Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Visa resultat för omröstning: Vill Du att V3 byggs och laddas upp?
Ja 92 89.32%
Tja 6 5.83%
Nej 5 4.85%
Antal röster: 103. Du får inte rösta i den här omröstningen

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-15, 18:32   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ser bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-15, 19:32   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vänsterdörren var felmappad, fördelen med att ladda upp bilder, tillrättat!
Om ni undrar varför Åssbon knappt når upp till ratten så kan det möjligen bero på att han "bara" mäter 1,53 cm i strumplästen, men han är ändå en bjässe på vissa saker! T.ex. att stirra oavbrutet på tryckmätaren i den fasta förvissningen att det är stämpelklockan, att det finns vagnar på spåret som han borde hålla ögonen på är han "stor" nog att undvika.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fixåssbon.jpg (72.6 KB, 538 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-16, 10:54   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hyttfrågor????

Jag skulle vilja ha en bra förklaring till körreglagen på V3. På första bilden har jag satt ut bokstäver på de reglage jag vill ha utförligt förklarade. Detta är viktigt för att få en naturtrogen körupplevelse. Om Du vet något, eller vet någon som vet, så tveka inte att svara! Jag är tacksam för alla upplysningar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg reglage1.jpg (99.0 KB, 522 visningar)
Filtyp: jpg reglage2.jpg (70.3 KB, 519 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-16, 11:40   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Gissningar:
A: "Throttle" (Gaspådrag)
B: Växel, mellan växling och linjeläge
C: Nödstopp? Kanske koppling?
D: Utan tvekan förarventil till tryckluftsbromsen
E: ? (Sitter en skylt över som säkert talar om vad det är)
F: Inget viktigt
G: "Riktningsväljare" (Motsvarande fyllningen på ånglok, vet ej vad det heter på dieselar)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-16, 14:41   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Lite "blowup" fick fram följande:
E: Jag tyder det till Hydraulisk Växel, Från - Till.
A: "Bromsning - Körning" (se bild 2). Varför detta arrangemang?
B: Kan det vara ett "dödmansgrepp"?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hydralisk växel.jpg (53.4 KB, 515 visningar)
Filtyp: jpg körning_bromsning.jpg (59.6 KB, 514 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-16, 14:46   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Antagligen "dödmansgrepp".
Bromsning / Körning är nog ungefär samma som på T23, där du har ett neutralt utgångsläge, så fungerar reglaget både som gasreglage och lok broms, Men jag har ju aldrig sett en V3 med denna sorts hytt, i verkligheten.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-06-16, 17:15   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Intressant! Antingen fungerar den som en spak, då är B dödmansgrepp, finns i Trainz som "throttle_brake_lever"

Eller så fungerar B som en omläggningspak mellan körläge och bromsläge, och då är throttlen som vanligt och spaken B en "Dynamic brake". Finns också i Trainz.

Jag skulle gissa på det senare av dessa alternativ, eftersom det är en gods/växlingsmaskin och där har man normalt inte lika mycket säkerhetsgrejor som på lok som drar passagerartåg. Dock så måste jag medge att spaken B ser ut att kunna vara en dödmansgrepp och av utseendet att döma så kläms den åt mot hjulet. Hade det då varit en dynamisk bromsspak så hade man ju klämt fingrarna och den skulle vara svåråtkomlig, därför så tror jag att B är en dödmansgreppspak och att throttlen fungerar enligt förslag ett ovan.

Noterade också en annan sak som stödjer denna gissning, jag kan inte hitta någon direktverkande bromsventil (broms som bara verkar på loket), den borde sitt väldigt lätt åtkomligt på en växlingsmaskin eftersom den används väldigt flitigt. Men då kan det ju mycket väl vara så som Marcus säger, att det är en throttle/lokbroms enligt punkt ett ovan. Anledningen till detta är smidigheten, att gå från att ha något körläge i till att bromsa vid växling går väldigt snabbt och man behöver inte flytta några händer, bra ur säkerhetssynpunkt eftersom man inte riskerar att missa när man slänger sig på direktbromsventilen för att bromsa och missar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-07-12, 12:26   #8
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag skulle vilja ha en bra förklaring till körreglagen på V3. På första bilden har jag satt ut bokstäver på de reglage jag vill ha utförligt förklarade. Detta är viktigt för att få en naturtrogen körupplevelse. Om Du vet något, eller vet någon som vet, så tveka inte att svara! Jag är tacksam för alla upplysningar.
A: Gaspådrag åt höger, lokbroms åt vänster
B: Mycket riktigt dödmansgrepp, ska hållas intryckt då loket är i rörelse och/ eller hydraulväxeln är inkopplad
C: Signalhorn (har jag för mig iaf, va länge sedan jag stod i en V3:a)
D: Förarventil (tågbroms)
E: Hydraulväxel
F: Nödbroms
G: Förmodligen körriktningsomkopplare
J: Gissning: Kylarvattentemp, kylarvattennivå eller bränslenivå
N: Latovsky ringverk

Tyvärr sviker mitt minne mig, men någonstans på framväggen sitter reglaget för kylarjalusierna, men jag tror inte att det är "M", snarare spaken bredvid.

Bromsveven är bara parkeringsbroms, men det hade du ju redan listat ut.
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-07-13, 10:12   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Json,
nu skall vi se om vi får ordning på hytten också!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009