Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 18:01   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Funktionen för mittre musknapp (hjulet) är nog en systeminställning. Att röra sig fritt med mittre musknapp går bra, även här på forumet (Internet Explorer).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 10:39   #2
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Standard

Man skulle inte kunna tänka sig en liten guid för ett enklare hus till att börja med?
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 19:18   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nu har den sista delen släppts om animering och därmed är guiden klar.

De verktyg man använder i guiden används även vid husbygge och är därför lämpliga att lära sig. Jag tänker inte skriva någon miniguide över hur man bygger ett hus.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 15:13   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

@Lan, hade samma problem. Hitta setpoint/inställningarna för musen, där väljer du att mitten knappen ska vara en "allmän knapp", då kommer det fungera

Sen har jag fått ett fint fel.. Jag har importerat en byggnad nu, föra att fortsätta på den i blender..
Men jag har lite problem med att modellen typ är för stor för blender

Jag ser inte tillräckligt mycket av allt, så jag kan tex inte få fatt kameran och rotera den för att rendrara en bild tex..

Kanske jag som är dum med, för blender är inte min starka sida, tex så har jag svårt att åka upp och ner i en ruta, utan lyckas bara rotera.. Blender är komplicerat, men ska ta mig fan lära mig det..

Som ni ser så beskär den friskt utav allt, helt skoningslöst, delar av min fina byggnad
Bifogade bilder
Filtyp: jpg blenderfel.jpg (45.1 KB, 141 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-12-27 klockan 15:20.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 16:21   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Leoj,
nu funkar mittenknappen. Nu skall jag också försöka bygga nåt enkelt framöver. Hoppas Korvtiger har heldygnsjouren öppen framöver för med detta "helaviga" byggprogram blir det säkert många frågor.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 17:56   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Leoj, från vilket program och via vilket filformat har du importerat? Kolla vad du har för enheter i programmet du exporterar ifrån, det är troligtvis så att exportern inte bryr sig om vad du har för enhet utan exporterar till meter, fot eller annan trevlig enhet vare sig du vill eller ej.

Lan, fråga på du, du vet var du når mig. Jag blir bara glad att få något att besvara då och då, det är ekande tomt i inboxen nu sedan vi lade STL-Koppel på hyllan för tillfället. Förhoppningsvis är Sven snart klar med att rensa i sina script så att vi kan fotsätta med semaforerna, då lär det bli livat i luckan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 19:10   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

från sketchup via .dae
byggnaden är brutalt stor från början ~140x80m :P

Nu har jag varit och klåfingrat överallt så man klickar med "rätt" knapp igen, även så är menyerna på svenska, om det nu skulle tillföra nått.. Dom lär nog bli engelska igen..

Dock övergav jag byggnaden bara för att det var så ohanterligt då den var så stor.
Sitter och bråkar med min räls i blender istället.. Verkar gå frammåt iaf ^^
Nu ska jag bara försöka lista ut hur man ska göra xP
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 22:19   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Nytt med Blender 2.5x

Hej

För att exporten skall funka med Blender 2.5 betorna så måste ni byta ut export_trainz.py skriptet mot det i denna zip fil:
https://bitbucket.org/uschi0815/blen...rainz_256a.zip

Denna skall installeras i scripts/io katalogen tillsammans med TrainzMesImporter.exe filen.
Observera att ni måste ha skrivrättigheter för er användare i denna mapp också - inte säkert om ni kör Vista eller senare!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 13:40   #9
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Centrala Stockholm
Inlägg: 323
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Standard

Ska göra t-banestationer till blå linjen, men vet inte hur man gör med mätningen? Dvs bredden och höjden.
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009