![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bear,
vi i STLEB kör med max-coupler-gap 0.02 m och buffertlängd 0.65 m, som är en hyfsad kompromiss, a.limfront och a.limback ligger i bufferttallrikens plan och 0.65 m utanför a.koppela resp. a.koppelb som ligger i buffertbalkens plan. Kolla dessa avstånd och din buffertlängd! Bufferthöjd kan ju variera mellan 1.02 - 1.07 m. a.limfront och a.limback skall ju alltid ha höjden 0,89 m. Skall prova att måla om till "ökenråttan", Säröbanans lokomotor "som skuttade fram på rälsen".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Avstånd x.koppela - a.limfront/back 0,65m (CHECK) x.limfront/back i plan med buffert (CHECK) Fungerar (Nope) Det måste vara något magiskt fel som jag har. Lite störigt när det fungerar så bra med andra fordon. Jag skall fortsätta klura ett tag till men i värsta fall får jag släppa den som den fungerar nu. Vad gäller ökenråttan så är det ju inte riktigt rätt lok men det är fritt fram att måla om ändå. Egentligen skall det vara en mellanversion som jag hittade ritningar till igår. Det är möjligt att den också kommer i framtiden men håll inte andan.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Så då vet jag vad som är problemet, om man kopplar vagnarna mot A änden på loket så fungerar inte max-coupler-gap medan om man kopplar dem i B änden så fungerar det perfekt. Samma sak med J loket också, troligen en "feature" från auran.
Det var bara det att med en lokomotor så spelar det inte så stor roll. Med en z4:an så trycker man nästan hellre vagnarna för att slippa ha spakarna bakom ryggen när man skall hålla koll på signalgivaren.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Så då var filen på dropbox uppdaterad med vad som troligen blir den slutgiltiga texturmappningen om ingen skriker väldigt högt.
Jag avvaktar ett tag och ser om det trillar in texturer så jag kan släppa loket med en texture group efter korvtigers eminenta guide. Bifogar en ny version av kartbilden för UV/Mappningen. Det som har ändrats är gångborden, "bottenplattan" samt hyttgolvet.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Sitter och klipper och klistrar för fullt på Z43:an, för att få till BV DAL 1940. Har än så länge, inte stöt på några större problem för ommålning på henne.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Bear.
Här har du en texture till gruppen. Ligger i zippen här under.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Såg att Ekan har satt igång att kladda också.
Bara lite info, att denna också är på G, så att vi inte sitter och gör dubbelt. Kanske också påskyndar konventering till RW, då Mazz kanske är sugen att köra lite NBVJ där.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |