Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-27, 13:44   #1
Hobo
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard Trainz 2010 trött på hackande grafik

Jag har en dator byggd för aatt spela värstingspel. jag kör racing, krigar och mycket mer i alla nya spel/program och har aldrig hackande grafik eller annat, utan allt flyter.

MEN- så kommer vi till mitt bygge i Trainz. Varje gång jag byter kameravinkel/vy, fryser det 2-3 sekunder.
Ibland hackar sig tågen fram ,med någon hundradels fördröjning.

jag är mäkta trött på detta hackande med väntetider. Finns någon som lyckats komma runt detta?

har på högsta upplösning 1900 x och det måste man för att få skarp å fin bild, men drar jag ner till sämre så hjälper detta i alla fall inte.

Jag förstår om det är mycket att rita upp för grafikkortet då det är tusentals detaljer, men har man slängt ut många tusenlappar på sitt datorbygge, och kan spela ALLT, på högsta utan problem, ja då känns det när Trainz av alla speltyper, skall hacka!!!

Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 19:45   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

hur mycket ramminne har du?
vad för processor har du?

det är inte bara grafikkortet..
Gammal 2010-11-28, 23:11   #3
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Brukar finnas en hel del inställningar (även separata, för respektive spel, om man har flera olika inst. på datorn) att göra i dom "grafikkortsprogram" som brukar följa med korten, eller att ladda ner gratis från resp. tillverkares sidor, typ "Nvidia Controlpanel, PhysX" ATI...etc etc.

Sen finns det mycket läsvärt på Aurans eget forum, om möjligheterna att med alla möjliga & omöjliga inställningar, tips & trix mm, förbättra prestandan (tweaka) på spelet.

EDIT: Att det hackar och fryser, brukar oftast vara minnesrelaterat.
I TRS2006 kunde man ganska enkelt tilldela programet mer minne, genom att lägga till en tagg i "Trainzoptions.txt.
Hur det ser ut i 2010 vet jag inte, men som sagt, kolla Auranforumet om inte annat.

Senast redigerad av ekankal den 2010-11-28 klockan 23:27.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 23:17   #4
Hobo
Medlem

Standard

Jadu, jag har 4gig i ram, och tvåkärnig AMD Athlon 64 6000+ 3.0 ghz samt grafikkort Nvidia Geforce GTX 275.
Windows 7 64-bit.

Nu förstår du varför man blir lätt frustrerad när sakerna inte tycks "hänga med" i Trainz!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 12:06   #5
leoj
Medlem

Standard

Bra av ekan, kolla inställningarna
det finns ett reglage nuförtiden som reglerar hur mycket minne man får använda, så kolla om du hittar det (på 09 så finns det på startskärmen där man kan välja blandannat starta trainz, cm och lite mer. Där under options finns det någonstans, kan inte sätta fingret på exakt vart nu)

Det där ska räcka mer än väl, inga andra program som ligger och kör samtidigt?
Gammal 2010-11-29, 12:42   #6
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

I CM/Advance Options/Miscellaneous finns ett litet skjutreglage "Vertex Offset". Kan det vara det du menar. Törs man röra det?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 12:59   #7
leoj
Medlem

Standard

Det jag menade var att man går in under under Options, i det dialogfönster som i TS09 kommer upp när man först trycker på ikonen (på skrivbordet). Detta borde vara samma för 10 också, kan inte lova..

Där finns en flik Advanced Options.. Leta dig fram till Texuring (överst på TS09) i den finns det bara ett fält "Resource Cache Size" Ändra den till något lämpligt, 2048 i ditt fall.

Det du sen kan göra är att i spelet, gå in och hitta knappen inställningarna där, hitta viewdistans och sänk den lite, så kanske det flyer på lite bättre också

@Nils
vad du nu än pratar om, så hittar jag det inte i TS09, så skulle rekommendera dig att pilla bli
Har sett det någon annanstans i TS09 iaf, men var vet jag ej..
Gammal 2010-11-29, 16:37   #8
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Jag har också TS2010 och tycker det blivit tyngre att köra med de senaste uppdateringarna. Samt de nya träden som jag finner klart sämre.
Men det finns ingen inställningen för minnet i 2010 utan skall inte det RAM minne som finns användas. Men TS2010 är fortfarande ett 32 bitars program så mer än 4 GB minne kan det inte använda.
Men att spelet hackar och längre väntetider kan det bero på hårddiskkörande? Någon som prövat en SSD disk eller en velociraptor disk?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 19:23   #9
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej Hobo!
Hur är det med nätagg? Hur många watt har den? Har du 300w så är den svag. Tror att du ska ha minst 400w.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 19:53   #10
leoj
Medlem

