Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-01, 19:53   #1
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Question Utliggare och hastighet.

Några frågor om utliggare och hastighet.
Hur hög får hastigheten vara där "hård" utliggare förekommer?
Hur hög får hastigheten vara vid fackverksutliggare (vanliga)?
Och så denna på bilden som tyvärr saknas i Tomas pack.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg utliggare.jpg (48.0 KB, 140 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 20:37   #2
ngtutp
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Sävsjö
Inlägg: 16
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hgkn Visa inlägg
Några frågor om utliggare och hastighet.
Hur hög får hastigheten vara där "hård" utliggare förekommer?
Hur hög får hastigheten vara vid fackverksutliggare (vanliga)?
Och så denna på bilden som tyvärr saknas i Tomas pack.
Kolla www.stw.se och under guider - luftleding
ngtutp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 21:08   #3
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Angry

Där finns inget som har med utliggarnas hastigheter att göra.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 23:11   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Fram till 1940, sth 90 km/h
1940 till 1970, sth 135 km/h
1970 och frammåt, sth 160-200 km/h

Trots lite googlande fick jag inte famm när man började med nya typen av bryggor..

Så fackverken tror jag är upp till 135km/h minst..
i dagsläget tror jag hårda utliggare inte ligger så högt i hastighet.. Om man tänkter på de runt centralen tex. Där ligger hastigheten kring 40ish
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 10:47   #5
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Standard

Jag tror inte ni förstår frågan riktigt. Där hastigheten är högre tycks det fodras en mer lättfjädrande arm längst ner (se bild) denna sitter alltid på dom spår där högre hastighet är tillåten. Därför min nyfikenhet vad gäller hastighetsbegrönsningar.
Har också googlat rund men ej hittat något svar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg utliggare.jpg (43.0 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg Utliggare2.jpg (57.0 KB, 103 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 11:51   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

tror inte du förstod våra svar heller..
Åsyftade att tidsepokerna visar på max hastighet, för en morabryggor fanns ju inte för länge sen, så min gissning är att utifrån tiden så borde man fått fram att 135 borde varit max för hårda. De mjuka, som kom under senare tid, borde ha samma max oavsett om de sitter på fackverk eller mora.

Men genom att jag inte ger mig, så googla jag..

Detta är det bästa du kan få:
Tillsatsrör = att kontakttråden inte sitter direkt på det understa röret, dvs ej som den till höger i bild
Stavisolator = tolkar det som den nya typen av isolatorer (det som sitter fast i stolpen)
siffrorna (ex ST 9.8/9.8) TROR jag är hur mycket kontaktråden/bärlinan måste spännas, det har något med kN att göra.

Detta är det mest tillfredställande jag hittat annars:
hämtat från:
Västkustbanan Helsingborg – Lund
– En nulägesbeskrivning samt förslag till hastighetshöjande åtgärder
LTH Ingenjörshögskolan vid Campus Helsingborg
Citat:
  • S 4.9/5.9
Detta system är mycket gammalt och tillåter en topphastighet på endast 120 km/h och finns därför oftast på sidospår och bangårdar. Det har inget tillsatsrör eller Y-lina och små inspänningskrafter. (Banverket 2006b)
  • ST 7.1/7.1
Systemet finns idag mest på sidospår och bangårdar men även på vissa linjer. Det medger en hastighet på 140 km/h och har både stavisolator och tillsatsrör (Banverket, 2006c).
  • ST 9.8/9.8
Används på banor med en lägre största tillåtna hastighet eftersom systemet tillåter maximalt 180 km/h. Även här används både stavisolator och tillsatsrör. (Banverket, 2006d)
  • SYT 9.8/9.8
Tillåter en topphastighet på 200 km/h eftersom det finns Y-lina, tillsatsrör och stavisolator. (Banverket, 2006d)
  • ST 15/15
Eftersom detta system har så stora inspänningskrafter har det separata viktavspänningar. Både stavisolator och tillsatsrör används också, detta ger en maxhastighet på 220 km/h. (Banverket, 2006f)
  • SYT 15/15
Samma inspänningskrafter som i ovanstående system men med den skillnaden att det har en Y-lina. Detta gör att systemet kan användas i hastigheter upp till 250 km/h. (Banverket, 2006a)
Källhänvisningar:
Citat:
Banverket, 2006a: Systembeskrivning av kontaktledningssystem SYT 15/15, BVS 543.35080, Borlänge
Banverket, 2006b: Systembeskrivning av kontaktledningssystem S 4.9/5.9, BVS 543.35010, Borlänge
Banverket, 2006c: Systembeskrivning av kontaktledningssystem ST 7.1/7.1, BVS 543.35020, Borlänge
Banverket, 2006d: Systembeskrivning av kontaktledningssystem ST 9.8/9.8, BVS 543.35030, Borlänge
Banverket, 2006e: Systembeskrivning av kontaktledningssystem SYT 9.8/9.8, BVS 543.35060, Borlänge
Banverket, 2006f: Systembeskrivning av kontaktledningssystem ST 15/15, BVS 543.35070, Borlänge
Fråga mig dock inte vad det exakt betyder, det vet jag ej!
jag bara googlar
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-11-02 klockan 12:23.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 12:14   #7
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Talking

Tackar det var lite att bita i.
Det är inte lätt att vara nyfiken, men den som inte frågar får ju inget svar och klokare blir man inte.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 12:37   #8
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
Standard

Vad jag får ut är att tillsatsrör skall sitta på s.k. mjuk inspänning och därför tillåta högre hastighet.
http://www.jarnvag.net/index.php/ban...kontaktledning
Min slutsats är att det trots allt tillåter en hastighet på upp till 120km/h med hård inspänning.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 11:14   #9
sicknote
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hgkn Visa inlägg
Jag tror inte ni förstår frågan riktigt. Där hastigheten är högre tycks det fodras en mer lättfjädrande arm längst ner (se bild) denna sitter alltid på dom spår där högre hastighet är tillåten. Därför min nyfikenhet vad gäller hastighetsbegrönsningar.
Har också googlat rund men ej hittat något svar.
Det är väl så att det som ser fjädrande ut på bilden till vänster är en isolator..
Om någon har missat detta. Lite trött i skallen så här på förmiddagen och hänger inte alls med i disskutionen. GOd fortsätrtning



Edit: Inser att detta inte är något svar på någon som hellst fråga, men slinker in lite ändå
__________________
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009