|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  2011-03-02, 15:08 | #16 | |
| Medlem Reg.datum: Feb 2008 Ort: Gävle 
					Inlägg: 1 535
				 |   Citat: 
 Jag har, utan att tulla på verkligheten, betydligt brantare backar på DONJ. Övergångarna över stambanan och OKB hade t.ex. 10 promilles backar upp till dem. Även på äldre normalspår förekommer större lutning än 2 promille. | |
|   |   | 
|  2011-03-02, 16:08 | #17 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Blanda inte ihop procent med promille nu!  Normalt anses 20 promille som En bra maxlutning (2 procent). Men det finns brantare backar på korta sträckor, uppmot 32 promille. I trainz mäter man i procent, så en backe som enligt Trainz har lutningen "1" har alltså lutningen 1 procent = 10 promille. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2011-03-02, 16:19 | #18 | 
| Veteran Reg.datum: Jun 2008 Ort: Sundsvall 
					Inlägg: 4 080
				 |   
			
			Stigningar på över 20 prom. är vanligt på NÄSTAN alla järnvägar, men observera, att det då bara gäller kortare banavsnitt, inte kilometerlånga "backar". En annan sak som JAG vill kritisera, eller egentligen två, är: Dels hur "folk" gör kurvor, ibland är det rena 90gr-svängarana (tyvärr ganska vanliga även på "The Loops" som jag rekomenderade), och då kan man snacka om att körupplevelsen faller platt (eller "kastas åt skogen" är kanske mera rätt). Plus att övergångarna från rakt spår till kurva, ska i princip inte synas, eller kännas i tåget. På vissa banor/bilder känns/ser det ut som man att skulle behöva både njur- och säkerhetsbälte på sådana ställen, för att inte bli halvt ihjälslagen av "knycken". Sen längden på stationer, bangårdar, mötesspår, etc. På dom flesta banor man laddat ner, eller ser bilder på, så kan ju nätt och jämnt två "normallånga" persontåg mötas, på grund av alldeles för korta spår. Det är bara att kolla på vilken "bonnstation" som helst, men spårlängden brukar gott å väl räcka till för att två godståg av normal längd ska kunna mötas. EDIT: Korven hade redan hunnit klargöra det där med stigningar, medan jag satt å "författade" det här inlägget. 
				__________________ Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-03-02 klockan 19:33. | 
|   |   | 
|  2011-03-02, 16:29 | #19 | |
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   Citat: 
 
				__________________ -k- | |
|   |   | 
|  2011-03-02, 17:31 | #20 | 
| Medlem Reg.datum: Apr 2004 Ort: Lom - Norway 
					Inlägg: 1 272
				 |   
			
			Det blir slut med korta mötesspår, när "stopplyktan som skyddar tågväg" kommer för dom svenska signalerna.
		 
				__________________ svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). | 
|   |   | 
|  2011-03-02, 19:12 | #21 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2011 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 852
				 |   
			
			Hej Allesammans Intressant diskussion även för en nybörjare. Jag blev intresserad av att se vilken kategori byggare jag kunde tänkas höra till. Jag använder de förnämliga DEM kartona mellan Lysekil och Munkdal, och en banprofil finns ju på http://www.historiskt.nu/normalsp/lyj/lyj_profil.html . Sagt och gjort, jag mätte upp var jag har mina stationer mot verkligheten och det stämmer ju riktigt bra. Enda osäkerhetsmomentet är att man inte vet exakt på metern när var stationerna har legat. Lite banvalls arbete har jag ju gjort här och där men det verkar inte påverka med än säg +/- 5m i värsta fall. Slutsats, DEM underlagen är fantstiska och jämfört med det underlag man har att arbeta med då så känns det sedan inte alls särskilt intressant att skapa sina egna markkonturer för reultaten går inte att jämföra på samma årtionde.... för mig i alla fall. MVH / Björn L | 
|   |   | 
|  2011-03-02, 22:37 | #22 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2002 Ort: Stockholm, Sweden 
					Inlägg: 1 430
				 |   
			
			Jag håller med ekan, jag stör nog mig själv inte så mycket på just plan mark (så länge terängen rör sig i sidan är jag rätt nöjd.. Värre är det som sagt med kurvor som är för snäva. Det är jobbigt när rälsen svänger och tåget åker rakt fram  Jag tror mycket skulle hjälpas om man samlade massa tips i en enda lång tråd (som gärna är låst och klistrad) För det är verkar vara så att folk vägrar söka (eller inte vet hur man gör), så man måste svara på samma frågor hela tiden. Tex det med lutning.. Jag vet inte hur många gånger jag refererat till olika inlägg med lutning.. Jag menar då en tråd i stilen: "Normal lutning är 17‰" "En kruva får inte under stiga radien av 180 (då är STH 40)" kort och bra fakta som en bebis kan förstå (att idiotförklara människor är bra, för då kan alla fatta det man skriver) man kanske ska sätta sig och skapa en tråd som leder fram till den ultimata guiden.. hm.. 
				__________________ /Leoj Jaudidamdamdubidamdam | 
|   |   | 
|  2011-03-03, 01:18 | #23 | 
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   
			
			Förbaskat bra gjort, Björn L! Har tänkt att göra detsamma eftersom jag har en banprofil att utgå ifrån. Nisse Nisse | 
|   |   | 
|  2011-03-03, 12:08 | #24 | 
| Medlem Reg.datum: Mar 2010 Ort: Skåne, Linderöd 
					Inlägg: 510
				 |   
			
			Jaha då har svenolov fått en att fundera igen, med ett välformulerat inlägg.  Själv tillhör jag plattbyggarna. Har aldrig lyckats att få till det bra med stigningar och annat. Men med hjälp av MatsH:s gudie. Som jag inte var medveten om fanns. Skall man nog ge sig på lite mer realistiska landskap. Tackar för kängan svenolov. Ibalnd behöver man en sådan för att komma till skott.   Leoj: Mycket bra ide´med den "Ultimata hjälpen till Trainz" tråden. Jag ger kredit för det här istället för i tråden. Så behöver inte den fyllas med svar som inte innehåller någon hjälp.   
				__________________ Bygger numera i Tane /Björn | 
|   |   |