![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Det finns bara en sak att säga. VILL HA, VILL HA, helst ida!
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Gjort en en gastub (AGA syrgas, tror jag???) och massa räcken, spadar, "korsskyltar" (vad är dom till för????) och fotsteg. Fattas massa slangar m.m. men det kommer väl det också!
Nu är det läggdags för somliga byggare:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
En del lok hade gasbelysning, kanske den, tuben alltså är till belysningen.
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Tidigt lördagsgodis?
![]()
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ser ruggit bra ut Lennart.
Som smådetaljer och annat, får någon annan gå in med påpekanden. För jag lyckas inte med sånt, då jag bara stirrar mig blind på henne och vill ha nu, nu, nu. Förstår inte, hur du kan hålla detta tempo och få till ett lok på så kort tid. Mindre än 14-dagar, sedan du startade tråden och nu ser man nästan ett färdigt lok.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Japp, flaskan är till belysningen, av typen AGA standardbelysning. Den går till troligtvis 8 lampor, två längst fram, frontbuffertlyktorna, två längst bak (varav den ena har ett rödfärgat glas för att markera b-ände, Glaset går att flytta, så när loket gick backgång sist i ett tåg hade röd lykta på lyktorna där framme. Såg detta senast på bilder från TÅG 150 i Gävle, ett S1 lok i ena änden och ett annat lok (GDJ-lok?) i andra som pendlade fram och tillbaka och på detta sättet slapp göra rundgång och vända loken. Egentligen ska båda glasen bak vara röda) tre stycken i hytten på armar som gick att flytta runt lite fram och tillbaka, utsatta där de gjorde störst nytta och lyste upp manometrar som ångtryck, hastighet, omkastarskalan på stativet mm. Dessutom en lykta mellan ramarna runt kolv och slidstyrning, Rörelselyktan (fanns inte på alla lok, men eftersom kolvrörelsen var belägen mellan ramarna på J-loken så tror jag att detta fanns) Lamporna regleras ifrån hytten, endast främre och bakre lyktorna kunde det. Rörelselykta användes endast när man mitt i natten måste stanna för att man har problem med kolv-slidrörelse, hör slamrande från kolvstänger eller liknande och måste kolla upp det. Buffertlyktorna kunde ställas på två lägen, full och sparlåga, där sparlåga nog kan liknas med släckt lampa (man kan ju inte släcka lampan helt, då man måste stiga ur och tända gasen med en tändsticka) dock syntes en liten glöd. Vid full belysning gav varje buffertlykta ifrån sig en ljusstyrka på ca 10000 normalljus, eller Hefnerljus, vilket kan omvandlas till 9030 Candela.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Korvtiger för upplysningarna om gasljuset - ger vissa idéer! Vet du vad det är för gas i tuben - har skrivit acetylen på den men det är väl nåt annat kolväte?
Lyckades med animeringen av drivningen nästan direkt, Gjort omkastaren i fast läge "Fullt framåt", det leder för långt att försöka styra omkastningen via skript. Bifogar en bild på alla "bones" och en på länkträdet:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
På Spåret!!!
Animering och rökeffekter gick oväntat bra denna gång (börjar väl bli garvad och svär som en garvare när jag jobbar - tycks hjälpa!?). Nu kan ny tycka till om saker ni ser som bör rättas till! Som hytt lutar jag åt en modifierad PB15 tills vidare - vi får se? 4 bilder från dagens påeldning och provkörning - pannan höll och jag höll mig för pannan!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-09-11 klockan 18:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Man kan säga att acetylen är den gas man använde, dock så kan man inte komprimera den då den blir mycket explosiv, därav löste man gasen i en vätska, aceton vilket gör att den kan komprimeras och då kallas den dissousgas. Aceton kan suga åt sig 25 gånger sin egen volym i acetylengas vid en temperatur på 15*C. Sedan kan man komprimera detta och det komprimerades till 10-12kg/cm2, vilket gör att acetonen kan suga åt sig 250-300 gånger sin volym i acetylengas! Behållarna på loken fanns i två storlekar, 25 och 50 liter och man fyllde dem då med 3100 resp 6200 liter komprimerad acetylengas eftersom acetylens absorbtionsförmågan förändras med temperaturen.
På dessa bilder kan man se en gasflaska på fotplåten på lokets vänstra sida.http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55639 (den stora behållaren på andra sidan är huvudbehållare till tryckluftsbromsen.) Tycker att din ser lite stor ut, dessutom saknar den hållaren. På hållaren sitter en regulator som automatiskt justerar trycket i gasledningen från de 10-12 kg/cm2 eller 1-2kg/cm2 när tanken börjar bli tom, till 0,25kg/cm2. I lyktorna reduceras trycket ännu mer, allt efter behov. En 25 liters tank med dissousgas räckte i ca 90 timmars full belysning med buffertlyktor (fram och bak) samt 3 förarhyttslampor, eller 120 timmar med förarhytt och främre buffertlykta. På tiden då det begav sig så hade varje lokstation en uppsättning tankar som halt enkelt byttes när de var tomma. Vill också rätta mig själv, det finns 3 lägen för buffertlyktorna, ljust, sparlåga och mörkt, där mörkt är "avstängd" då den glöder svagt för att man ska kunna slå på lyktan med gasen utan att behöva tända den för hand. Ljust och sparlåga är som hel och halvljus.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-09-11 klockan 19:48. |
![]() |
![]() |