Standard

@CGD:
Operativet begränsar, inte programet i sig.
Annars så har jag lärt mig något nytt
@Totte:
Troligen är detta inte ett problem, det låter mer som skräp på datorn just nu..
Gammal 2010-11-29, 20:04   #11
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

När diskrensade och defragmentarede du sist?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 22:38   #12
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Jag har också TS2010 och tycker det blivit tyngre att köra med de senaste uppdateringarna. Samt de nya träden som jag finner klart sämre.
Men det finns ingen inställningen för minnet i 2010 utan skall inte det RAM minne som finns användas. Men TS2010 är fortfarande ett 32 bitars program så mer än 4 GB minne kan det inte använda.
Men att spelet hackar och längre väntetider kan det bero på hårddiskkörande? Någon som prövat en SSD disk eller en velociraptor disk?
Fel EE2010 går utmärkt att köra i 64 bitar. Jag använder Windows 7 Pro 64 bit och 8 GB minne men tänker dubbla det då jag har en viss förkärlek till detalier så hackar det för mig också och jag vet att det är minnet det beror på har GeForce ENGTX480 så det är det inte.
Dom banor som följer med spelet flytter utan problem.
Jag skulle föreslå att dra ner distansen i option.
Gammal 2010-11-30, 14:47   #13
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Det jag menade var att man går in under under Options, i det dialogfönster som i TS09 kommer upp när man först trycker på ikonen (på skrivbordet). Detta borde vara samma för 10 också, kan inte lova..

Där finns en flik Advanced Options.. Leta dig fram till Texuring (överst på TS09) i den finns det bara ett fält "Resource Cache Size" Ändra den till något lämpligt, 2048 i ditt fall.

Det du sen kan göra är att i spelet, gå in och hitta knappen inställningarna där, hitta viewdistans och sänk den lite, så kanske det flyer på lite bättre också

@Nils
vad du nu än pratar om, så hittar jag det inte i TS09, så skulle rekommendera dig att pilla bli
Har sett det någon annanstans i TS09 iaf, men var vet jag ej..

Här kan de se vad Trainz bl a hittat på. Jag kör med två datorer - båda lika dåliga f ö. Jag har tagit ner senaste patchen, men undvikit att ladda ner till dator nummer 2 eftersom jag först måste ta hand om drygt 100 röda varningar och 600 gula.
Titta på bilderna så förstår du att det inta alltid är lätt att förstå saker och ting.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 41844 kopiera.jpg (110.3 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg 44653 kopiera.jpg (100.6 KB, 89 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 17:03   #14
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Resource cache är dynamiskt i senare versioner, dvs. Trainz tilldelar så mycket den kommer åt och får för operativsystemet. 256 Mb som visas i övre fönstret är idag "en droppe i havet" och jag kan ge mig på att det hackar bra?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 00:24   #15
Hobo
Medlem

Standard

Det fixade sig rätt bra!! jag drog ner avståndet som grafikkortet skall rita upp från max till 3 kilometer vill jag minnas. Nu hackar det mycket mindre.

Något annat gjorde jag inte. Säger sig självt att det blir skillnad om datorn hela tiden skall ta hänsyn till mer än en halvmil landskap, istället för kanske någon kilomet. Så tack för idén till denna inställning.

Förövrigt har jag ett nätagg på 650watt, annars hade jag inte kunnat ha mina grejor igång, jo kanske, men inte med marginal.

Jag brukar byta innehållet i min datorlåda, processor, minne, grafikkort, nätaggregat var tredje år ca. Brukar kosta ca 3 - 5500kr. På så vis har man alltid en fräsch dator.
Den bästa regeln är: välj inte ram-minne enbart efter storlek, utan mest efter klockfrekvensen, hur snabbt det jobbar.

En sak vet jag, skuggor och effekter typ dimma, solljus och likandne kräver massor av din dator, så ta bort allt sånt, så får du säkerligen något snabbare dator i de flesta spel.

Senast redigerad av Hobo den 2010-12-01 klockan 00:34.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.