![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Dessa kalkvagnar finns 6 versioner (med bromshytt, täckt obromsad och öppen obromsad i 2- och 3-axliga versioner. Tack vare Ekan finns till varje vagn en Texture-group som gör att har tillgång till ett tjugotal vagnar.
p.g.a. storleken finns själva vagnarna här: http://www.mediafire.com/?rc6cgtch0mfzl3r (vagnar med bromshytt) http://www.mediafire.com/?1rmerwz487of1nu (täckta obromsade vagnar) http://www.mediafire.com/?6fsfbjmp9lxibj1 (öppna obromsade vagnar) P.S. Ett kalkbrott och en linjelossningsplats är på G! D.S.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Här kommer kolvagnarna som också har texture-groups med texturer av Ekan.
På G är en lastplats för stenkol från båt i hamn och en för träkol vid en lastplats i skogskanten samt lossning vid ett kol- och koksupplag men det dröjer ett tag.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Dessa vagnar byggdes på med en stålkrage på den engelska orginalvagnen (M1 UK[Utan Krage]) därav beteckningen MK[Med Krage]. Anledningen var att UK blev full redan vid 18 tons malmlast men vagnen kunde lasta 25 ton. Till vagnarna fanns även en lös träkrage som monterades på vid ved- kol- flis- och andra lättare laster. Detta gäller alla vagnar i M1-serien som alltså finns i två varianter utan och med Träkrage (T).
Texture-groupsen till samtliga SJ M1-vagnar finns här och måste installeras; http://www.mediafire.com/?2i9cahzwkeh8fqa
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
UK var den ursprungliga engelska vagnen byggd i Birmingham. Varianten XUK är ett misslyckat försök att förstora korgen med slägga, plåt och nit.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Några av de ursprungliga UK-vagnarna skickades till Malmvagnverksataden i Notviken och försågs med nytillverkad svensk korg (SK).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Innan SJ tog över Malmbanorna ägdes de på konsession av ett engelsk bolag: Sveriges Noriges Jernväg. Vagnarna var då blågrå och märkta med S.N.J i gult. Texturegroupen innehåller fina ommålningar av Ekan.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Sist i alla malmtåg gick en s.k. smörjarvagn som innehöll oljor, fett, kannor och sprutor samt ett brädfodrat uppvärmt personalutrymme för smörjare och bromasare. Malmvagnarna hade ju glidlager och måste smörjas flera gånger på sträckan Kiruna - Narvik. Dessa vagnar skrotades på 1940-talet då alla malmvagnar försetts med rullager.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 14:40. Anledning: Tillrättad version av vagnen 110313 14:35 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Denmark
Inlägg: 42
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
du är två år sent ute och Mediafire är tyvärr inget att lita på, dår förvinner saker fort.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Denmark
Inlägg: 42
|
![]()
Hvad skal jeg sår Gøre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tror att det är, dom här som du söker efter.
Kan eventuellt ha glömt att packa ihop allting, så att något saknas. Då får du höra av dig igen, så tror jag att vi ska kunna fixa detta tillsammans. En länk till MediaFire, med blandade Kalkvagnar + tillbehör. https://www.mediafire.com/?j1bsnlm6fbk5x61
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Denmark
Inlägg: 42
|
![]()
hvad med lokomotiverne? Uden Dere's Dependecies Du'r de Ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Dom saknade texturegrupperna till M1-vagnen i post 4.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
ellok, kalkvagn, laster, malmvagn |
|
|