![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Svenolov.
Har stött på ett problem, med signalerna. Vet inte, om det är skit bakom spakarna här eller om andra också får detta problem. Sitter och försöker försvenska banan DB-Projekt 1970. Har då bytt ut signaler och satt dit osynlig master + vanliga dvärgar vid växlarna. Detta har fungerat utmärkt för mig, när jag har bytt och satt ut den osynliga mastern och dvärgen tillsammans. Igår tänkte jag göra det enkelt för mig och tog bort alla dom gamla signalerna på den ena bangården. Istället för att hoppa hit och dit. Så satte jag ut alla osynliga masters på sina platser. Idag började jag, att sätta ut dvärgarna till dom utsatta masters, som jag satte ut igår. Dom osynliga masters, döpte jag redan igår och när jag körde på med frågetecknet. Så fick jag reda på, att dom inte var kopplade till någon signal. Helt OK, då jag inte hade satt ut några än. Nu när jag sätter ut dvärgarna och döper dom precis som den osynliga mastern t.ex. Axberg 32 förkortat till Axb32 på mastern och på dvärgen (Axb32). Tar jag då frågetecknet igen på mastern, så har hon kontakt. Men signalbilden visar allt som går att visa. Spelar ingen roll, hur jag gör. Om jag går direkt från surveyorläge till drivers eller om jag går ur surveyor helt och sedan in i drivers. Inne i surveyor, så ändras inte signalbilden heller, om jag sätter ut en av STW:s blocksignaler efter mastern. Detta problem, har jag bara tillsammans med dom masters som jag satte ut igår tillsammans med dom namngivna dvärgarna idag. Dom som jag har satt ut tidigare, genom att hoppa från osynlig master till dvärg och som jag har namngivit direkt tillsammans fungerar. Likaså när jag har tagit bort en utav dom osynliga masters, som jag satte ut igår och sätter tillbaks den tillsammans med en dvärg, så fungerar det. Måste den osynliga mastern och signalen, namngivas tillsammans direkt?
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
man kan generellt svara ja på din fråga. Man behöver inte namnge dom och länka dom parvis, men de ska vara länkade med namn och fungerande innan man lämnar Surveyor. Detta gäller följdaktligen också innan man provkör via Quick Drive. Felet uppstår när man startar Surveyor, och om signalen (mastern) inte har en signaltyp. Den hamnar i en omöjlig situation som den aldrig kommer ur. I detta läge är det bara att ta bort den och ersätta den med en ny, så att den initieras på nytt. Du kan placera ut flera mastersignaler i följd och sedan namnge dom. Därefter placerar du ut sceneryobjekten och ser till att de länkas med mastern och fungerar. Men detta måste alltså göras innan du lämnar Surveyor. Sen är det aldrig några problem att byta signaltyp eller byta namn på dom, när dom väl en gång fungerar. Ibland kan det uppstå initieringsproblem (alla lampor lyser) även fast man namngett dom rätt. Man ser om den har fått rätt signaltyp ändå. I det läget kan man avsluta Surveyor och starta om igen. Då initieras signalen rätt när Surveyor (eller Driver) startar. Jag kommer att fixa detta problem, men det ligger inte högst upp på listan just nu.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-05-26 klockan 01:00. |
|
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Tackar för svaret.
Då får jag planera lite mer kortsiktigt istället och köra tio, tio eller nått i den stilen. Jo, en fråga till då. Om jag dag 1, sätter ut alla masters. På dag 2, tar jag dvärgarna eller andra signaler och på dag 3, så namnger jag allt eller en del utav det. Fungerar detta eller blir det knas då också, bara genom att sätta ut dom. Näe, nu får jag gå tillbaka till Trainz och ta bort en 40-50 st namngivna masters som jag hade satt ut.
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Om en mastersignal inte har någon signaltyp definierad när Surveyor eller Driver startar, så är det kört! Det är detta som kommer att åtgärdas så småningom. Mastersignalen får sin signaltyp vid länkningen till sceneryobjektet ! Om den har en signaltyp så är allt ok. Då går det alltid att ändra både namn och typ senare.
![]() |
#5 |
|
![]()
OK. Tack Svenolov.
Då sparade man in lite tid efter ditt svar. För annars, så hade jag nog inte kunnat låta bli och prova. Att det hela kommer att åtgärdas så småningom låter bra. Det är ju dock, enbart en Betaversion, som du har låtit oss ta del utav.
#6 |
|
![]()
Skit bakom spakarna, här igen.
Vad kan jag tänkas göra för något fel, när jag får dessa meddelanden. Flera signaler, som lyser grönt och fortsätter med detta. När tåget passerar. Vad felmeddelandet betyder, har jag ingen aning om och vet inte heller om det går att rätta till i efterhand.
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Signal Library version? Du ser vilken version det är i CMx, Signal Library x.xx Vad händer i Driver när du trycker på [K]-tangenten? Svara med screenshot.