Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-25, 09:18   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Hej fargus!

Fick du inte mitt PM? Jag varken har tid för eller är intresserad av MSTS nu. Jag har försökt förklara för dig hur du ska göra i TGA Tool2, men inte lätt för mig heller, då det var så länge sen jag höll på med det...

Bästa är om du följer denna guide: http://www.banbyggarna.se/guider/Repaint.htm Den är visseligen gjord med en tidigare version av TGA Tool, men principen är den samma!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 10:28   #2
fargus
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
Thumbs down

jag har gjort den guiden och högerklickar och klickar på Reload after Edit, men det blir så där jämt jag kan inte fixa det!!!!

jag vet, men det är svårt att få alpha kanalen

Senast redigerad av Joel den 2010-09-25 klockan 14:38.
fargus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 14:53   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Som jag sa så var guiden gjord med en äldre version av TGA Tool2. Kolla snabbt i min nu och jag har inte ens Reload after Edit. Har för mig att det var bara att spara i Paint och sen gå tillbaka till TGA Tool2, så var målningen där och färdig för export.

Jag använde den TGA Tool2 som följde med programmet Route Riter. Så ladda ner Route Riter och installera det och programmen som följer med (TGA Tool2 och AceIt), så du får senaste TGA Tool2 (dom äldre versionerna hade problem med stora texturer m.m.).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 15:20   #4
fargus
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
Standard

jag har TgaTool2A redan
fargus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 19:03   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Så du saknar Alpha-Kanalen till tåget? Varför tar du inte bara och kopierar från original? Det kan du göra så länge du inte har ändrat fönsterplaceringen.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 13:29   #6
fargus
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
Standard

här är en guide, men den är på engelska.





1) Download aceit from train-sim.com. with it is a program called TGAtooll2A.

2) install both programs onto your PC. you will need them.

3) open TGAtool2A. browse for the ACE (texture file) you want to repaint by clicking 'load file'

4) once you have loaded the file, click 'image' on the toolbar and select 'send main image to editor'. default is MSPaint.

5) start reskinning. once you have finished just save the file.

6) exit paint and go back to TGAtool2A.

7) click 'export' and 'ACE (alpha). this is so you don't gt bugs like square wheels.

8) overwrite the original ace file.



That should be fine and dandy. Like desperate dan. If you want to edit the ALPHA channel, follow THIS tutorial.



1) retexture your image like in tutorial 1.

2) after exiting paint, click 'image' and then 'send alpha channel to editor'.

3) edit the alpha chanel.

4) once you have saved and exited, export as .ace (alpha) but DON'T OVERWRITE THE OLD TEXTURE! if the file is sscotsman03 for example, call it 'sscotsman03a'.

5) open 'AceIt!'

6) select your input file this would be 'sscotsman03a'.

7) then select your output file. this would be 'sscotsman03'.

8) then click the create texture button. you should see a box saying 'texture was created...' and aload of guff. if so then it works!



NOTE: you can't edit alpha channels of a file that doesn't have an alpha channel!
fargus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009