Produktionen har drabbats av bakslag eftersom UV mappingen försvann när jag skulle slå ihop den och nu envist vägrar komma tillbaka - UV editorn lyser tom och polygonerna är väck.... Man kan nästan tro att de sitter och tjurar i något hörn.....

Det ska inte vara enkelt tydligen.....
Experthjälp har tillfrågats på annat forum.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 23:34   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag tror mig ha besegrat UV mappingen genom brutalt våld (omstart).
Fortsättning följer....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 22:50   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Unhappy Fortsatta problem - nu med meshen

Har drabbats av bakslag - det blir fel på meshen när jag exporterar den till 3DS för att importera i Blender.
Eftersom jag använder ett annat modelleringsprogram så måste jag först exportera till Blender och det brukar fungera fint - men nu gör det att elledningen ser helt fel ut.

Beskåda hemskheterna:
blender_error.jpg

Försöker få lite hjälp från ett 3D forum för att om möjligt lösa problemet.
Felet tycks ha uppstått när jag var tvungen att byta från flera lösa delar sammanfogade som ett objekt till att göra boolean union på dem för att kunna göra en enda texture map.
Går inte detta att lösa får jag leva med att ha två texturemaps och den extra kraft som det tar tror jag.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009