![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Vill Du att V3 byggs och laddas upp? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 89.32% |
Tja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 5.83% |
Nej |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 4.85% |
Antal röster: 103. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Ja, men det går ju för sig! Och "den fula gubben" (som jag kallar honom
![]()
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Svenolov, Korvtiger och undertecknad håller på med ett väldigt intressant projekt som kräver mycket tid, så jag får snickra på V3 lite då och då. Idag när fotbollsVM engagerar omgivningen har jag börjat med fasta och animerade detaljer i hytten (texturer hade jag gjort tidigare). Laddar med två bilder så ni kan titta på nåt annat än fotboll om ni har lust!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Ser bra ut!
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Vänsterdörren var felmappad, fördelen med att ladda upp bilder, tillrättat!
Om ni undrar varför Åssbon knappt når upp till ratten så kan det möjligen bero på att han "bara" mäter 1,53 cm i strumplästen, men han är ändå en bjässe på vissa saker! T.ex. att stirra oavbrutet på tryckmätaren i den fasta förvissningen att det är stämpelklockan, att det finns vagnar på spåret som han borde hålla ögonen på är han "stor" nog att undvika.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag skulle vilja ha en bra förklaring till körreglagen på V3. På första bilden har jag satt ut bokstäver på de reglage jag vill ha utförligt förklarade. Detta är viktigt för att få en naturtrogen körupplevelse. Om Du vet något, eller vet någon som vet, så tveka inte att svara! Jag är tacksam för alla upplysningar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Gissningar:
A: "Throttle" (Gaspådrag) B: Växel, mellan växling och linjeläge C: Nödstopp? ![]() D: Utan tvekan förarventil till tryckluftsbromsen E: ? (Sitter en skylt över som säkert talar om vad det är) F: Inget viktigt G: "Riktningsväljare" (Motsvarande fyllningen på ånglok, vet ej vad det heter på dieselar)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
#52 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Lite "blowup" fick fram följande:
E: Jag tyder det till Hydraulisk Växel, Från - Till. A: "Bromsning - Körning" (se bild 2). Varför detta arrangemang? B: Kan det vara ett "dödmansgrepp"?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Antagligen "dödmansgrepp".
Bromsning / Körning är nog ungefär samma som på T23, där du har ett neutralt utgångsläge, så fungerar reglaget både som gasreglage och lok broms, Men jag har ju aldrig sett en V3 med denna sorts hytt, i verkligheten. |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Intressant! Antingen fungerar den som en spak, då är B dödmansgrepp, finns i Trainz som "throttle_brake_lever"
Eller så fungerar B som en omläggningspak mellan körläge och bromsläge, och då är throttlen som vanligt och spaken B en "Dynamic brake". Finns också i Trainz. Jag skulle gissa på det senare av dessa alternativ, eftersom det är en gods/växlingsmaskin och där har man normalt inte lika mycket säkerhetsgrejor som på lok som drar passagerartåg. Dock så måste jag medge att spaken B ser ut att kunna vara en dödmansgrepp och av utseendet att döma så kläms den åt mot hjulet. Hade det då varit en dynamisk bromsspak så hade man ju klämt fingrarna och den skulle vara svåråtkomlig, därför så tror jag att B är en dödmansgreppspak och att throttlen fungerar enligt förslag ett ovan. Noterade också en annan sak som stödjer denna gissning, jag kan inte hitta någon direktverkande bromsventil (broms som bara verkar på loket), den borde sitt väldigt lätt åtkomligt på en växlingsmaskin eftersom den används väldigt flitigt. Men då kan det ju mycket väl vara så som Marcus säger, att det är en throttle/lokbroms enligt punkt ett ovan. Anledningen till detta är smidigheten, att gå från att ha något körläge i till att bromsa vid växling går väldigt snabbt och man behöver inte flytta några händer, bra ur säkerhetssynpunkt eftersom man inte riskerar att missa när man slänger sig på direktbromsventilen för att bromsa och missar.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
#55 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bra tänkt!
Ungefär så borde det vara. Det finns ju en "lokbroms" i form av en ratt som sitter t.h. bakom förarplatsen (ännu ej ditsatt), men jag tror att den mekaniskt sätter an bromsen, ungefär som handbromsen på bilar (se tidigare inlägg). Tack för all hjälp, Korvtiger! Vi skall nog reda ut detta också!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Framväggen har några reglage som jag gärna vill veta vad dom är till!
J ligger nedtill i en liten vagga med en inoljad trasa? K är en röd varningslampa mellan voltmeter och tryckmätare? M har ett 50-tals cykelhandtag av gummi påträtt på spaken? Vet DU nåt om detta så hör av Dig! Eller delta i gissningsleken!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]() Citat:
B: Mycket riktigt dödmansgrepp, ska hållas intryckt då loket är i rörelse och/ eller hydraulväxeln är inkopplad C: Signalhorn (har jag för mig iaf, va länge sedan jag stod i en V3:a) D: Förarventil (tågbroms) E: Hydraulväxel F: Nödbroms G: Förmodligen körriktningsomkopplare J: Gissning: Kylarvattentemp, kylarvattennivå eller bränslenivå N: Latovsky ringverk Tyvärr sviker mitt minne mig, men någonstans på framväggen sitter reglaget för kylarjalusierna, men jag tror inte att det är "M", snarare spaken bredvid. Bromsveven är bara parkeringsbroms, men det hade du ju redan listat ut. |
|
![]() |
![]() |
#58 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Json,
nu skall vi se om vi får ordning på hytten också!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Medlem
|
![]()
Mycket fint, fortsätt så
Mvh Christian Petersson |
![]() |
![]() |
#60 |
Medlem
|
![]()
när släpps det ???
![]() ![]() ![]()
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi ![]() ![]() ![]() |
![]() |