|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2010-09-14, 11:51 | #1 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  100914 f.m. 
			
			Bara så att ni ser att allt är förberett för skriptning:
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2010-09-14, 11:56 | #2 | 
| Tidigare v10 Reg.datum: Nov 2005 Ort: Halmstad 
					Inlägg: 2 513
				 |   
			
			Mycket trevligt! Du har ett riktigt öga för detaljer!
		 | 
|   |   | 
|  2010-09-14, 18:15 | #3 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Protest! 40-50-tal är helt åt skogen med den märkningen! SJ-kroken användes bara till mitten av 40-talet! Sedan var det SJ av futura-typsnitt som gällde! Precis som Marcus säger så är den grejen som hänger bakom skorstenen en gnistsläckare som fungerar genom att man fäller ned och spänner fast den över skorstenen. Den har ett nät av järn där de större gnistorna fastnar och ramlar ned i sotskåpet igen eller åtminstone slocknar. Många lok (t.ex. litt B har den inbyggd i sotskåpet, fast då som en plåt med avlånga hål i. Anledningen till att man kan fälla ned den är tvenne, dels för att kunna komma in i lokstall, då lokstall oftast byggdes precis så att loken gick in enligt normalsektionen för portar och eftersom skorstenarna byggdes så höga som det tilläts för att få bort röken och askan så mycket som möjligt genom att få upp den så högt som möjligt. Då hamnade dessa utanför normalsektionen för portar och kom inte in. (dock så var de ju innanför normalsektionen för linjen såklart!) Och dels för att nätet förstör draget, dvs att det försvagar det drag som suger upp luft i asklådan, genom rosterna till fyrboxen där den drar med sig röken genom tuberna, till sotskåpet och upp ur skorstenen. Detta fungerar genom att det bildas ett undertryck när loket är i rörelse i skorstenen som drar med sig luften, askan och röken. Detta förstörs delvis av gnistsläckare, vilket då gör att röken inte stiger lika mycket under gång och försämrar förbränningen så loket blir mindre bränsleekonomiskt. Därav vill man helst köra med den avfälld. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2010-09-14, 20:54 | #4 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Ah, klart som korvspad! Vad man får lära sig av Korvtiger.
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2010-10-10, 23:26 | #5 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  101010 
			
			Fått en ny och bättre fönstertextur av Ekan (min favorittexturerare):
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2010-11-01, 11:23 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2010 Ort: Västerbotten 
					Inlägg: 53
				 |      | 
|   |   |