Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-06, 12:30   #16
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Det märkliga är att det hela började strax efter en genom gång av uppdateringar (brukar hålla mig a´jour) men det blir ju rätt många nu när jag även kör med 3D. Funderar att avinstallera samtliga kort-drivrutiner och börja därifrån. Har så fruktansvärt tråkigt när jag inte kan hålla på med Trainz efter jag går sjukskriven och knappt kan gå så är det en tröst att kunna hålla på just nu.
Gammal 2010-11-06, 12:45   #17
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Ett tips som jag brukar använda mej av, när något börjar krångla, oavsett om det är Trainz, eller något annat:

Prova att gör en systemåterställning, och välj återställningspunkt när senaste Windows update gjordes (helt riskfritt, återställningen går att ångra sen).
Prova sen om felen/krånglet har försvunnit.
Om felet är borta, så har det med någon aut. uppdat. att göra.
Windows update. har en förmåga att kunna strula till det med drivrutinerna till speciellt lite mer avancerade grafikkort, dom bör man se till att hämta manuellt på tillverkarnas egna sidor, där oftast hjälp, och lotsning till rätt drivrutin kan fås.
Gammal 2010-11-08, 17:00   #18
hgkn
Medlem

Lightbulb

Har nu läst med min dålig engelska på Aurans forum att det är ett problem med Nvidia,s GTX460-serie och inom den finns mitt engtx 480. Tydligen är det en hel del som är drabbade så man jobbar på en lösning. Om jag bara läst detta först hadde jag sluppit avinstallera, ominstallera och allt extra jobb men nu är jag 100 på att alla drivrutiner är korrekta. Nu är det bara att försöka stlla in speel och kort efter tipsen.
Gammal 2010-11-09, 22:48   #19
GLE
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Hade något liknande fel på min skräp HP förut som jag hade Windows Vista på. Allt blev svart som i ditt fall utom själva marken och himlen. Då spelade det ingen roll om det var "buildt in" eller saker från "local". I mitt fall hjälpte det att köra Trainz.exe i kompatibilitetsläge med Windows XP service pack 1 och köra som administratör. Vet inte om det hjälper i ditt fall men passade på att nämna det ändå.

Nu har jag ju lyckligtvis en bättre dator men trainz fungerar ändå inte..
Men det är en annan historia!
Gammal 2010-11-10, 12:29   #20
hgkn
Medlem

Talking

PROBLEMET LÖST!
Ominstallerade EE2010, patchade direkt med patch 41491_to_44088 där efter öppnade jag CM/File/Settings/Miscellaneous och där tog bort bocken för "Enable hardware accelerated texture compression".
Sedan var det bara att importera den sparade lokal-mappen (vilket i mitt fall tog nästan 1 dygn). Nu finns inga svarta objekt och allt är återställt.
Obs detta fel är tydligen inte ovanligt för grafikkort med Nvidias grafikmotor för GTX460-480.
Kan vara bra att veta när det börjar spöka.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27.