![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Vad är detta för kran (E1189) och vad används den till?
Tack för alla bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Här fyller man på vatten direkt in i ångpannan. Används t.ex. vid första-påfyllning efter vinteravställning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
även jag har undrat. Min guru, Korvtiger, har säkert talat om vad den heter men mitt minne är numera av "nano-längd". Det är tur vi har er, så vi kanske lär oss nåt! När man modellerar spelar det inte så stor roll vad man kallar alla delar men det är ju kul att kalla detaljerna vid rätta man. Alltså "direktpåfyllning", inte "toppump".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
|
![]()
Hej!
Vill du ha några bilder av mig från Nora? E2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Sen kollade jag min E loks ritning och som du skriver så sträcker sig en del av tendern under hytten. Tack för alla dina bilder! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Ventilen styrs från hytten via ledstången på andra sidan av pannan. Har du en bild från andra sidan så finns det en pinne som sammanbinder ventilen med en excenterskiva på ledstången. Sotningen används för att vid stationsstopp blåsa ut ånga upp ur skorstenen för att få bättre drag i eldstaden och för att få upp eldavgaserna som annars kan obehaga resenärerna.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Det här med detaljer var ju intressant så nu tar vi nedan bild:
Vilken funktion uppfyller "snöret" som är ansluten till ventilen från hytten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Blev detta någotsånär rätt? Annars får Korvtiger gå på lärarutbildning eller jag på omskolning!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Helt korrekt som Lan säger, Dan sitter på den ena säkeretsventilen, om jag inte missminner mig brukar det vara på den som är inställd på högst tryck (0.4 kg/cm2 över arbetstryck, den andra är inställd på 0.2kg/cm2 över arbetstryck) som har lättjeverket.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-09-21 klockan 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Fortsätter kämpa med GMax och dess egenheter.
Ändrade hyttens placering liksom huvudbehållarens storlek. Se bild tagen snett uppifrån. Så ledigt utrymme under hytten är nu reserverat för tendern. Novis som jag är undrar jag: När ett objekt är i "EditableMesh" format finns det då nån möjlighet att på nåt sätt förändra storleken på objektets radie eller längd? Som det nu är så konstruerar jag om objektet från scratch, som t.ex i fallet huvudbehållaren. I vilket fall som helst så fortsätter jag nu oförtrutet vidare med luftpumpen på vilken jag fått många fina bilder. Tackar för det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jobbet går så sakteliga framåt. Vad som hänt är att jag fått en luftpump av LAn, vilken jag på ett enkelt sätt "mergade" in till E-loks modellen. Sen bara några smärre modifieringar, så.....
Som sagt, väldigt enkelt att flytta detaljer såsom luftpump, gasbehållare, lampor, säkerhetsventiler, ångvissla osv mellan olika projekt. Bra för nästa ångloks modell! Har nu även lagt in sotarventilen. Tänkte nu börja med texture sättningen och hämta olika mönster från alla de bilder jag fått. Förmodar det ligger en hel del framför mig i form av "studier" och sedan dessutom begripa det. Nuvarande status på loket: |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det går framåt ser jag! Skorsten, sand- och ångdom ser lite "kantstötta ut", men jobba på! - behöver du hjälp har du ju min mejl!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Fortsätter fortfarande med entusiasm och med hjälp av GURUN! Gissa VEM???
![]() Börjat med TEXTURE och efter inkörningsproblem TROR jag mig ha fått lite kläm på det hela, men hoppas på support från er! Bild 1 visar E907 i väderbitet utförande där endast panna och hytt är målat. Pannans och hyttens färgmönster visar en dålig upplösning. Jfr med domerna och skorstenen. Fråga 1: Måste man klippa ut en mycket STÖRRE portion från original bilden för bättre upplösning? Eller??? Fråga 2: Kolla den inringade hyttluckan och hyttens insida! Varför blir ena sidan ofärgad? Kan man inte använda GMax LINE verktyg? Jag skapade nämligen takluckan och hyttväggen med GMax LINE => Alla sidor blir inte målade. Bild 2 visar inklippta texture delar på lokets framsida. Som synes är den nedre delen med den rödmarkerade delen tagen under ljusa förhållanden till skillnad från rökskåpsluckan. Jag använder mig av verktyget Adobe Photoshop för bild redigering och är NYBÖRJARE. Fråga 1: Finns det nån Adobe photoshop kunning person här som kan informera mig hur minska lystret på det rödmarkerade föremålet och i övrigt anpassa ljusförhållandena till rökskåpet. Fråga 2: Vilken funktion har det rödmarkerade föremålet på ett ånglok?? Har det nåt med sotaskan att göra ???? Bild 3 visar lokets högersida och kolla rödmarkeringen (Ingen färg). Har ju så småningom tänkt mig 2 E loksindivider: Ett väldigt väderbitet och ett med mer "normalt" utseende. Mycket frågor, men hoppas på SVAR!!! ![]() I övrigt så fortsätter jag arbetet med många nya AHA upplevelser...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Fråga 2: När man ritat med t.ex. Line-verktyget och ev. gjort "Attach Multi" för att ta ut hål m.m. så gör man väl ofta "Extrude" och sen "Collapse All", då blir detaljen en "Editable Mesh". Denna texturerar man med Material Editor, gör "Apply" och synliggör med "blåvita" kuben. Nu skall texturen synas på detaljen. Återstår UVW-mappningen.
Hjälpte detta?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |