Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-12, 21:24   #1
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

a wonderful model and texture

I hope you make also a rendered lightmap-texture.
__________________
newS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 00:37   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av newS Visa inlägg
a wonderful model and texture

I hope you make also a rendered lightmap-texture.
Thank you and yep thats certainly planned but i will go ahead without just to make sure i get the model fully working in RW and then go through the process of creating LODs and stencil shadows, tweaking shaders and textures. Those blueprints sure look like a rats nest but i will try to get through it all
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:20   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ibland blir det inte som man har tänkt sig målarburken byttes mot ritningsletande och koppelbygge. Ett par detaljer återstår sen blir det uteslutande texturering och export till railworks med allt vad det innebär
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ibblps-v_8.jpg (109.1 KB, 111 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 19:55   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jag har väl snart är alla texturer på plats(saknas ca 5-6st) samt försökt mig på att skita ner en version men tror jag överlåter det på någon som inte för krig med photoshop
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ibblps-v_9.jpg (131.0 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg ibblps-v_9s.jpg (134.6 KB, 85 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 20:49   #5
newS
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
Standard

excellent
__________________
newS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 23:12   #6
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Riktigt fint!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 08:38   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Ibland blir det inte som man har tänkt sig målarburken byttes mot ritningsletande och koppelbygge. Ett par detaljer återstår sen blir det uteslutande texturering och export till railworks med allt vad det innebär
Koppel ska inte ingå i grundmodellen utan är separata objekt som man via blueprinten länkar in.
Det finns då några olika koppel att tillgå redan i RS/RW så det finns egentligen ingen anledning att göra ett eget.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 17:47   #8
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Koppel ska inte ingå i grundmodellen utan är separata objekt som man via blueprinten länkar in.
Det finns då några olika koppel att tillgå redan i RS/RW så det finns egentligen ingen anledning att göra ett eget.

Har förstått att det inte ska ingå i grundmodellen mest där för att få en känsla för hur det ser ut. Visste däremot inte att man kunde använda befintliga koppel men var dag innebär mer visdom och insikten om hur mycket onödigt arbete som har utförts, tackar för informationen Vilket koppel rekommenderas? Är det någon från GermanRailWorks delen bara för att få en hum om vilken xml fil som ska länkas när den dagen kommer. Ingår även bromsslangar i kopplet eller ska de göras separat?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 18:07   #9
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ett provsmak från RW..återstår en hel del jobb dock men ett par hinder till passerade
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ibblps_RW2.jpg (277.0 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg ibblps_RW1.jpg (157.3 KB, 171 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 18:14   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Detta ser oerhört bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 18:28   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Har förstått att det inte ska ingå i grundmodellen mest där för att få en känsla för hur det ser ut. Visste däremot inte att man kunde använda befintliga koppel men var dag innebär mer visdom och insikten om hur mycket onödigt arbete som har utförts, tackar för informationen Vilket koppel rekommenderas? Är det någon från GermanRailWorks delen bara för att få en hum om vilken xml fil som ska länkas när den dagen kommer. Ingår även bromsslangar i kopplet eller ska de göras separat?
Jag använder koppel som finns med i grundinstallationen för att undvika problem med att man måste ha något visst tillägg.
Finns några olika versioner på koppel som ligger under Assets\Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Couplings.
De som ligger i underkatalogen 3Link är av vanlig europeisk typ och till Z66:an använder jag RailVehicles\Couplings\3Link\German\3link_german_c oupling.xml .

ps hoppas snart få se en Z66 växla runt vagnen istället för en utlänning.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 20:49   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Vagnen blev skitbra! Härligt med mera svenskt till RW...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 23:30   #13
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag använder koppel som finns med i grundinstallationen för att undvika problem med att man måste ha något visst tillägg.
Finns några olika versioner på koppel som ligger under Assets\Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Couplings.
De som ligger i underkatalogen 3Link är av vanlig europeisk typ och till Z66:an använder jag RailVehicles\Couplings\3Link\German\3link_german_c oupling.xml .

ps hoppas snart få se en Z66 växla runt vagnen istället för en utlänning.

Tackar tackar då använder jag mig av samma koppel så ser det enhetligt ut och fungerar dessutom, i motsats till mitt egna försök till koppel som kräver en skärbrännare för att kopplas bort . Jepp självklart blir det dragare av typ Z66,T44(och ytterligare vad än Marcus och du trollar fram) så fort dessa dyker upp men i brist på bröd får man äta sura tyska diesellok

Har mest suttit och petat i ritningarna den sista tiden så att jag har den biten mer eller mindre färdig när det är dags testa den färdiga modellen. Nu funkar det i alla fall att koppla fler vagnar efter varandra utan att det ser ut som att någon har lagt en dynamitgubbe på buffertarna. Siktar på en betaversion om ca två veckor om allt vill sig väl.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009