Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-25, 19:03   #1
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Så du saknar Alpha-Kanalen till tåget? Varför tar du inte bara och kopierar från original? Det kan du göra så länge du inte har ändrat fönsterplaceringen.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 13:29   #2
fargus
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
Standard

här är en guide, men den är på engelska.





1) Download aceit from train-sim.com. with it is a program called TGAtooll2A.

2) install both programs onto your PC. you will need them.

3) open TGAtool2A. browse for the ACE (texture file) you want to repaint by clicking 'load file'

4) once you have loaded the file, click 'image' on the toolbar and select 'send main image to editor'. default is MSPaint.

5) start reskinning. once you have finished just save the file.

6) exit paint and go back to TGAtool2A.

7) click 'export' and 'ACE (alpha). this is so you don't gt bugs like square wheels.

8) overwrite the original ace file.



That should be fine and dandy. Like desperate dan. If you want to edit the ALPHA channel, follow THIS tutorial.



1) retexture your image like in tutorial 1.

2) after exiting paint, click 'image' and then 'send alpha channel to editor'.

3) edit the alpha chanel.

4) once you have saved and exited, export as .ace (alpha) but DON'T OVERWRITE THE OLD TEXTURE! if the file is sscotsman03 for example, call it 'sscotsman03a'.

5) open 'AceIt!'

6) select your input file this would be 'sscotsman03a'.

7) then select your output file. this would be 'sscotsman03'.

8) then click the create texture button. you should see a box saying 'texture was created...' and aload of guff. if so then it works!



NOTE: you can't edit alpha channels of a file that doesn't have an alpha channel!
fargus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009